Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

post-248839-0-84991700-1315692311_thumb.png

Noen som har peiling på hvordan jeg skal evaluere disse?

 

Vi har selvsagt at a) er geometrisk fordelt, mens b) er binomisk. Men jeg stoler ikke helt på om jeg har tenkt riktig. F.eks. i a):

 

Under H_0 er X ~ Geometrisk(1/6). Siden P-verdi er sannsynligheten for å få verdier minst like ekstrem som observert verdi, har vi at P-verdi = P(X >= 12) = (5/6)^11 = 0.135 > 0.05. Konklusjon: Ikke grunnlag til å forkaste H_0 på nivå 0.05.

Endret av ☻☻☻
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan løser man og setter opp en slik oppgave:

 

På et horisontalt underlag står det to flaggstenger ved siden av hverandre. Den ene stanga er 20 m høy, og den andre er 10 m høy. Vi binder hver flaggsnor til foten av den andre flaggstanga slik at begge snorene blir stramme.

Hvor høyt oppe krysser snorene hverandre?

 

Har funnet svaret uten å se i fasiten, men har ikke peiling på hvordan jeg kom fram til det :tease:

Lenke til kommentar

Det vart diskutert for berre nokre sider sidan, her i tråden, om eg hugser rett (og sikkert eit par gonger før det og). Formlikskap var vel eit nøkkelord i den diskusjonen. Teikn opp, finn ut kva som er formlikt, og set opp forholda mellom dei, so dukker svaret opp.

 

(Red.: Eventuelt metoden skildra i innlegget under, som var noko enklare.)

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Hvordan løser man og setter opp en slik oppgave:

 

På et horisontalt underlag står det to flaggstenger ved siden av hverandre. Den ene stanga er 20 m høy, og den andre er 10 m høy. Vi binder hver flaggsnor til foten av den andre flaggstanga slik at begge snorene blir stramme.

Hvor høyt oppe krysser snorene hverandre?

 

Har funnet svaret uten å se i fasiten, men har ikke peiling på hvordan jeg kom fram til det :tease:

 

Her er slik jeg ville løst den:

 

Kall stanga på 10 m for x, og den andre stanga for 2x (den er jo dobbelt så stor). Tegn opp snorene. Nå har du to formlike trekanter, siden toppvinkler er like, i tillegg til samsvarende vinkler ved parallelle linjer er like. Siden disse to trekantene er formlike, og den ene siden er dobbelt så lang som den parallelle siden i den mindre trekanten, må alle sidene i den lille trekanten være halvparten av de tilsvarende i den store trekanten. Ser du nå hva du kan gjøre?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har R2, noe som vanligvis går greit, men nå har jeg kommet til en oppgave jeg ikke klarer.

 

Figuren viser en sirkel med sentrum i S og radius r. Arealet av farget område på sirkelen (fig. 1): chart?cht=tx&chl=A(x) = \frac{r^2}{2}(\frac{\pi}{180} \cdot x - sin(x))

 

En tønne er plassert horisontalt i et stativ (se fig. 2). Tønna er sylinderformet med radien r = 0.3 og lengden l = 1,0 meter. Det fylles vann i tønna, og vanndybden h måles med en stav. Staven står loddrett gjennom hullet på toppen av tønna. Det fargede området på figur 3 illustrerer vannet i tønna.

 

vanndybden h målt i meter er gitt ved: chart?cht=tx&chl=0,3(1-cos(\frac{x}{2}))

 

Ok, nå kommer oppgaven: Finn h (vanndybden) når vannmengden er 1/4 av tønna.

 

imag0493a.jpgimag0494a.jpg

 

imag0495n.jpg

Endret av Major_Tom
Lenke til kommentar

Kan gi deg noen hint: Du kan lett finne arealet av sirkelsektoren. Du kan også lett finne arealet av trekanten over vann (mys litt på det øverste bildet hvis du ikke skjønner umiddelbart hva jeg mener). Subtraher den andre fra den ene, og du har vannmengden.

 

ja, vannmengden er gitt ved chart?cht=tx&chl=A(x) = \frac{r^2}{2}(\frac{\pi}{180} \cdot x - sin(x)), og det skal dekke 1/4 av tønna. Problemet er å finne høyden til vannmengden :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...