Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I et rektangel er det 3,8 cm forskjell på lengden og bredden.

Omkretsen er 36,4 cm.

 

Hva er arealet av rektangelet?

 

begynn med å liste opp det vi vet.

 

vi vet at lengden (heretter kalt b) er 3,8 cm kortere en lengden (a)

 

vi vet også at summen av alle sidene er lik 36,4

 

matematisk akn det settes opp slik:

 

a-b = 3,8

a+a+b+b = 2a+2b = 36,4

 

Da har vi fått ett likningsett som man kan løse, og finne hvor lange sidene a og b er. som man igjen kan bruke til å finne arealet.

Endret av Snobjorn
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-207017
Skrevet

I et rektangel er det 3,8 cm forskjell på lengden og bredden.

Omkretsen er 36,4 cm.

 

Hva er arealet av rektangelet?

 

begynn med å liste opp det vi vet.

 

vi vet at lengden (heretter kalt b) er 3,8 cm kortere en lengden (a)

 

vi vet også at summen av alle sidene er lik 36,4

 

matematisk akn det settes opp slik:

 

a-b = 3,8

a+a+b+b = 2a+2b = 36,4

 

Da har vi fått ett likningsett som man kan løse, og finne hvor lange sidene a og b er. som man igjen kan bruke til å finne arealet.

 

Tusen takk!

 

Nå er spørsmålet; Hvordan løses denne likningen? (matte er ikke mitt fag)

Skrevet

Sliter litt med noe eg tror er en vanskelig oppgave her :S

 

 

Jorda er tilnærmet kuleformet med radius r = 6400 km. Tenk deg at du befinner deg i ett fly, i ett punk over atlanterhavet.

 

a) Finn avstanden d (i kilometer) til horisonten når høyden over havet er 10 000 m.

 

b) Finn avstanden d (i kilometer) til horisonten når høyden over havet er h meter.

 

 

post-219649-0-46089400-1313767868_thumb.png

Skrevet

Sliter litt med noe eg tror er en vanskelig oppgave her :S

 

 

Jorda er tilnærmet kuleformet med radius r = 6400 km. Tenk deg at du befinner deg i ett fly, i ett punk over atlanterhavet.

 

a) Finn avstanden d (i kilometer) til horisonten når høyden over havet er 10 000 m.

 

b) Finn avstanden d (i kilometer) til horisonten når høyden over havet er h meter.

 

 

post-219649-0-46089400-1313767868_thumb.png

 

Du kjenner til pytagoras, ikke sant? 10000 m = 10 km, så h blir 6410 km. r er oppgitt i oppgaven. Plugg inn i pytagoras og løs for d. Cluet er at du kan se på linjen fra deg til horisonten som en rett linje, du må ikke ta hensyn til jordas krumning.

Skrevet

Er vel ikke nødvendigvis noen 90-graders-hjørner i den oppgaven, sånn som du har tegnet det inn?

Jo, linjen mellom radius og tangent er alltid 90 grader.

Skrevet (endret)

Er vel ikke nødvendigvis noen 90-graders-hjørner i den oppgaven, sånn som du har tegnet det inn?

 

Jo det er det, eg tegnet så godt eg kunne i hensyn til oppgavetegningen.

 

 

Eg får 357 km, det virker feil i hensyn til tegningen, men den er urealistisk tegnet.

Endret av Thitorkin
Skrevet

Er vel ikke nødvendigvis noen 90-graders-hjørner i den oppgaven, sånn som du har tegnet det inn?

Jo, linjen mellom radius og tangent er alltid 90 grader.

 

Haha, selvfølgelig. Nå føler jeg meg rimelig dust.

Skrevet

Er vel ikke nødvendigvis noen 90-graders-hjørner i den oppgaven, sånn som du har tegnet det inn?

Mokko!

 

Lolwut? Eventuelt "utdyp".

Skrevet (endret)

Hvis jeg har formelen S(t)=2.4t^2-0.2t^3. [akselerasjonsfase for en 100m løper] Om jeg setter denne inn i en graf og finner vendepunktet - blir da denne x-verdien for vendepunktet tiden 100m-løperen når toppfarten? Eller blir det tiden der akselerasjonen er størst?

Endret av mentalitet
Skrevet

Hvis jeg har formelen S(t)=2.4t^2-0.2t^3. [akselerasjonsfase for en 100m løper] Om jeg setter denne inn i en graf og finner vendepunktet - blir da denne x-verdien for vendepunktet tiden 100m-løperen når toppfarten? Eller blir det tiden der akselerasjonen er størst?

Vendepunktet er der akselerasjonen er null, så der er toppfarten.

Skrevet

Akselerasjon er den andrederiverte av posisjon, og betyr at farten øker. Når akselerasjonen er positiv et sted, øker farten. Når den så blir null, øker ikke farten mer. Da er det så stor farten maksimalt blir.

Skrevet

Ok, takk for hjelpen. Vil x-verdien av vendepunktet tilgrafen S(t)angi hvilket sekund farten er størst? Og for så å finne farten setter jeg inn x-verdien for vendepunktet inn i V(t)-grafen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...