Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Prøv å bestå det nå. Det er mindre arbeid senere. Jeg vet ikke hvordan det er om du stryker i 1P, angående 2P. Siden det er obligatorisk regner jeg med at du får lov til å ta det. Vet at du ikke kan ta R2/S2 om du ikke har bestått R1/S1. Du må nok ta det opp. Da er det skriftlig eksamen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ei klasse er 24% av elevene jenter og 10% av jentene har hund hjemme.

 

Hvor mange av elevane i klassen er jenter som har hund hjemme?

 

Hvordan kan jeg løse denne?

 

Se for deg en gigantisk klasse på 100 personer. 24 av dem er jenter. 1/10 av dem har hund, altså 2,4 (%).

 

Da kunne du også hatt 1000 personer, hvor 240 av dem er jenter og 24 er jenter med hund, hvis du ikke liker "2,4 jenter".

 

Hehe, svaret er altså 2,4 %, ikke 2,4 jenter. Antall jenter kan du ikke si noe om når du ikke vet str på klassen.

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Et minnekort koster 200 kr etter at prisen er satt ned 20 prosent. Hva var prisen før det ble satt ned?

 

Har prøvd litt av hvert:

20%:100= 0,2

0,2 * 200 = 40 = 240 kroner.

 

Men svaret skal bli 250 kroner. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Matriser og egenvektorer.

 

Jeg har en oppgave hvor jeg skal finne egenverdiene og de tilhørende egenvektorene til en gitt matrise, pluss finne basis for egenrommene.

 

Jeg har funnet følgende egenverdier til en gitt 4x4-matrise: λ1 = λ2 = 1, og λ3 = λ4 = 2.

 

Ved å løse (A - λI)v = 0 for λ = 1 og (A - λI)u = 0 for λ = 2, har jeg fått at v = t[1 0 0 0] + s[0 1 0 0], og at

u = t[1 1 1 0] + s[0 0 0 1].

 

Det jeg ikke helt skjønner nå, er hva som blir korresponderende egenvektorer til hvilke egenverdier og sånn.

 

Jeg trodde det var slik:

 

v er korrepsonderende egenvektor til både λ1 og λ2, siden disse egenverdiene er like, og at u er korresponderende egenvektor til både λ3 og λ4.

Og at basis for korresponderende egenrom til λ1 og λ2 er v1 = [1 0 0 0] og

v2 = [0 1 0 0], basis for korresponderende egenrom til λ3 og λ4 er u1 = [1 1 1 0] og u2 = [0 0 0 1]

 

Men løsningsforslaget sier dette:

 

Etter litt regning får vi at λ = 1 gir løsningen v = t(1,0,0,0) + s(0,1,0,0),s,t ≠ 0 siden x3 og x4 må være 0, og x1 og x2 er frie variable, mens λ = 2 gir u = t(1,1,1,0)+ s(0,0,0,1),s,t ≠ 0 siden x3 og x4 er frie variable og x1 = x2 = x3. (Så langt er jeg enig)

 

Vi ser at egenrommet tilhørende λ1 = λ2 = 1 har dimensjon 2, og v1 = (1,0,0,0),v2 = (1, 1, 0, 0) vil utgjøre en basis for dette rommet. Egenrommet tilhørende λ3 = λ4 = 2 har også dimensjon 2, og v3 = (1, 1, 1, 0), v4 = (1, 1, 1, 1) vil utgjøre en basis for dette rommet.

 

Løsningen blir altså λ1 = 1,v1 = (1,0,0,0); λ2 = 1,v2 = (1,1,0,0); λ3 = 2,v3 = (1,1,1,0); λ4 = 2,v4 = (1,1,1,1)

 

Hvorfor tilegnes her én egenvektor til hver egenverdi, og hvordan kommer man frem til dette? Ser også at disse er brukt som basis, og ikke løsningene på (A - λI)v = 0.

 

Jeg må ha misforstått konseptet tror jeg. Er det noen som kan være så inderlig snille å forklare? (A)

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Enig, det er veldig forvirrende.

 

Uansett, må bare dobbeltsjekke. Hvis vi går ut i fra at USA har brukt 3 trillions (amerikansk system) dollar på krigen i Irak, og at det koster 210 000 dollar å bygge en skole i sør-Afrika, da kan man bygge over 14 millioner skoler. Eller tuller jeg det til med nullene et eller annet sted?

 

PS: Får beklage mine manglende mattekunskaper her, men er egentlig dypt nede i samfunnsfagmodus + relativt trøtt

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...