Gå til innhold

Cherry MX og mekaniske tastaturer


Anbefalte innlegg

Ja, tenkte det var noke sånn. Er jo ikkje noke problem i praksis, berre litt irriterande kanskje. Men det går vel litt bedre etter kvart, eller?

 

Ikke hvis tilfellet er at metallbiten har løsnet...da må du fjerne tastehetten og feste metallbiten igjen.

Men vær forsiktig: metallbiten, hvis du har slike på ditt tastatur, er festet med tynne plastklips i underkant av tastehetten, og dem ryker for ett godt ord!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestilte nettopp Corsair K70 tastatur og Corsair M65 mus.

Etter testen HW.no hadde på Corsair K70 klarte jeg ikke å la være, og testen for M65 var også særdeles god. For FPS-spill virker det ikke som det finnes noe bedre hvertfall, M65 har den beste sensoren på markedet og en egen skarpskytterknapp som reduserer følsomheten når den trykkes inn. Genial funksjon.

 

Så dette gleder jeg meg til å prøve :)

 

 

Ovennevnte erstatter Logitech G105 MW3 som ikke har mekaniske brytere, og Trust GXT 31 Gaming Mouse som har 3000 dpi bare. Så forventer en stor forandring :)

Lenke til kommentar

Bestilte nettopp Corsair K70 tastatur og Corsair M65 mus.

Etter testen HW.no hadde på Corsair K70 klarte jeg ikke å la være, og testen for M65 var også særdeles god. For FPS-spill virker det ikke som det finnes noe bedre hvertfall, M65 har den beste sensoren på markedet og en egen skarpskytterknapp som reduserer følsomheten når den trykkes inn. Genial funksjon.

 

Så dette gleder jeg meg til å prøve :)

 

 

Ovennevnte erstatter Logitech G105 MW3 som ikke har mekaniske brytere, og Trust GXT 31 Gaming Mouse som har 3000 dpi bare. Så forventer en stor forandring :)

Bruker du faktisk 3000 dpi? :p

Lenke til kommentar

Vel, det går kanskje mer på latency enn direkte følsomhet.

Er ingen ekspert på dette, så noen med ordentlig kunnskap er velkommen til å tre inn her.

 

Men vil tro at en sensor som kan behandle så mye informasjon som 8200 dpi, eller informasjonen så raskt avhengig av hvordan man ser det, vil klare å behandle feks 1600 dpi med mer presisjon enn hva andre sensorer med et langt lavere tall klarer.

 

Dette er dog ren gjetning, men virker logisk ut ifra den lille kunnskapen jeg har om det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Må si takk for guiden/oversikten over hvilke tastaturer som er tilgjengelige med de forskjellige bryterne. Etter å ha sittet med det samme, nå slitne, rubber-dome-tastaturet i 10 år var det på tide med en oppgradering.

 

Vil anbefale alle å skaffe seg et sett med prøvebrytere for å finne ut hvilken bryter som passer deg best. Jeg fikk mitt brytersett etter en liten uke fra WASDkeyboards, og fant fort ut at jeg ville ha brune brytere.

 

Sitter nå med mitt nye Zowie Celeritas og kunne ikke vært mer fornøyd. Selv med listen over tilgjengelige brune brytere var det vanskelig å finne noe som var på lager (utenom filco majestouch som koster skjorta+), og jeg tviler på jeg hadde funnet Celeritas uten den!

 

:love:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg sitter på et logitech g11. Det jeg lurer på hvilken cherry mx farge som er nærmest i forhold til nedtrykksmotstand?

Jeg gikk fra ett G15 (som er det samme tastaturet) til G710+. Overgangen var veldig enkel, men jeg merker forskjell. G710+ har MX Brown, og er for meg veldig behagelig å bruke.

 

Om du ikke bryr deg om merke, men bare vil ha ett keyboard, så kan jeg anbefale deg å vente litt, og kjøpe denne når den blir tilgjengelig:

 

http://www.cmstore-usa.com/mechanical-key-switch-demo-board/

 

Den koster litt, men kickeren er at om du kjøper ett keyboard hos cooler master etterpå, så får du avslag i prisen tilsvarende det du har betalt for testeren, så det er en god deal. Har forøvrig ikke hørt noe dumt om deres keyboard, så.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra ett G15 (som er det samme tastaturet) til G710+. Overgangen var veldig enkel, men jeg merker forskjell. G710+ har MX Brown, og er for meg veldig behagelig å bruke.

