Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønnsberegning


Anbefalte innlegg

Hei

 

For en stund siden begynte jeg i ny jobb, der har jeg avtalt en fast årslønn.

La oss si at denne er 255000

 

Så registrerer jeg at jeg hver mnd får kr 21250 brutto

 

Tallene er ikke de reelle tallene, men størrelsesforholdet mellom de er likt.

 

Det utbetales lønn 11 (10,5?) mnd i året, mens det en mnd utbetales feriepenger i stedet.

 

Det fører jo til at jeg i realiteten har mindre lønn enn kontrakten tilsier.

 

Bør jeg insistere på at jeg skal ha 1/11-del (1/10,5-del?) av lønna utbetalt hver mnd?

Er dette normal praksis?

Hvordan bør jeg gå frem?

 

Feriepenger er jo ikke en del av lønna, og er noe som kommer i tillegg etterhva jeg forstår..

 

Håper på noen gode tilbakemeldinger her.

 

Vi har 5 ukers ferie her. Anonym poster: 20321f7f864c231bf2917c960af1ceeb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du arbeider hele året får du utbetalt 1 årslønn. Du får 1/12 av årslønn per måned. Dette er vanlig praksis, også i statens lønnstabeller.

 

EDIT: Feriepenger er ikke en del av vanlig lønn, og det er ikke anledning til å avtale at lønn skal være inkludert feriepenger.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Du får lønn for hele året, dvs. 255000 / 12 = 21250 br/mnd. Feriepenger kommer i tillegg på grunnlag av det du tjente ifjor. Prosentsatsene varierer etter hvor du jobber men i privat sektor er den vel 12%, og de betales i juni som regel, dvs du ikke får normal lønn, men feriepenger istedet. (opptjent lønn i 2012 x XX% = feriepenger i 2013)

 

Håper det hjalp. :)

Lenke til kommentar

Så for å presisere (hadde litt problemer med å forstår dette selv ;)) så har du en årslønn som er basert på 12 mnd, men så blir du trukket for den måneden du har ferie - da får du istedet feriepenger som ble "spart opp" for deg i fjor.

 

I praksis (hvis du ser helt bort fra feriepenger - teoretisk altså)kan du jo da si at en årslønn på 255.000 økonomisk sett er en årslønn på 233.750 + 1 mnd fri

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du arbeider hele året får du utbetalt 1 årslønn. Du får 1/12 av årslønn per måned. Dette er vanlig praksis, også i statens lønnstabeller.

 

EDIT: Feriepenger er ikke en del av vanlig lønn, og det er ikke anledning til å avtale at lønn skal være inkludert feriepenger.

Har du en kilde på dette? Jeg er nemlig også i en situasjon hvor det i kontrakten står at jeg har "XXXXXX kr per år, inkludert feriepenger". Utbetalingene, derimot, tilsier at feriepengene ikke er inkludert. Jeg ønsker å ta dette opp når prøvetiden utgår, slik at vi er enige om premissene for neste år.
Lenke til kommentar

Ser det er mange som "roter" og forklarer noe uklart. Den eneste jeg ser har helt rett, er The Avatar. Men han burde kanskje forklart litt mer.

 

Feriepenger er en del av lønnen og utbetales påfølgende år!

 

Dvs. feriepenger du opptjener i 2013, blir utbetalt i 2014. Da normalt til din/firmaets fellesferie. Hvis ikke firmaet har fellesferie, eller du tar ferie til et annet tidspunkt, er det egne regler for dette. Dette er er beskrevet i lovverket, mener det er i Ferieloven.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er egentlig veldig enkelt, men det har ikke kommet noen enkle svar enda..

 

Siden jeg altså har en avtalt årslønn på kr 255000,-

Da skal jeg vel ha akkurat dette utbetalt som LØNN i året..

Og feriepenger i tillegg til dette..?

 

Stemmer - hvis du jobber hele året. - Men de fleste har minst 4 ukers ferie, som da kommer til fratrekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du en kilde på dette? Jeg er nemlig også i en situasjon hvor det i kontrakten står at jeg har "XXXXXX kr per år, inkludert feriepenger". Utbetalingene, derimot, tilsier at feriepengene ikke er inkludert. Jeg ønsker å ta dette opp når prøvetiden utgår, slik at vi er enige om premissene for neste år.

 

Ferieloven pgf 11 regulerer når feriepenger skal utbetales. De kan ikke utbetales sammen med den ordinære avlønning i opptjeningsåret.

