Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har sett at potens og produkt er forskjellige måter å skrive det samme på. Det kan vi bruke til å finne ut hvordan vi multipliserer to potenser med hverandre.

 

x2 * x3 =

 

x * x * x * x * x = x5

Vi skriver potenser som produkter og gjør om til en potens igjen til slutt.

 

x2 * x3 = x2 + 3 = x5

 

 

Noen som kan forklare? :ermm:

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=14200\cdot1.03^x \,= \,18100\cdot 1.05^x

 

Så blir det din jobb å finne ut hvorfor, litt tenking må man gjøre selv ^^

Takker for svar, men har egentlig satt opp den likningen fra før av og forstår den :p. Erlik-tegnet viser at verdiene er det samme, altså folketallet er likt; men det jeg ikke forstår er hvordan neste steg er.

matteh.jpg

Endret av Pyls
Lenke til kommentar

En potens har et grunntall og en eksponent. Eksponenten forteller hvor mange ganger grunntallet skal ganges med seg selv. Når det står chart?cht=tx&chl=b^3 betyr det altså at tallet b, hva enn det er, skal ganges med seg selv 3 ganger. Altså kan vi skrive denne potensen som chart?cht=tx&chl=b \cdot b \cdot b. De to betyr akkurat det samme. Den eneste grunnen til at vi har potens-skrivemåten er fordi det er kortere, og den gjør det enklere å ha oversikt dersom man regner med store potenser.

 

Så, hvorfor er reglene slik at vi legger sammen eksponentene når vi ganger sammen potensene?

 

For å ta oppaven din som eksempel: Vi har først tallet chart?cht=tx&chl=b^3 som vi vet er det samme som chart?cht=tx&chl=b \cdot b \cdot b. Deretter skal vi gange dette med chart?cht=tx&chl=b^4, men det vi jo er det samme som chart?cht=tx&chl=b \cdot b \cdot b \cdot b. Hva får vi når vi ganger disse sammen, jo da skal jo alle disse b-ene fra både den første og den andre potensen ganes sammen, og vi får chart?cht=tx&chl=b \cdot b \cdot b \cdot b \cdot b \cdot b \cdot b. Så ønsker vi å skrive dette lange produktet som en ny potens. Da må vi telle, hvor mange faktorer har vi totalt? Jo, vi har 3 fra den første potensen og 4 fra den andre. Det blir i alt 7 faktorer, og vi kan skrive dette produktet som en ny potens chart?cht=tx&chl=b^7.

 

edit: endret litt

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hans har 500 000 kr i banken. Om ti år skal han betale avdrag på et lån med 500 000 kr per år. Hva må renten være for at den skal dekke avdragene om ti år?

 

Lurer litt på fremgangsmåten.. SNakket med læreren om Nåverdi, men fikk ikke helt med meg hva det var for noe.

 

Bumb...

Lenke til kommentar

Litt sannsynlighet..

 

I en studie av en løgndetektor fant en at:

*Hvis en person lyver, er det 88% sannsynligh at løgndetektoren indikerer det.

*Hvis personen snakker sant, er det 14% sannsynlig at løgndetektoren vil indikere at personen lyver

 

Et vitne i en kriminalsak tested med en løgndetektor. Testen indikerer at vitnet lyver. Hva er sannsynligheten for at vitnet virkelig lyver, hvis sannyligheten for at vitnet lyver er 1%?

 

U=Utslag i løgndetektoren

L=Vitnet lyver

 

 

P(U|L)=88%

P(U|L)=14%

P(L)=1%

P(L)=99%

 

 

Bruker setningen om total sansynlighet til å finne P(U). P(U) = 22.66%

 

 

Deretter Bayes' setning for å finne P(L|U).

 

-------------------------------------------

 

Noen som kan hjelpe meg å se hva jeg har gjort galt?

 

 

e: jeg får forresten svaret 4%, mens fasiten får 6%

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Heisann folkens.

 

jeg har to oppgaver som jeg er litt usikre på og som jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med utregning på. jeg vil gjerne ha en forklaring i tillegg til utregning for å lære det skikkelig :)

 

oppgave 1.

2

Vektorene A og B er gitt ved A = [4c, 5, -2] og B = [ -2, 2 c ]

Hvilken verdi må konstanten c ha for at A (står vinkelrett på) B ?

