Gå til innhold

Cherry MX og mekaniske tastaturer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra keyboardco.com bestiller man et svenkst tastatur og tar med sett med norske/danske keycaps - jeg har gjort det. Har et Filco Majestouch 2 Tenkeyless med brune brytere OG norsk keyboard layout. Ikke noe jævla nordic skit.

Er du fornøyd med det tastaturet? Har vært litt frem og tilbake, men vurderer å kjøpe det selv.
Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med mitt.

 

Jeg bestilte et Filco Majetouch 2 Tenkeyless med brune brytere og et sett med danske/norske keycaps. Jeg er fortsatt litt i det blå når det gjelder full size eller tenkeyless, men jeg digger at det ikke tar opp all plass på pulten min og at jeg nå har god plass til mus og stor musematte (SteelSeries 4HD).

 

Av og til savner jeg "ENTER" tasten på det numeriske tastaturet, men det er bare en vanesak og etterhvert blir jeg nok bedre vant med størrelsen og de manglende tastene.

 

Tastaturet er matt svart med en litt grov overflate på sidene men helt smooth ellers. Selve tasteflatene er en ørliten grann mindre enn på Dell-tastaturet jeg har på jobben, men det har jeg blitt forholdsvis raskt vant til. Det sitter to små LEDs mellom INSERT/HOME/PAGE UP og PRINTSCREN/SCROLL LOCK/PAUSE som viser Caps Lock og Scroll Lock status - disse er det blått lys i.

 

Det er mye mindre slitsomt å skrive på Filcoen, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte det, selv om det er en smule dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Genial tråd!

 

Har nettopp fått opp øynene for mekaniske tastatur, og takket være gode tips i denne tråden blir nå mitt Logitech G19 byttet ut med et Filco Ninja Tenkeyless med MX blue switcher. På toppen av det hele er også Return-knappen stor og grum. Ikke noe smal return-knapp-dritt som på de aller fleste nyere fancy keyboards.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Veit ikkje om det er heilt dødt her, men prøver meg likevel. Vurderer å kjøpe et skikkelig mekanisk tastatur (har Steelseries 7G no). Er ganske lei den custom layouten som er på det, og vurderer et kompakt tastatur, fra enten Filco eller Ducky.

Heller kanskje mest mot Ducky, sidan det er lettare å få tak i i Norge.

 

For de som har kjøpt Filco-tastatur, kor mykje kom det på totalt, med frakt og toll?

Lenke til kommentar

I am not gonna lie to you - Filco er dyrt, iallfall om man ikke har en leverandør i norge/sverige/danmark. Men, jeg valgte å betale det lille ekstra det koster, for å få et høykvalitets mekanisk tastatur med NORSK layout. Jeg prøvde å kjøpe et SteelSeries-tastatur, men leverte det tilbake etter et par dager, siden jeg personlig ikke taklet nordic layout på det tastaturet.

 

Jeg bestilte fra keyboardco.com og fakturaen kom på £113.65 før toll og avgifter inn til norge (som jeg ikke husker hvor mye det kom på). Tror det totalt sett kom på rett i overkant av 1.400,- NOK totalt.

 

Husk at dette er et normalt mekanisk tastatur og ikke et gaming keyboard. Hvis N-key rollover eller whatever er viktig for deg, er kanskje ikke dette noe for deg. Maks tastater du kan trykke ned samtidig tror jeg stopper på 4.

 

Ser nå at det skal være NKR. Så, det kan være at siden jeg kobler det til via USB, at jeg har limit på antall taster. Fett nok. Jeg trenger ikke fler uansett. :)

 

 

Her er det jeg bestilte;

post-38764-0-01725800-1377374841_thumb.jpg
Endret av johanf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Meinte at det blir unvant i starten, sidan dette har skikkelig layout. Mitt gamle var et Steelseries 7G. Der er backspace krympa ned til 1-tast-størrelse, og apostrofknappen er ved sidan av. Greit å komme tilbake til et tastatur med standard layout no, samtidig som at tastane er gode!

 

Einaste som er litt irriterande, er at når eg trykker space, backspace eller enter, kjem det ein liten "klank"-lyd. Er det andre som har det og? Er dette noko som vil forsvinne etter kvart?

Lenke til kommentar

Einaste som er litt irriterande, er at når eg trykker space, backspace eller enter, kjem det ein liten "klank"-lyd. Er det andre som har det og? Er dette noko som vil forsvinne etter kvart?

 

Siden du nevner akkurat de tastene, så kan det være at det er den metall-oppstiveren som er festet under tasten som lager lyd...jeg hadde noe liknende, og hos meg viste det seg at denne metallbiten hadde løsnet på alle tastene og kom i klem mellom tasten og tastaturbunnen, og dermed lagde en ekstra "klank" (metallisk)-lyd.

 

Den metall-delen er gjerne på Backspace, Space, Enter, høyre Shift, samt numpad Null, Pluss og Enter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...