Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Men jeg får fortsatt ikke riktig! Regner ut det første stykket du satt opp, det er jo ikke kjempevanskelig, så delte jeg den på 2(1/2 A var det jo), også satt jeg den lik det bestemte integralet med k og 0 som ytterpunkter. Fikk feil for det!

 

Edit: Du som er så god, regn ut fort og sjekk hva du får. Fasiten i oppgaven er: k=1,32

Endret av Mys1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har fått i oppgave å tegne romkurver.

 

Ene oppgaven er slik:

 

x=2cos t, y=2sin t, z=-t

 

der t er større enn eller lik 0 og mindre enn eller lik 4pi.

 

Jeg antar at jeg må lage en tabell for å finne (x,y,z), men hvilke verdier skal jeg bruke for t? Jeg har allerede plottet inn en drøss med punkter i koordinatsystemet, men det ligner jo overhodet ikke en spiral (eller jeg ser bare ikke for meg hvordan den blir seende ut). Noen som har noen bra tips?

Lenke til kommentar

Projeksjonen ned i xy-planet er en sirkel med radius 2, og z-koordinaten går fra 0 til -4*pi. Cosinus og sinus har periode 2*pi, så det blir en spiral (som du så riktig sa) som starter i (2,0,0) og ender opp i (2,0,-4*pi) etter å ha gått rundt z-aksen to ganger (mot klokken om du velger z-aksen opp og høyrehåndssystem). Du trenger egentlig ikke tegne så mange punkter, bare nok til at du kan skissere spiralen.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Projeksjonen ned i xy-planet er en sirkel med radius 2, og z-koordinaten går fra 0 til -4*pi. Cosinus og sinus har periode 2*pi, så det blir en spiral (som du så riktig sa) som starter i (2,0,0) og ender opp i (2,0,-4*pi) etter å ha gått rundt z-aksen to ganger (mot klokken om du velger z-aksen opp og høyrehåndssystem). Du trenger egentlig ikke tegne så mange punkter, bare nok til at du kan skissere spiralen.

Takk for svar! Jeg har tegnet en god del punkter.

 

Som du kan se av dette bildet: post-18885-0-37026300-1316024630_thumb.jpg

 

Men jeg ser jo ikke hvordan dette skal bli en spiral. Noen forslag til hvilke verdier for t jeg skal sette opp?

Endret av jostein013
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...