 

Arbeidsavtalen skal gi separate opplysninger om retten til ferie og feriepenger og retten til lønn, jfr. arbeidsmiljøloven pgf 14-6 første ledd bokstav g og i. Det følger av ferielovens system, se ferieloven pgf 10, at feriepenger opptjenes på bakgrunn av faktisk utbetalt lønn i opptjeningsåret. Det gir derfor heller ingen mening i å opplyse om "lønn inkludert feriepenger" i arbeidsavtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man får bare lønn for tiden man jobber. Man jobber ikke i ferien. Så derfor burde han få 1/11 av årslønnen pr mnd.

 

Men jeg har avtalt at jeg skal ha en gitt sum i året, og samtidig avtalt at jeg skal ha 5 uker ferie.

Jeg mener derfor at jeg skal ha betalt den summen som er avtalt, ferien er jo allerede avtalt da lønna ble avtalt.

Lenke til kommentar
Man får bare lønn for tiden man jobber. Man jobber ikke i ferien. Så derfor burde han få 1/11 av årslønnen pr mnd.

 

Man skal ikke ha lønn når man ikke jobber. Årslønnen porsjoneres ut likt over hele året, og så trekkes man i lønn hvis man ikke jobber (men andre ytelser - f.eks. feriepenger eller sykepenger - kan kompensere for dette trekket).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal ikke ha lønn når man ikke jobber. Årslønnen porsjoneres ut likt over hele året, og så trekkes man i lønn hvis man ikke jobber (men andre ytelser - f.eks. feriepenger eller sykepenger - kan kompensere for dette trekket).

 

Men hvis man avtaler lønn pr. år med 5 uker ferie, da er det jo naturlig at man ikke trekkes for disse 5 ukene ferie.. De er jo allerede tatt hensyn til.

Lenke til kommentar

Men hvis man avtaler lønn pr. år med 5 uker ferie, da er det jo naturlig at man ikke trekkes for disse 5 ukene ferie.. De er jo allerede tatt hensyn til.

 

Avtaler man lønn per år med 5 uker ferie så har man også avtalt at disse fem ukene kompenseres med feriepenger. Selvsagt skal man da trekkes i lønn for dem - eller skal man ha lønn og feriepenger i ferien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er tatt hensyn til ved at man får feriepenger, 10,2% om man har 4+1 eller 12% om man har 5. Antar vi 4+1 (altså 25 feriedager iht loven, hvor lørdag skal telles med selv om man normalt ikke jobber), så vil personen som tjener 255000 etter et år ha tjent opp 26010kr i feriepenger gitt at han ikke tar ut sine feriedager, men om han tar ut 4+1 (altså 21 arbeidsdager) så har han jo heller ikke hatt inntekt i disse feriedagene.

 

Antar vi 1950t per år (37,5*1950), så tilsvarer 4+1 dager ca 20600kr. 255000-20600=234400=>10,2% av dette = ca 23900 som personen så får utbetalt neste år når ferien tas ut, samtidig som man blir trukket i lønn for det man tar ut.

 

Altså taper du ingenting. Det er heller ikke noe som tilsier at når man avtaler lønn og ferie at ferie ikke skal trekkes fra lønnen. Ferie er ikke lønnet det samme året du tar ut ferien, det er lønnet med feriepenger fra året før. For de fleste vil jo dette ikke være noe problem, men for de som begynner i sin første jobb vil det være litt kjipt første året siden man ikke får lønn i ferien (om man velger å ta den ut).

Lenke til kommentar

Når man avtaler at man skal ha xxx kr for 1 år arbeid, og at man skal ha 5 uker ferie medregnet i dette året, da er det naturlig å anta at man får xxx kr før skatt for jobben sin vil jeg mene.

 

I motsatt fall bør man avtale hva lønn pr. mnd skal være, eller pr. time.

 

Det dere her sier er at man avtaler en sum, men kun er forpliktet til å utbetale en vesentlig mindre andel av den..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man avtaler at man skal ha xxx kr for 1 år arbeid, og at man skal ha 5 uker ferie medregnet i dette året, da er det naturlig å anta at man får xxx kr før skatt for jobben sin vil jeg mene.

 

I motsatt fall bør man avtale hva lønn pr. mnd skal være, eller pr. time.

 

Det dere her sier er at man avtaler en sum, men kun er forpliktet til å utbetale en vesentlig mindre andel av den..

På samme måte som man avtaler å jobbe et helt år, men bare jobber ett år minus 25 dager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man avtaler en sum for ett års arbeid. Selvfølgelig er man ikke forpliktet til å utbetale ett års arbeidslønn for mindre enn ett års arbeid.

 

I forutsetningen din ligger det at "ferie er avtalt" innebærer "ferie skal ses bort fra ved avlønningen". Dette er ikke vanlig praksis i arbeidslivet, og heller ikke noe man rettslig har krav på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...