Gå til innhold

Akambrukernes bilder - april 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dro på tur med en fotoklubb til Abbortjern som ligger mellom Halden og Aremark. Der var vi til litt over midnatt og frøs og tok bilder. Heldigvis ble det litt resultater... :p

 

Abbortjern i skumring:

IMG_9899.jpg

 

Vestover, er litt usikker på om det er stjerneskudd eller en satelitt:

IMG_9911-3-1.jpg

 

Satt kameraet opp mot nord og kjørte en eksponering på 46 minutter:

IMG_9909.jpg

 

Så fant jeg melkeveien! Jeg tror faktisk en kan skimte en komet mellom trærne litt til venstre i bildet.

IMG_9914.jpg

 

Her tror jeg også et man kan se kometen pluss Andromedagalaksen nede til høyre for stammen til treet i midten.

IMG_9924.jpg

 

Edit, det er faktisk Pan-STARRS kometen og Andromeda. Da blir det en tur ut til i kveld med 70-200 f/2.8L! :D

 

Nydelige bilder! Kan du si noe om utstyr som er brukt for å få til disse bildene, samt innstillinger i kamera?

Lenke til kommentar

Nydelige bilder! Kan du si noe om utstyr som er brukt for å få til disse bildene, samt innstillinger i kamera?

Tusen takk!

De er tatt med et 5D MKII og EF 17-40 f/4L. Brukte for det meste ISO 5000-6400, f/4 og 30 sekunder lukkertid. På bildet med rotasjon brukte jeg f/8, ISO 160 og 46 minutter lukkertid. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk!

De er tatt med et 5D MKII og EF 17-40 f/4L. Brukte for det meste ISO 5000-6400, f/4 og 30 sekunder lukkertid. På bildet med rotasjon brukte jeg f/8, ISO 160 og 46 minutter lukkertid. :)

Fins det noe onlinekart der man kan finne ut hvor man finner f.eks Pan-Starrs?

Lenke til kommentar

Fins det noe onlinekart der man kan finne ut hvor man finner f.eks Pan-Starrs?

Det gjør det, men hvis du ser mot nord litt etter midnatt og litt over horisonten så kan du kanskje se den. Tror nok du bør bruke kikkert eller teleskop siden den er et stykke unna nå. Evt. prøve med kamera. Jeg oppdaget den helt tilfeldig i etterkant når jeg hadde lagt ut bildene her. :)

Lenke til kommentar

Det gjør det, men hvis du ser mot nord litt etter midnatt og litt over horisonten så kan du kanskje se den. Tror nok du bør bruke kikkert eller teleskop siden den er et stykke unna nå. Evt. prøve med kamera. Jeg oppdaget den helt tilfeldig i etterkant når jeg hadde lagt ut bildene her. :)

Ok, får prøve det da :) Ser desverre ikke så mye horisont her, masse dumme fjell i veien :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...