Gå til innhold

Nye Jottacloud går i strupen på Dropbox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joa, men jottacloud koster altså 49,-/mnd for ubegrenset lagringsplass. Hvor får du tak i en VPS med slike betingelser?

 

Vel man får ikke en VPS til 50,-/mnd med samme betingelser. Men du legger altså med Jottacloud dine personlige filer ukryptert på deres servere som tillater datasnoking og eventuell risk ved datainnbrudd.

 

"Yes, all datatraffic between your computer and Jottacloud is encrypted with 256 bits AES high grade encryption, which makes it virtually impossible for unauthorized persons to use the information being sent."

 

Litt vanskelig å tolke denne da de ikke skriver at de lagrer filene kryptert. Uansett om de hadde gjort det som med f.eks Bitcasa eller Dropbox har fremdeles de tilgang til krypteringsnøklene som kan brukes hvis rettsordre er lagt frem.

 

 

Jeg ville aldri lagt personlige filer på en server som ikke krypterer filene og gir meg kontroll på nøklene. Man kan alltids kryptere filene man laster opp selv men det er litt styr når man får kryptert filene med sin egen passphrase på Mega. Mega pro 3 koster 170,-/,mnd og da får man 4TB storage som er pretty much "ubegrenset" plass og tilsvarer Jottaclouds 500GB pakke. Jottacloud regner vel med at folk bruker kanskje et par TB på sin unlimited plan. Du kan jo prøve å kjøpe den løsningen å laste opp 10-20TB med filer å se hva de sier.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg har backup hver time til annen disk + backup til ekstern server. I tillegg ligger filene på flere PCer. Skal litt til om filene forsvinner da ;-). I tillegg har jeg satt opp to disker i RAID, selv om det ikke er backup men øker driftssikkerheten.

Husk, kåken kan brenne ned, hvor har du dataene dine da? Data må replikeres til en lokasjon to for å være trygge mot brann og de fleste naturkatastrofer.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en ubegrenset konto i Jotta, dette er vel noe av de sikreste skytjenestene man kan ha siden de forholder seg til norsk lover.

 

Eneste som er synd er at siden jeg har ubegrenset konto må jeg betale for hver ekstra enhet jeg vil synce til hvis jeg skal bruke denne nye versjonen, det vet jeg ikke om jeg gidder..

Lenke til kommentar

Husk, kåken kan brenne ned, hvor har du dataene dine da? Data må replikeres til en lokasjon to for å være trygge mot brann og de fleste naturkatastrofer.

Kanskje ikke helt klart men "ekstern server" betyr her server som ikke er i leiligheten min. I tillegg har jeg også PCer som syncer og som ikke er i leiligheten min.

 

Når skjedde en naturkatastrofe sist i Oslo-området?

Lenke til kommentar

Jeg har backup hver time til annen disk + backup til ekstern server. I tillegg ligger filene på flere PCer. Skal litt til om filene forsvinner da ;-). I tillegg har jeg satt opp to disker i RAID, selv om det ikke er backup men øker driftssikkerheten.

 

Høres veldig bra ut. Har du noen tips om hvordan man kan sette opp backup til ekstern server?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Googlet du febrilsk og var veldig fornøyd med at det stod Oslo i overskriften, eller er geografikunnskapene dine så som så? :)

He he he. Så for sent at det var feil sak jeg lenket :D

 

Her!

 

Poenget mitt er at om du googler flom+oslo så renner verdensveven over med eksempler der et datarom veldig fort takker for seg. I bunn og grunn er ikke folk paranoide nok når det kommer til å ta vare på egne data.

Lenke til kommentar

He he he. Så for sent at det var feil sak jeg lenket :D

 

Her!

 

Poenget mitt er at om du googler flom+oslo så renner verdensveven over med eksempler der et datarom veldig fort takker for seg. I bunn og grunn er ikke folk paranoide nok når det kommer til å ta vare på egne data.

Likevel er det en gedigen forskjell å by litt utenfor Oslo enn å bo i New Orleans. Flom er neppe noen stor sak når jeg bor i 4 etg heller :p. Skal ikke grave meg mer ned i diskusjonen som egentlig er et sidespor, men jeg er mer bekymret for at en skal bryte seg inn i leiligheten og ta serveren under armen eller lynnedslag enn at en liten oversvømmelse i gatene skal ta serveren min.

Lenke til kommentar

DropBox har et åpent tilgjengelig API hvor hvilken som helst utvikler kan integrere tjenesten i sin egen applikasjon, for Win, OSX, Linux og diverse mobile enheter. Har mast om dette lenge, og gjentar meg selv igjen: Sålenge "skytjenesten X" ikke har en åpen tilgjengelig API for tredjeparts utviklere, er den ikke en konkurrent til DropBox, og heller langt unna fra å bite noen i strupen. Jotta hopper og spretter og prøver å bite DropBox i ankelen. Thats it.

Lenke til kommentar

Sålenge "skytjenesten X" ikke har en åpen tilgjengelig API for tredjeparts utviklere, er den ikke en konkurrent til DropBox er den ikke aktuell for meg,

 

Sånn

 

Dropbox er en løsning som er best for å dele informasjon mellom PCer.

 

Jotta er en løsning som er best for å ta backup av viktige filer.

 

Jotta parkerer de fleste tjenester når det gjelder hastighet, samt er også veldig gode på pris, for å ikke snakke om det beste vernet for brukeren pga norges lover.

 

Dropbox har hittil hatt fordel med synkroniseringen, nå som Jotta kommer med det blir de definitivt en verdig konkurrent.

 

Dog er det abselutt store forbedringpotensialer for begge tjenestene.

Lenke til kommentar

Dette er en test utført av Dinside. Tabellen representerer veldig godt snitthastigheten også, jeg bruker 3 av de tjenestene, og det er ingen tvil om at Jotta er den med best hastighet, den eneste som utnytter min 60 Mbit linje.

 

(82 megabytes) / (72 seconds) = 1.13888889 MBps eller 9.111 Mbps da.

 

Prøvd Mega da? Jeg har 25-30Mbit/s i snitt når jeg laster opp filer der. Sammenlignet med Jottaclouds Plus 500GB til 30USD/mnd får man for samme pris 4TB hos Mega som nevnt tidligere. Og man har full tilgang til krypteringsnøklene. Med støtte for alle enheter som kommer snart er det ikke vanskelig for min del å velge hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...