Gå til innhold

Hvilket fargeområde bør jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Det veksles mellom RGB, sRGB, Adobe RGB og sist ProRGB.

ProRGB gir meg enkelte ganger merkelige farger ved overføring til WEB,

så det begynneerr jeg å lure på hva som lønner seg.

Bilder skal jo som regel ut på eneten WEB, vises på projektor gjennom PC, ut på print enten hjemme eller for utkjøring hos proff, og til slutt noen ganger for print i 4 farger, CMYK.

 

ProRGB var nytt for meg når jeg kjøpte mitt nye OM-D.

Synes jeg leste at dette var å anbefale - men etter enklete overraskelser er jeg ikke lenger like sikker.

 

Ønsker gjerne noen tips til hva som bør velges?

 

Jan Broder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flesteparten bruker sRGB, vil si at alle forbrukerrettete tjenester bruker sRGB, også mesteparten av nettsider og web-lesere liker sRGB.

 

Du kan bruke proRGB internt hos deg for og kunne jobbe i et større fargespekter, men konverter materialet til sRGB når du overfører det til nettbaserte tjenester, har mottakeren spesifikk mulighet til et annet fargespekter kan du bruke det.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det veksles mellom RGB, sRGB, Adobe RGB og sist ProRGB.

ProRGB gir meg enkelte ganger merkelige farger ved overføring til WEB,

så det begynneerr jeg å lure på hva som lønner seg.

Bilder skal jo som regel ut på eneten WEB, vises på projektor gjennom PC, ut på print enten hjemme eller for utkjøring hos proff, og til slutt noen ganger for print i 4 farger, CMYK.

 

ProRGB var nytt for meg når jeg kjøpte mitt nye OM-D.

Synes jeg leste at dette var å anbefale - men etter enklete overraskelser er jeg ikke lenger like sikker.

 

Ønsker gjerne noen tips til hva som bør velges?

 

Jan Broder

 

Du kan søke på nettet på "fargerom" eller "Color space" så får du haugevis med svar.

Ett av svarene er Akam sin egen guide:

 

http://www.akam.no/artikler/fargerom/109348

 

 

Les alt du kommer over om dette, så kan du spørre etterpå hva du fortsatt lurer på.

 

 

Helt generelt kan man kanskje si...:

 

Vet du ikke hva du gjør med fargerom, og lagrer i JPG i kamera; bruk sRGB.

Lagre bildene i RAW, så legger du på i etterbehandling det fargerommet du trenger til den bruken bildet skal brukes til.

Les deg også opp på Color Management (Fargestyring). Fargerom inngår som en del av dette større fagfeltet.

 

 

Lykke til.

 

 

Lenke til kommentar

Konklusjon:

Fotograferer alt i RAWformat

Bilder til trykk eller proff print lagres i aRGB

Bilder for skjerm/web lagres sRGB

Høres ut som et bra utgangspunkt, men uansett hva du velger bør du sette deg litt inn i fargestyring slik at du forstår hvorfor det blir bra (eller ikke blir bra). Skal du sende fra deg bilder med noe annet enn sRGB bør du sjekke at mottaker forstår/bruker profiler.

Lenke til kommentar

Takk for tips og nyttig lenke.

Har lest den - en del synes jeg var litt vanskelig.

 

Konklusjon:

Fotograferer alt i RAWformat

Bilder til trykk eller proff print lagres i aRGB

Bilder for skjerm/web lagres sRGB

 

Prøver dette litt fremover :)

 

Prøv det, men husk at det er ørlite å lære. RAW er en råvare og må fremkalles/etterbehandles. Jeg anbefaler så absolutt å lære seg det, det er slett ikke vanskelig å lære det grunnleggende. Start gjerne med den konverteren som fulgte med kamera. Men jeg vil få anbefale Adobe Lightroom, til en tusenlapp er det et røverkjøp.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...