 

Om du ikke bryr deg om merke, men bare vil ha ett keyboard, så kan jeg anbefale deg å vente litt, og kjøpe denne når den blir tilgjengelig:

 

http://www.cmstore-usa.com/mechanical-key-switch-demo-board/

 

Den koster litt, men kickeren er at om du kjøper ett keyboard hos cooler master etterpå, så får du avslag i prisen tilsvarende det du har betalt for testeren, så det er en god deal. Har forøvrig ikke hørt noe dumt om deres keyboard, så.

De sender ikke til Norge =D

Lenke til kommentar

Har akkurat skaffet meg mitt første mekaniske tastatur: Qpad MK-80 PRO. Cherry MX Blue. Digger feelingen og klikkelydene, men irriterer meg over at det kommer en svak, men tydelig nok, *klannnggg* lyd etter hvert tastetrykk. Det gjelder uansett hvilken tast. Jeg innbilte meg at det var fjærene i bryterne som laget lyden. Ser at noen andre i tråden har nevnt noe som kanskje er det samme fenomenet. Er dette en feil ved tastaturet, eller normalt ved Cherry MX-brytere?

Lenke til kommentar

Har akkurat skaffet meg mitt første mekaniske tastatur: Qpad MK-80 PRO. Cherry MX Blue. Digger feelingen og klikkelydene, men irriterer meg over at det kommer en svak, men tydelig nok, *klannnggg* lyd etter hvert tastetrykk. Det gjelder uansett hvilken tast. Jeg innbilte meg at det var fjærene i bryterne som laget lyden. Ser at noen andre i tråden har nevnt noe som kanskje er det samme fenomenet. Er dette en feil ved tastaturet, eller normalt ved Cherry MX-brytere?

Eg har det på mine browns, men det er sånn som ein ikkje legg merke til etter kvart. :)

Lenke til kommentar

Har akkurat skaffet meg mitt første mekaniske tastatur: Qpad MK-80 PRO. Cherry MX Blue. Digger feelingen og klikkelydene, men irriterer meg over at det kommer en svak, men tydelig nok, *klannnggg* lyd etter hvert tastetrykk. Det gjelder uansett hvilken tast. Jeg innbilte meg at det var fjærene i bryterne som laget lyden. Ser at noen andre i tråden har nevnt noe som kanskje er det samme fenomenet. Er dette en feil ved tastaturet, eller normalt ved Cherry MX-brytere?

 

Slik er det nok bare med Cherry MX brytere, da fjæra inni bryteren trykker tasten opp igjen når du slipper den. Det blir bråstopp når bryteren ikke kan komme lenger, og dermed vil det lages en lyd. Tror ikke det er så mye du kan gjøre med dette (mulig det blir mindre lyd hvis du ikke trykker tasten helt ned, Cherry MX brytere trenger ikke trykkes mer enn ca. 2 mm ned). Du kan også putte o-ringer under hver eneste tast, men dette er mer for å redusere lyden når du trykker tasten helt ned, samtidig som det blir mer behagelig for fingrene ("mykere" følelse når du trykker tastene helt ned). Mulig o-ringene kan dempe noe av lyden når tastene slippes også, men tviler vel litt på det...

Lenke til kommentar

Når det gjelder mekaniske tastaturer og støy; her er et par bilder som gir en slags indikasjon på om det har noe å si å putte o-ringer under tastene. Testene er gjort med CM Storm QuickFire TK (Brown) uten og med o-ringer (av typen 40A-R (de blå) fra WASD Keyboards).

 

Her er et opptak der jeg har forsøkt å ikke trykke tastene helt i bunn:

post-5290-0-29221700-1386335672_thumb.png

 

Her er et opptak der jeg har trykket hardt på tastene:

post-5290-0-84206200-1386335681_thumb.png

 

Hver recording har først tastatur uten o-ringer, deretter med o-ringer.

 

Lydopptakene ligger her (4 filer, med format AAC 48 kHz mono, 96 Kbps): lydopptak.zip

 

Endret av jonny
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...