Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stopper det opp? Begynn med å gange inn og løse opp parentesen. Da får du at A + 105 - 2.5A = 57. A-leddene kan du trekke sammen, og du kan flytte over 105. Da bør resten gå greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var dessverre borte fra skolen her en dag. De gikk gjennom brøkulikheter. Jeg har skjønt det greit, men er usikker når jeg får andregradslikninger. For eksempel denne:

post-102350-0-23843600-1290956387_thumb.png

 

Det jeg har gjort så langt er å faktorisere så jeg står med (x-3)(x+1) i teller og (x-4)(x+4) i nevner. Men hvordan går jeg videre? Regner med det er et fortegnsskjema av et slag, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.

Skrevet (endret)

Her er et latterlig enkelt spørsmål, men jeg greier ikke å regne det ut selv.

 

En stor parasoll er satt ned 40 %. Det svarer til en prisreduksjon på 640 kroner. Hva koster parasollen på salg?

 

Svaret skal forresten bli 960 kroner. Kan noen vise meg utregningsmetoden?

 

Edit: Feil i fasit?

 

x*0.40=640

 

(x*0.40)/0.40=640/0.40

 

x=640/0.40

 

x=1600

 

Er 1600 rett svar?

Endret av ;_;
Skrevet

Hvor stopper det opp? Begynn med å gange inn og løse opp parentesen. Da får du at A + 105 - 2.5A = 57. A-leddene kan du trekke sammen, og du kan flytte over 105. Da bør resten gå greit.

 

Eg fekk tilslutt:

-a = -32

 

Hvis eg tar vekk minusene(hvis det går an) så får eg småflaskene.

 

Trenger eg å vise likning for 2,50 kroners flaskene?

Skrevet

Hvor stopper det opp? Begynn med å gange inn og løse opp parentesen. Da får du at A + 105 - 2.5A = 57. A-leddene kan du trekke sammen, og du kan flytte over 105. Da bør resten gå greit.

 

Eg fekk tilslutt:

-a = -32

 

Hvis eg tar vekk minusene(hvis det går an) så får eg småflaskene.

 

Trenger eg å vise likning for 2,50 kroners flaskene?

 

Husk at i en ligning har du lov til å gjøre (nesten) hvilken regneoperasjon du vil, bare du gjør det på begge sider samtidig (hvis to ting er like så vil de jo fortsette å være like dersom du gjør det samme med begge to.) Du har altså f.eks. lov til å gange med -1 på begge sider. Da får du:

 

-a * (-1) = -32 * (-1)

a = 32

 

Som du ser har dette den effekten at minusene forsvinner. Så ja, du har lov å "ta dem bort", men det du egentlig gjør er å f.eks. gange med -1.

 

Du trenger ikke å sette opp noen ligning for 2.50-kronersflaskene. Det bør være nok å skrive at det er 42 - 32 = 10 store flasker.

Skrevet

I en eske er det to blå og tre røde kuler. Du trekker én kule fra esken og ser hvilken farge den har. Uten å legge kula tilbake trekker du én kule til og ser hvilken farge denne har. Se på hendelsene A="første kule er blå" og B= "andre kule er rød"

 

c) hva er den betingede sannsynligheten for at den første kula er blå gitt at den andre er rød?

d) forklar hvordan vi kan tolke den betingede sannsynligheten i oppgave c som en relativ frekvens

 

 

 

Noen som kan hjelpe..?

bump

Skrevet

Hvor stopper det opp? Begynn med å gange inn og løse opp parentesen. Da får du at A + 105 - 2.5A = 57. A-leddene kan du trekke sammen, og du kan flytte over 105. Da bør resten gå greit.

 

Eg fekk tilslutt:

-a = -32

 

Hvis eg tar vekk minusene(hvis det går an) så får eg småflaskene.

 

Trenger eg å vise likning for 2,50 kroners flaskene?

 

Husk at i en ligning har du lov til å gjøre (nesten) hvilken regneoperasjon du vil, bare du gjør det på begge sider samtidig (hvis to ting er like så vil de jo fortsette å være like dersom du gjør det samme med begge to.) Du har altså f.eks. lov til å gange med -1 på begge sider. Da får du:

 

-a * (-1) = -32 * (-1)

a = 32

 

Som du ser har dette den effekten at minusene forsvinner. Så ja, du har lov å "ta dem bort", men det du egentlig gjør er å f.eks. gange med -1.

 

Du trenger ikke å sette opp noen ligning for 2.50-kronersflaskene. Det bør være nok å skrive at det er 42 - 32 = 10 store flasker.

 

Takk for hjelpa :thumbup:

Skrevet

En oppgave om formlikhet jeg sliter med, sikkert bare jeg som ikke har skjønt noe...

