Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nojac ga deg et veldig godt tips, har du funnet ut hva den deriverte av tan(x) er?

ja, -ln/cosx/

svaret skal vær 1/2tan2x+c , hvordan i alle verden ? :s

Å gi seg i kast med integrasjon uten å kunne derivasjon er et håpløst prosjekt.

Siden du har fasiten, klarer du å derivere den? (Jeg har to ganger bedt deg om å begynne med å derivere tan x og tan 2x Og den deriverte av tan x er ikke noe som ligner det svaret du gir, da har du brukt en formel fra integrasjon i stedet)

Nojac ga deg et veldig godt tips, har du funnet ut hva den deriverte av tan(x) er?

ja, -ln/cosx/

svaret skal vær 1/2tan2x+c , hvordan i alle verden ? :s

Å gi seg i kast med integrasjon uten å kunne derivasjon er et håpløst prosjekt.

Siden du har fasiten, klarer du å derivere den? (Jeg har to ganger bedt deg om å begynne med å derivere tan x og tan 2x Og den deriverte av tan x er ikke noe som ligner det svaret du gir, da har du brukt en formel fra integrasjon i stedet)

haha, klart det nå ! var ikke så vanseklig egentlig ..måtte bare konsentrere litt .. tusen takk for hjelpen ! :D

Sliter med oppgave 6.18c. Deler først opprinnelig likning på x for å få den på formen y'+f(x)*y=g(x)

Deretter finner jeg integrerende faktor som er x (se utregning), men hvis jeg ganger den inn i likningen får jeg bare den opprinnelige likningen på nytt? Hva har jeg gjort feil?

Edit: nevermind. Fikk hjelp av lærer.

post-327578-0-16356500-1428568033_thumb.jpg

post-327578-0-13189300-1428568046_thumb.jpg

Endret av Unitedmann_
  • Liker 1

Hola godfolk!

Jeg har en oppgave som dere forhåpentligvis kan hjelpe meg med :)

"Vis at tangentplanet til f(x,y)=sin(xy)+1 i (1,pi) er z=pi*x+y+z=2pi+1"

Må inrømme at jeg står litt på bar bakke, og dette er en del av en innlevering som skal inn ved midnatt.

Mange takk for svar!

attachicon.gifOffice Lens_20150412_175112_processed.jpg

Mange takk! :)

Svaret mitt blir derimot annerledes enn hva oppgaveteksten forutsetter. Hva har jeg gjort galt?

Takker

Jeg forstår ikke hva du mener. Forutsetter?

chart?cht=tx&chl=z=\pi x+y+z=2\pi+1 Dette gir ingen mening matematisk. Er det virkelig dette som staar i oppgaven?
  • Liker 1

chart?cht=tx&chl=z=\pi x+y+z=2\pi+1 Dette gir ingen mening matematisk. Er det virkelig dette som staar i oppgaven?

Jau, jeg har trippelsjekket, og det er dette som står i oppgaven.

Forutsette var kanskje en dårlig ord. Tanken var at mine svar var annerledes enn chart?cht=tx&chl=z=\pi x+y+z men var lik chart?cht=tx&chl=2\pi+1

Uansett skal du ha takk :)

Jau, jeg har trippelsjekket, og det er dette som står i oppgaven.

Forutsette var kanskje en dårlig ord. Tanken var at mine svar var annerledes enn chart?cht=tx&chl=z=\pi x+y+z men var lik chart?cht=tx&chl=2\pi+1

Uansett skal du ha takk :)

Altså, i ligningen z=pi*x+y+z kan z forkortes bort og man står igjen med 0=pi*x+y (eller y=-pi*x), som ikke er en ligning for noe tangentplan. En annen mulighet er z=2pi+1. Dette kan vaere et tangentplan for en funksjon f(x,y), men da må begge de partiellderiverte vaere 0. Den siste muligheten er pi*x+y+z=2pi+1. Dette er det jeg regner med du skal frem til, og beskriver et tangentplan. Men alle disse 3 ligningene sier ikke det samme, derfor kan man ikke skrive z=2*pi+1=z+y+pi*x. Enten har noen rotet når de har skrevet oppgaven, eller så har du misforstått noe.

Har en oppgave med vektorer

Oppgaven lyder slik:

I parallellogrammet ABCD er A (1,2,2) , B (3,1,1) , C (4,5,7)

Punktet P ligger på linjen BC slik at chart?cht=tx&chl=\vec{BP} = \frac{1}{3}\vec{BC}

Punktet Q ligger på forlengelsen av DC

Finn punktet til Q slik at A, P og Q ligger på en rett linje

Har funnet punkt D (2,6,8)

Jeg tenker i de baner chart?cht=tx&chl= t \cdot \vec{AP} = \vec{AQ}

chart?cht=tx&chl= \vec{AP} = \vec{AB} + \vec{BP} \rightarrow [2,-1,-1] + \frac{1}{3} [1,4,6] \rightarrow [\frac{7}{3}, \frac{1}{3}, 1}]

chart?cht=tx&chl= \vec{AQ} = \vec{AD} + \vec{DQ} \rightarrow [1,4,6] + [x-2,y-6,z-8] = [x-1, y-2, z-2]

Derfor får jeg

chart?cht=tx&chl=t \cdot [\frac{7}{3}, \frac{1}{3}, 1] = [x-1, y-2, z-2]

Er jeg helt på bærtur? Ser ikke fortsettelsen. Trenger jeg en parameterframstilling for linjen?

Edit: Herregud, jeg er hvertfall på bærtur med vektor BC.. Gi meg noen minutter til, kommer ikke videre men det blir vel mer "riktig"

Edit2: Rettet nå

Endret av Svigermors drøm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...