Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisan! Sliter litt med en matte 1-oppgave

Finn verdien b som er slik at initialverdiproblemet

y′+y/tanh(x)=10cosh(x/)sinh(1),y(1)=b,

har en løsning hvor grenseverdien limx→0+y(x) eksisterer.

 

Har prøvd å løse ligningen som en lineær diff.likning. Men blir et ganske heftig integral å regne ut. Vet heller ikke hva jeg skal gjøre etter likningen er løst. Hvordan skal jeg bruke det som står på linje fire?

 

 

Løst!

Endret av Myra-
Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal bygge salongbord, men spørsmålet mitt virker heller som en typisk geometri-lekse så jeg spør her.

 

I illustrasjonen er A, B og C kjent. Hvordan finner jeg X?

 

Hei! Du kan ikke måle C langs en av hypotenusene til trekantene dine istedenfor? Da blir chart?cht=tx&chl=(B-x)^{2} + A^{2}=C^{2} etter pytagoras.

 

Vet du at sidene chart?cht=tx&chl=A og chart?cht=tx&chl=(B-x) er kvadratisk, så kan du benytte at chart?cht=tx&chl=2C^{2}=x^2 slik chart?cht=tx&chl=C er målt nå.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal bygge salongbord, men spørsmålet mitt virker heller som en typisk geometri-lekse så jeg spør her.

 

I illustrasjonen er A, B og C kjent. Hvordan finner jeg X?

Morsom oppgave.

 

Kall B - X for Y og hypotenusen i trekanten for D.

 

Arealet av firkanten kan da skrives på to måter: AB og 2*AY/2 +  CD og disse uttrykkene er jo nødvendigvis lik hverandre.

Videre er hypotenusen gitt fra pytagoras ved at D^2 = A^2 + Y^2.

 

Så kan du sette inn for D i arealuttrykket og har da en likning med en ukjent.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg skal bygge salongbord, men spørsmålet mitt virker heller som en typisk geometri-lekse så jeg spør her.

 

I illustrasjonen er A, B og C kjent. Hvordan finner jeg X?

Morsom oppgave.

 

Kall B - X for Y og hypotenusen i trekanten for D.

 

Arealet av firkanten kan da skrives på to måter: AB og 2*AY/2 +  CD og disse uttrykkene er jo nødvendigvis lik hverandre.

Videre er hypotenusen gitt fra pytagoras ved at D^2 = A^2 + Y^2.

 

Så kan du sette inn for D i arealuttrykket og har da en likning med en ukjent.

 

 

Ah, lurt! Fikk utledet X fra denne ligningen:

AB = B(A-X) + CD

<=>

D = ( AB - B(A - X) ) / C

<=>

X = A - (AB - CD) / B

 

Takk for hjelpen, the_last_nick_left og cuadro :)

 

Edit:

Innså nettopp at jeg ikke kan velge en vilkårlig verdi for X eller D dersom jeg vil at planken som går diagonalt (C*D) skal treffe hjørnet akkurat. Tipper det finnes en måte å løse dette analytisk på, men orker ikke tanken på det. Skrev heller et python-script som finner det med binærsøk. Spoiler alert: X = 7.454133 :)

 

from math import *

a = 26.2
b = 15.5
c = 4.75

def x(d): 
    return a - ((a*b-c*d) / b)

def d(x): 
    return (a * b - b*(a - x)) / c

def test(X):
    D = d(X)
    k = a-X
    return D - sqrt(pow(b,2) + pow(k,2))

start = 1.0
end = 20.0

diff = 9999
X = 10.0

while abs(diff) > 0.0000000001:
    diff = test(X)
    print "X = %f, diff=%f" % (X, diff)
    if diff > 0:
        end = X
    elif diff < 0:
        start = X
    X = (end - start) / 2 + start

Endret av 89erik
Lenke til kommentar

Edit: dette blir vel bare en stygg andregradsligning...

 

Ikke så fryktelig stygg heller. 

 

Med forbehold om slurvefeil kom jeg til at likningen blir chart?cht=tx&chl=a^2b^2-2a^2bd+a^2d^2 = c^2a^2 + c^2d^2 der a, b og c er kjente størrelser og d er den ukjente hypotenusen i trekanten. Så  må du sette inn det i for eksempel arealuttrykket for å finne x.

 

Eller omskrevet til chart?cht=tx&chl=(a^2-c^2)d^2 - 2a^2bd+a^2(b^2-c^2)=0 

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? Er e1 her [1,0,0], e2 [0,1,0], e3[0,0,1], slik at u blir [1,-1,1] ? og v blir [2,-3,0]? 

 

Gitt vektorene u=e1−e2+e3 og v=2e1−3e2.

a) Regn ut u·e1,u·e2 og u·e3. Regn ut u·v.

b) Regn ut n = u×v. Kontroller at n står normalt på u ved å regne ut prikkproduktet
mellom dem.
 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Halla, regner litt eksamensoppgaver. Fått utdelt en funksjon f(x) = 2sinx, og intervallet -pi/2 til pi/2. Jeg skal da si hvorfor det finnes en invers funksjon på dette intervallet. Det jeg gjør da er å tegne opp funksjonen i intervallet, og viser at funksjonen er voksende/stigende i dette intervallet, og dermed vil være en-entydig (kun en x-verdi for hver y-verdi og motsatt). I fasiten derimot så har de heller derivert funksjonen, altså fått 2cosx og skrevet at dette er en til en funksjon (dette betyr vel bare at funksjonen går fremover og ikke begynner å gå tilbake i kurver og at hver x-verdi har flere y-verdier.. en-til-en funksjoner må vel og være kontinuerlig??). Altså, er det mulig å kun vise at funksjonen er voksende i intervallet, eller må jeg derivere funksjonen og vise at den er positiv i dette intervallet, det er jo det fasiten gjør?).  

Endret av bruker-343576
Lenke til kommentar

Litt dårlig formulert men ser ut til at dere skjønner problemstillingen.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg snublet når denne parentesen skulle løses i en del av en oppgave: (-2^2 + 2*2 + 3)

Fasiten sier den løses som (-4+4+3) og jeg tok meg i å ikke skjønne hvorfor -2^2 ikke blir 4.

 

Tastet det inn på matematikk software og bekrefter fasiten. Men skjønner det fremdeles ikke helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...