Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter litt med dette bestemte integralet:

 

Intervallet er mellom 3 og 0, og integralet er 2^(x+1)

 

Først antideriverte jeg den til: 1/ln(x+1) * 2^(x+1)

 

Plottet så inn stykket på kalkulator, der jeg tok og trakk den antiderivert med 3 for x fra den antideriverte med 0 for x. Da fikk jeg feil svar i forhold til fasit(14/ln 2). Skulle gjerne hatt litt hjelp til å komme fram til fasitens eksakte svar om det da stemmer.

Lenke til kommentar

En rett linje l går gjennom A=(1,-1,1) og B=(0,-1,2). Finn en parameterfremstilling for linja.

 

Har det noe å si om jeg tar utgangspunkt i pkt A eller B når jeg skal beskrive parameterfremstillingen? Altså A+[AB]*t eller B+[AB]*t. Har gjort det med utgpkt. i A, men iflg. fasiten er det feil

 

Det er ikke feil nei. Poenget med parameterfremstillingen er at du skal kunne få alle punkt på linja ved å variere t. Det har ikke noe å si hvilket punkt man starter i, det vil bare føre til at man må velge forskjellige t-verdier for å komme til samme punkt på linja. Det er det som er litt dumt med fasitene i slike oppgaver, de tar kun hensyn til ett valg av punkt som ligger på linja.

Lenke til kommentar

Sliter litt med dette bestemte integralet:

 

Intervallet er mellom 3 og 0, og integralet er 2^(x+1)

 

Først antideriverte jeg den til: 1/ln(x+1) * 2^(x+1)

 

Plottet så inn stykket på kalkulator, der jeg tok og trakk den antiderivert med 3 for x fra den antideriverte med 0 for x. Da fikk jeg feil svar i forhold til fasit(14/ln 2). Skulle gjerne hatt litt hjelp til å komme fram til fasitens eksakte svar om det da stemmer.

 

Jeg tror du må ta en kikk på integralregelen du har brukt. Jeg mistenker du egentlig har tenkt å bruke regelen chart?cht=tx&chl=\int a^x dx = \frac{1}{\ln a} a^x + C, kan det stemme? Hva får du når du i stedet benytter denne regelen?

 

EDIT: leif

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har et bestemt integral til som er vrient å løse, og her er integralet mellom 4 og 1:

 

Integralet: (sqrt(x)-1)/(2*sqrt(x))

 

 

Jeg antideriverte slik:

 

Deler det først opp i to stykker: sqrt(x)/2*sqrt(x) - (1)/(2*sqrt(x)), og så antideriverer til:

 

(1/2)x-ln|2*sqrt(x)

 

Putter jeg inn 4 og 1, som forklart i tidligere innlegg(vanlig fremgangsmåte), så får jeg ikke fasitens svar(1/2). På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Du kan skrive 1/sqrt(x) som x^(-1/2), og bruke vanleg integrasjonsregel for potensar, då ser du det fort. Logaritmeregelen gjeld vel berre for lineære uttrykk (dvs. på forma ax+b), trur eg.

 

Ja, det er greit. Men f.eks integralet 1/x(som blir antiderivert ln |x| + C), kan man jo også si at er x^(-1), også bruke integrasjonsformelen på det. Det blir jo feil. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor man plutselig kan bruke vanlig integrasjonsformel på 1/2*sqrt(x) eller 1/sqrt(x). Håper jeg har klart å gjøre meg fortstått!:)

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Skjønner. Men er det bare når stykket har x i nevner og et vanlig tall i teller at vi får antiderivert ln(x). Altså vi får bare antiderivert ln(x) når vi kan forkorte til a/x, der a er et tall? Derimot kan vi ikke få ln(x) når vi f.eks har 1/x^2 - da må vi bruke vanlig integrasjonsformel? Er det slik?

 

Edit: 1/x^2 var kanskje et dårlig eksempel i og med at man kan bruke den integrasjonsregelen med ln(x) for denne: 1/x^2=(1/x)*(1/x). Men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Ja, om du reknar substitusjon som ein måte å få a/x på. Eit par døme på det:

 

 

chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{ax+b}\,\mathrm{d}x

Med substitusjonen u = ax + b får du dx = du/a, som igjen gjev

chart?cht=tx&chl=\int \frac{1}{ax+b}\,\mathrm{d}x = \int \frac{1}{a}\frac{1}{u}\,\mathrm{d}u = \frac{1}{a}\ln u + C = \frac{1}{a}\ln(ax+b)

 

 

chart?cht=tx&chl=\int\frac{3x^2 + 2x}{x^3 + x^2 + 5}\,\mathrm{d}x

Om du kikker på dette integralet vil du sjå at teljaren er den deriverte av nemnaren. Substitusjonen chart?cht=tx&chl=u = x^3 + x^2 + 5 vil då gje chart?cht=tx&chl=\frac{\mathrm{d}u}{\mathrm{d}x} = 3x^2 + 2x \quad \Rightarrow \quad (3x^2 + 2x)\, \mathrm{d}x = \mathrm{d}u, og du får integralet

chart?cht=tx&chl=\int\frac{3x^2 + 2x}{x^3 + x^2 + 5}\,\mathrm{d}x = \int\frac{\mathrm{d}u}{u} = \ln u + C = \ln (x^3 + x^2 + 5) + C

 

Trur ikkje du kjem nokon veg med å bruke logaritmeregelen på 1/x^2 ... Du kan ikkje gjere det direkte, og delvis integrasjon fører ikkje fram so vidt eg kan sjå.

Lenke til kommentar

Første steg blir å foktorisere ulikheten for så å sette opp en fortegnsskjema. Da kan du bruke polynomdivisjon på uttrykket "x^3 - 3x^2 - x + 3":

 

først prøver du deg fram med ulike verdier for x, for å finne et nullpunkt:

 

x = 0 -> 0^3 - 3*0^2 - 0 + 3 = 3

x = 1 -> 1^3 - 3*1^2 - 1 + 3 = 0

 

Når du vet at ett av 0-punktene er ved x = 1, ved du at (x - 1) er en av faktorene i likningen x^3 - 3x^2 - x + 3 = 0, fordi om x = 1 vil faktoren (x - 1) -> (1 - 1) = 0 og alt som ganges med 0 er lik 0.

 

Så polynomdiverer du resten av uttrukket på den ene faktoren du nettop fant:

 

(x^3 - 3x^2 - x + 3) / (x - 1) = [...]

 

da får du en annengradslikning som du enkelt kan løse (og dermed faktorisere) ved hjelp av løsningsformelen for annengradslikninger (x = (-b +- sqrt(b^2 - 4 * a * c))/(2*a)) og faktoriseringsformelen for annengradslikninger når du kjenner til null-punktene: a(x - x1)(x - x2)

 

Når du har faktorisert hele uttrykket skal du ha tre faktorer i formen (x - 1) og du kan så tegne fortegnsskjema og finne ut for hvilke x-verdier uttrukket er over 0.

 

Håper det hjelper, er ikke helt dreven på LaTeX...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...