Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Er det ein funksjon vert det kanskje enklare å sjå nullpunkta. Eller so kan det jo faktisk vere at oppgåva er å faktorisere, men det vert jo berre gjetting, so trådstartar må kome med tilbakemelding.

Skrevet

Tja. Er det ein funksjon vert det kanskje enklare å sjå nullpunkta. Eller so kan det jo faktisk vere at oppgåva er å faktorisere, men det vert jo berre gjetting, so trådstartar må kome med tilbakemelding.

alt jeg skal ha er et svar på (3X i andre) - 3X

X - altså et ukjent tall

men alt jeg trenger er svaret på (3X i andre) - 3X , resten gjør jeg selv ; )

Skrevet (endret)

du setter 3x^2-x=0 også har du jo en annengradslikning.(altså to svar)

btw denne tråden burde vel stått under "den store mattetråden"

Endret av LiNwin
Skrevet

Hei vi fikk denne oppgaven i fysikken i dag. Vi skal løse denne formelen med hensyn på l. Kan noen hjelpe?

chart?cht=tx&chl=t = \frac{2\pi}{\sqrt{9,81}} \cdot \sqrt{l}

Da må du få roten av l alene på den ene siden, og når det er gjort så kvadrerer du begge sidene av ligningen.

Skrevet

Hei vi fikk denne oppgaven i fysikken i dag. Vi skal løse denne formelen med hensyn på l. Kan noen hjelpe?

chart?cht=tx&chl=t = \frac{2\pi}{\sqrt{9,81}} \cdot \sqrt{l}

Det blir slik:

post-211659-1282556816,5132_thumb.jpg

• Liker 3
Skrevet

alt jeg skal ha er et svar på (3X i andre) - 3X

X - altså et ukjent tall

men alt jeg trenger er svaret på (3X i andre) - 3X , resten gjør jeg selv ; )

Og det er heilt umogeleg å finne ut slik du har skrive av oppgåva, det må vere noko på andre sida av eit likskapsteikn, slik LiNwin nemner. Om oppgåva er å finne x ut frå likninga 3x^2 - x = 0, kan du anten faktorisere slik eg gjorde, eller bruke abc-formelen.

Om du faktoriserer, so finn du løysingane ved at om eit produkt er lik null, må ein av faktorane vere lik null. Dvs. at for at x(3x-1) = 0, må anten x = 0 eller 3x - 1 = 0.

Skrevet (endret)

"Et idrettslag har laget et spill de kaller minilotto. I dette spillet krysser en av fire tall fra og med 1 til og med 9. Premiene blir beregnet ved at en trekker ut fire vinnertall og to tilleggstall.

1. Premie: 4 rette vinnertall

2. Premie: 3 rette vinnertall og 1 tilleggstall

3. Premie: 3 rette vinnertall

4. Premie: 2 rette vinnertall og 1 tilleggstall.

a) Vis at sannsynligheten for å vinne 1. Premie i minilotto er 0.00794.

b) Regn ut sannsynligheten for å vinnr 3. premie i minilotto.

Har klart a, men klarer ikke b. Gjorde de på lik måte, men får feil ifølge fasit.

Gjør slik: (4C3*5C1)/(9C4)=0.159

Fasit sier 0.0952.

Endret av lolbits
Skrevet (endret)

Engelskkunnskapene mine har dessverre råtnet litt, så jeg er rett og slett usikker på hva oppgaven spør om:

Interpret the equation as a statement about distance, and hence determine the graph of the equation.

chart?cht=tx&chl= \sqrt{(x-2)^2+y^2} = \sqrt{(y-2)^2+x^2}

chart?cht=tx&chl=x = y

Utregningen er grei.

Endret av 2bb1
Skrevet (endret)

"Tolk likninga som ei forkaling om avstand, og difor bestemm grafa til likninga.

Altså få den på formen y = x

Takk! Og hva blir det mest presise svaret på det? At avstanden fra x-aksen øker lineært med avstanden fra y-aksen, da x=y. Noe mer?

Endret av 2bb1
Skrevet

Off, militæret har tatt knekken på all smådillingen. Hvordan flytter jeg en graf ett hakk ned og ett til venstre? Ligningen for grafen er: chart?cht=tx&chl=y = 1 - x^2.

Skrevet (endret)

Vel, på en vanlig graf skrevet på formen chart?cht=tx&chl=y = ax + b forteller b oss hvor grafen krysser y-aksen. Denne vil du gjøre en lavere, om jeg forstår deg riktig. Og motsatt må du finne ut når x=0, og igjen gjøre denne verdien en mindre, om jeg forstår deg rett.

(Dette selv om din graf ikke er linjær)

Endret av cuadro
Skrevet

For å flytte den et hakk til venstre kan du også tenke at du vil at grafen skal ha samme høyde som chart?cht=tx&chl=y = 1-x^2, men for én lavere x. Det er klart at for å oppnå samme verdi, må du da øke x med 1. Altså slik at du får chart?cht=tx&chl=y = 1-(x+1)^2.

Skrevet

'heisann!

Eg har eit knakande stort problem eg skulle hatt svar på:

Polynomfunksjonen P er gitt ved P(x) = x^3+2x^2-3x-10

a) vis at -2 er ein faktor

b) faktoriser P(x) mest mulig

c) Finn nullpunkta til P ved regning

d) finn ut ved regning for hvilke verdier av x grafen til P ligger under x-aksen

Så er det c og det eg ikkje anar korleis eg gjer?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...