 

Oppgave 1.35 fra Sinus 1T

 

Det er en god ide å trekke en vannrett linje gjennom skjæringspunktet. Denne treffer flaggstengene i den søkte høyden h. Se etter formlike trekanter så er svaret nesten oppe i dagen!

Skrevet

Hvor stopper det opp? Begynn med å gange inn og løse opp parentesen. Da får du at A + 105 - 2.5A = 57. A-leddene kan du trekke sammen, og du kan flytte over 105. Da bør resten gå greit.

 

Eg fekk tilslutt:

-a = -32

 

Hvis eg tar vekk minusene(hvis det går an) så får eg småflaskene.

 

Trenger eg å vise likning for 2,50 kroners flaskene?

 

Husk at i en ligning har du lov til å gjøre (nesten) hvilken regneoperasjon du vil, bare du gjør det på begge sider samtidig (hvis to ting er like så vil de jo fortsette å være like dersom du gjør det samme med begge to.) Du har altså f.eks. lov til å gange med -1 på begge sider. Da får du:

 

-a * (-1) = -32 * (-1)

a = 32

 

Som du ser har dette den effekten at minusene forsvinner. Så ja, du har lov å "ta dem bort", men det du egentlig gjør er å f.eks. gange med -1.

 

Du trenger ikke å sette opp noen ligning for 2.50-kronersflaskene. Det bør være nok å skrive at det er 42 - 32 = 10 store flasker.

 

Takk for hjelpa :thumbup:

 

Går du i 10 klasse eller 9 klasse?

Skrevet

Hvor stopper det opp? Begynn med å gange inn og løse opp parentesen. Da får du at A + 105 - 2.5A = 57. A-leddene kan du trekke sammen, og du kan flytte over 105. Da bør resten gå greit.

 

Eg fekk tilslutt:

-a = -32

 

Hvis eg tar vekk minusene(hvis det går an) så får eg småflaskene.

 

Trenger eg å vise likning for 2,50 kroners flaskene?

 

Husk at i en ligning har du lov til å gjøre (nesten) hvilken regneoperasjon du vil, bare du gjør det på begge sider samtidig (hvis to ting er like så vil de jo fortsette å være like dersom du gjør det samme med begge to.) Du har altså f.eks. lov til å gange med -1 på begge sider. Da får du:

 

-a * (-1) = -32 * (-1)

a = 32

 

Som du ser har dette den effekten at minusene forsvinner. Så ja, du har lov å "ta dem bort", men det du egentlig gjør er å f.eks. gange med -1.

 

Du trenger ikke å sette opp noen ligning for 2.50-kronersflaskene. Det bør være nok å skrive at det er 42 - 32 = 10 store flasker.

 

Takk for hjelpa :thumbup:

 

Går du i 10 klasse eller 9 klasse?

 

Går i 10 klasse men alt av ligninger,algebra og vanleg hovudrekning osv har me ikkje hatt siden 8 klasse pga ny lærer

Skrevet

Blir den integrerte av cos((pi/2)x) lik (2/pi) sin((pi/2)x)? Isåfall, hva er regelen her, og gjelder det for alle variabler cos/sin^(-1)?

 

Altså, dersom jeg har cos(2x) vil den integrerte da bli lik (1/2) sin(2x)?

Skrevet

Dette kan du lett sjekke selv ved å derivere det du får.

okei, greit. Kjerneregel altså. Synes det er rart jeg ikke har møtt på slike oppgaver utenom eksamenssettene, i boka vår, f.eks. finnes det ingen slike eksempler.

Skrevet

Her er et latterlig enkelt spørsmål, men jeg greier ikke å regne det ut selv.

 

En stor parasoll er satt ned 40 %. Det svarer til en prisreduksjon på 640 kroner. Hva koster parasollen på salg?

 

Svaret skal forresten bli 960 kroner. Kan noen vise meg utregningsmetoden?

 

Edit: Feil i fasit?

 

x*0.40=640

 

(x*0.40)/0.40=640/0.40

 

x=640/0.40

 

x=1600

 

Er 1600 rett svar?

 

1600 er det parasollen kostet før salg, dvs. 100% av original pris. Det blir spurt om prisen når den er på salg, dvs x-0.4*x, altså 1600-640?960.

Skrevet

Hvilken bok bruker du? Jeg har brukt Sigma R2 og den har ganske høyt nivå på oppgavene.

Sinus/cosinus. Mangler en del typer oppgaver jeg mener burde vert med, men forklarer i gjengjeld stoffet ganske grundig.

Skrevet

Dette kan du lett sjekke selv ved å derivere det du får.

okei, greit. Kjerneregel altså. Synes det er rart jeg ikke har møtt på slike oppgaver utenom eksamenssettene, i boka vår, f.eks. finnes det ingen slike eksempler.

 

Du har vært borti substitusjon før ja?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...