Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, noen som kan peke meg i riktig retning på denne oppgaven:

 

70698x3cb88.jpg

 

 

A. Hva slagspunkt er X = 1 til funksjonen?

 

B. Er f(x) voksende eller avtagende når x = 0.9? Jeg vil jo si at X er voksende i 0.9, da grafen stiger.

 

A: Nullpunkt.

 

B: Riktig.

 

Verd å merke at disse betraktningene kun gjelder dersom grafen vi ser faktisk er f(x) og ikke f'(x) eller liknende.

 

EDIT: Ser noen allerede hadde svart. La ikke merke til det da svaret var på neste side >.<

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Hei, her kommer noen 9. Klasse oppgaver som jeg synes var vanskelig. Setter pris på all hjelp :)

 

Svar i fasit er 25% på 7.310 og 120kr på 7.312

Har du prøvd og hvor langt kom du? Som med det meste i matematikkens verden så kan dette løses på flere måter.

 

Når vi legger til % økning så blir det 100% + økning. En vare koster 100kr og øker med 20% --> 100kr * 1.20

 

1.00 er her den hele delen og ,20 er den delen som blir lagt til. (120% = 1,20) Dette er vekstfaktoren.

 

Eller andre veien:

 

En vare kostet 100kr og nå koster den 20% mindre (100% - 20% = 80% = 0,80). Dette blir 100kr - 20% --> 100kr * 0,80 (Summen ETTER blir 80% av orginal verdi)

 

Dersom du vet ETTER og FØR så kan du ta ETTER / FØR --> hva får du på 310 da?

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

 

Hei, her kommer noen 9. Klasse oppgaver som jeg synes var vanskelig. Setter pris på all hjelp :)

 

Svar i fasit er 25% på 7.310 og 120kr på 7.312

Har du prøvd og hvor langt kom du? Som med det meste i matematikkens verden så kan dette løses på flere måter.

 

Når vi legger til % økning så blir det 100% + økning. En vare koster 100kr og øker med 20% --> 100kr * 1.20

 

1.00 er her den hele delen og ,20 er den delen som blir lagt til. (120% = 1,20)

 

Eller andre veien:

 

En vare kostet 100kr og nå koster den 20% mindre (100% - 20% = 80% = 0,80). Dette blir 100kr - 20% --> 100kr * 0,80 (Summen ETTER blir 80% av orginal verdi)

 

Dersom du vet ETTER og FØR så kan du ta ETTER / FØR --> hva får du på 310 da?

Ja, da får jeg 1.25, dermed 25 prosent økning. Aaah jeg skjønte det nå. Takk skal du ha! Skjønte også 7.312 :) Endret av Sari95
Lenke til kommentar

Hei, her kommer noen 9. Klasse oppgaver som jeg synes var vanskelig. Setter pris på all hjelp :)

 

Svar i fasit er 25% på 7.310 og 120kr på 7.312

 

Først må du bestemme deg en enhet. På oppgave 7.310 vil det være fornuftig å si at 199kr er varens pris, og at tillegget utgjør mva. Det vil si at mva = 249-199=50, og at mva utgjør chart?cht=tx&chl=\frac{50}{199}\approx 0.25 = 25\% av varens pris. Men de kunne ha ment hva mva utgjør av varens utsalgspris, og isåfall ville regnestykket vært chart?cht=tx&chl=\frac{50}{249}\approx 0.20=20\%. Hva de mener gjør de på ingen måte klart i oppgaveteksten – selv om man kan se det på fasiten.

 

På 7.312 er de igjen uklar. Men utifra fasiten, så kan jeg se at de mener at malingen koster chart?cht=tx&chl=650\text{kr}før prisavslaget. Dermed får vi at kostens pris utgjør chart?cht=tx&chl=699\text{kr}-(650-650\cdot 0.1)\text{kr}=114\text{kr}, og dermed er den opprinnelige prisen lik hva?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

Ja, da får jeg 1.25, dermed 25 prosent økning. Hva med 7.312?

Flott! 312: Hva har du forsøkt selv? Hva får du oppgitt først som du kan bruke videre?

Trodde jeg hadde forstått 7.312, men nei. Slik jeg har løst det nå: 10% av 650 tilsvarer 65kr, så hun betalte 585 for måling. Totalprisen er 699, så hun betalte 114kr etter 5% rabatt for malerkostene. Eneste måten jeg kan tenke på å regne fram er å ta 114*5/100= 5.7 som da er nesten riktig svar, altså 114+5.7=119.7, mens fasit er 120. Hva tenker dere?

Endret av Sari95
Lenke til kommentar

 

 

Ja, da får jeg 1.25, dermed 25 prosent økning. Hva med 7.312?

Flott! 312: Hva har du forsøkt selv? Hva får du oppgitt først som du kan bruke videre?

Trodde jeg hadde forstått 7.312, men nei. Slik jeg har løst det nå: 10% av 650 tilsvarer 65kr, så hun betalte 585 for måling. Totalprisen er 699, så hun betalte 114kr etter 5% rabatt for malerkostene. Eneste måten jeg kan tenke på å regne fram er å ta 114*5/100= 5.7 som da er nesten riktig svar, altså 114+5.7=119.7, mens fasit er 120. Hva tenker dere?

 

 

Bra, det er riktig tenkt det å dele oppgaven opp i mindre deler/steg. 0,3 kroner har vi ikke så dette blir avrundet til nærmeste hele kroner - det er greit å skrive det på arket siden oppgaven handler om økonomi / pris.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

I differensiallikningen N'(t) = 4t + 3, hvor finner jeg N(t)? Eller kan jeg bare si t' = 4t + 3?

 

Da jeg prøvde å finne en generell løsning, kom jeg fram til t = Ce^(4x) - (3/4). Ved N(0) = 800 får jeg den spesielle løsningen t = (3203 / 4)e^(4x) - (3/4). Hvordan skal jeg da finne ut svaret ved N(10)?

 

Dette er en del 1-oppgave på leksen min, så jeg er bare interessert hvordan jeg skal finne ut av det.

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar

I differensiallikningen N'(t) = 4t + 3, hvor finner jeg N(t)? Eller kan jeg bare si t' = 4t + 3?

 

Da jeg prøvde å finne en generell løsning, kom jeg fram til t = Ce^(4x) - (3/4). Ved N(0) = 800 får jeg den spesielle løsningen t = (3203 / 4)e^(4x) - (3/4). Hvordan skal jeg da finne ut svaret ved N(10)?

 

Dette er en del 1-oppgave på leksen min, så jeg er bare interessert hvordan jeg skal finne ut av det.

 

Gitt N'(t) = 4t+3 får vi at N(t) = 2t^2 + 3t + C der C er en vilkårlig konstant.

 

Du kan verifisere dette ved å derivere N(t).

 

Kan ikke si stort om t' da t virker å være en variabel, og ikke en funksjon.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med følgende oppgave:   1/(x+3) + 3/(x^2-4) + 1/(x^2+5x+6)

 

Man skal da trekke sammen og forkorte uttrykket.

 

Jeg har prøvd å finne fellesnevner ved å faktorisere den siste nevneren og da får jeg (x+2)(x+3), har prøvd å sette inn fellesnevner etc men får det rett å slett bare ikke til. Kunne noen vist meg framgangsmåten på denne oppgaven? Jeg blir litt forvirra hvordan jeg skal holde meg til hele tall i teller etc, har ikke tilgang på lærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...