 

oppgave 2.

Vektorene A og B er gitt ved A = [c, 3, -2d] og B [d, 1. 4]

hvilke verdier må konstantene c og d ha for at vektorene A * B = vektor 0 ?

 

 

takker så mye for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar

Heisann folkens.

 

jeg har to oppgaver som jeg er litt usikre på og som jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med utregning på. jeg vil gjerne ha en forklaring i tillegg til utregning for å lære det skikkelig :)

 

oppgave 1.

2

Vektorene A og B er gitt ved A = [4c, 5, -2] og B = [ -2, 2 c ]

Hvilken verdi må konstanten c ha for at A (står vinkelrett på) B ?

 

oppgave 2.

Vektorene A og B er gitt ved A = [c, 3, -2d] og B [d, 1. 4]

hvilke verdier må konstantene c og d ha for at vektorene A * B = vektor 0 ?

 

 

takker så mye for hjelpen folkens!

 

Jeg vil bare lede oppmerksomheten mot to vektoroperasjoner som er nyttige i slike sammenhenger. Det er skalarprodukt og vektorprodukt. Det ene er null når vektorene er paralelle og det andre når vektorene er vinkelrett på hverandre. Når du benytter dette får du ligninger som må løses for c og d. Det siste uttrykket ditt (A*B) er meningsløst, men jeg antar at det skal bety: chart?cht=tx&chl=\vec A \times \vec B = 0. En operasjon jeg var inne på i starten.

 

Red: Løsningen til ahpadt er sannsynligvis feil på siste del. Der er uttrykket ditt tolket som et skalarprodukt og da får du ingen entydig løsning. Tar du vektorproduktet bør det gå bedre.

Endret av compus
Lenke til kommentar

Litt sannsynlighet..

 

I en studie av en løgndetektor fant en at:

*Hvis en person lyver, er det 88% sannsynligh at løgndetektoren indikerer det.

*Hvis personen snakker sant, er det 14% sannsynlig at løgndetektoren vil indikere at personen lyver

 

Et vitne i en kriminalsak tested med en løgndetektor. Testen indikerer at vitnet lyver. Hva er sannsynligheten for at vitnet virkelig lyver, hvis sannyligheten for at vitnet lyver er 1%?

 

U=Utslag i løgndetektoren

L=Vitnet lyver

 

 

P(U|L)=88%

P(U|L)=14%

P(L)=1%

P(L)=99%

 

 

Bruker setningen om total sansynlighet til å finne P(U). P(U) = 22.66%

 

 

Deretter Bayes' setning for å finne P(L|U).

 

-------------------------------------------

 

Noen som kan hjelpe meg å se hva jeg har gjort galt?

 

 

e: jeg får forresten svaret 4%, mens fasiten får 6%

 

Jeg har i alle fall problemer med forskjellen på å lyve og å virkelig lyve.

Lenke til kommentar

takk for svar ahpadt :)

 

men jeg tror ikke du tok med det at den siste c i oppgave 1 er opphøyd i andre.

jeg mener da [ -2, 2, c opphøyd i andre.

 

eller rettere sagt, så skrev jeg oppgaven litt feil. beklager det! :)

 

blir ikke oppgaven litt anderledes da ? :)

 

 

takk for hjelpen!

Endret av el-nisse
Lenke til kommentar

Begynte på noe som jeg trodde skulle være en enkel oppgave (og det er det sikkert) om koblede rater ...

 

"Du er ute å går om natten med en lommelykt som lyser opp enn sektor på 60 grader. Du går rett mot et gjerde med en fart på 1*m/s. Hvor fort minker den opplyste lengden av gjerdet."

 

Det jeg har gjort er å kalle den opplyste lengden fra L, "høyden" i trekanten for a og hypotenusen for h. Har da at da/dt=1.00

 

Har prøvd det som er av formler for trekanter.

 

Edit: Har et flott integral òg, hvis noen vil se på det:

post-218415-0-63968300-1291183179_thumb.gif

 

Hvis jeg lager fullstendig kvadrat av nevneren, så ser jeg hvordan man får den siste biten til å bli arctan når man deler integralet i 4x og 2 i telleren, men hvordan kan 4x/(x^2+2x+2) bli ln(x^2+2x+2) ? Det er jo ikke på formen du/u ...

 

Any ideas?

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...