Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg oppgi svaret på denne?

attachicon.gifSkjermbilde.PNG

Har jo funnet ut at den deriverte vel blir

40x*f(5x^2+11)^3*f'(5x^2+11)

Skal jeg skrive inn svaret som dette? Jeg har alt levert denne onlinetesten 1 gang, og da fikk jeg feil når jeg oppga svaret på den måten. Har derivert vha. Wolframalpha, så regner med den er riktig derivert.

Det står vel at du skal skrive g istedenfor f', og at funksjonen skal settes innenfor en parentes dersom du skal opphøye den i en potens. Endret av D3f4u17
Videoannonse
Annonse

Sitter her å gjør matte etter 100år i mattedvale, fikk oppgaven:

-2^2 + 4 * (-3)^2

Som jeg "løste" på følgende måte:

-2^2 = 4

(-3)^2 = 9

-2^2 + 4 * (-3)^2 = 4 + 4 * 9 = 40

Men fasit boken min sier at dette er feil, og at svaret blir 32.

Hva gjør jeg feil her?

Endret av Ares NOR

Sitter her å gjør matte etter 100år i mattedvale, fikk oppgaven:

-2^2 + 4 * (-3)^2

Som jeg "løste" på følgende måte:

-2^2 = 4

(-3)^2 = 9

-2^2 + 4 * (-3)^2 = 4 + 4 * 9 = 40

Men fasit boken min sier at dette er feil, og at svaret blir 32.

Hva gjør jeg feil her?

Potenser skal gjøres før subtraksjon, som betyr at chart?cht=tx&chl=-2^2 = -(2^2) = -4

Når (-3) står i parentesen, så har du gjort det helt riktig. Det er å anse som chart?cht=tx&chl=(-3)^2 = (-3)(-3) = 9

Etter det er det bare å huske at multiplikasjon kommer før addisjon, så skal du få riktig svar.

Har noen videoer om regnerekkefølge her: http://udl.no/matematikk/algebra De ligger ganske tidlig i lista.

• Liker 1

Hvordan blir det til at det er bare -2 og -1 som er svaret i likningen 2x^3+4x^2-2x-4/x+1 ? Jeg får tre løsninger: I teller får jeg 2, -1 og -2, og i nevner -1. Dermed burde vel alle disse være med i svaret? 2 får jeg fra at en må trekke ut det første tallet som er i andregradskofisienten, bare så man vet det :)

I utgangspunktet er likninga oppfyllt når teljaren er null. Nemnaren har ingenting å seie der. Ein måte å finne nullpunkta på er å bruke polynomdivisjon for å skrive venstresida om til eit andregradsuttrykk, og so bruke andregradsformelen. Gjer du det vil du finne nullpunkta -2 og 1. x = -1 kan ikkje vere gyldig, for kva skjer med nemnaren når x = -1? Kor du får x=2 frå forstår eg ikkje heilt, koeffisienten framfor andregradsleddet er ikkje (nødvendigvis) eit nullpunkt.

Hei,

Jeg skal faktorisere

a)

a3 - 4a2 + 4a

Jeg tror jeg skal bruke kvadratsetninger. Vær så snill og forklar, utrolig usikker!

Også er det:

b)

x2 - 9y2

Jeg skal vel bruke kvadratsetninger her også. Jeg har fasit, men vil veldig gjerne vite fremgangsmåten!

Tusen takk for hjelp.

I utgangspunktet er likninga oppfyllt når teljaren er null. Nemnaren har ingenting å seie der. Ein måte å finne nullpunkta på er å bruke polynomdivisjon for å skrive venstresida om til eit andregradsuttrykk, og so bruke andregradsformelen. Gjer du det vil du finne nullpunkta -2 og 1. x = -1 kan ikkje vere gyldig, for kva skjer med nemnaren når x = -1? Kor du får x=2 frå forstår eg ikkje heilt, koeffisienten framfor andregradsleddet er ikkje (nødvendigvis) eit nullpunkt.

Jeg får ikke 1 som ett nullpunkt i andregradsuttrykket. Etter å ha løst andregradsuttrykket får jeg -2 og -1.

Så det at nullpunktet -1 gjør at nevneren blir null skjønner jeg at man ikke kan ha med i svaret. Men hva med nullpunktet 1, som blir brukt til å løse 3grads uttrykket? Skal ikke den være med i svaret?

Glem x=2, det var noe jeg surret med...

Fasiten viser kun svarene -2 og -1 som løsninger, og ikke 1, som jeg ikke skjønner.

Står det -1 i fasit er fasit feil: http://www.wolframalpha.com/input/?i=(2x^3%2B4x^2-2x-4)/(x%2B1)+=+0

Red.: Men du skal ikkje få -1 frå andregradsuttrykket ..

Det var rart, for har gjort helt riktig, og får x som -1 og -2. Må snakke med læreren om dette stykket imorgen tror jeg...

Takk så mye for svar, men glemte å skrive = 0

Skal løse likningen 2x^3+4x^2-2x-4/x+1 = 0

Da må man gjennom polynomdivisjon, abc formelen og videre...

Ingen forskjell

chart?cht=tx&chl=\frac{2x^3+4x^2-2x-4}{x-1} = \frac{2x^2(x+2) - 2(x+2)}{x+1} = \frac{2(x+2)(x^2-1)}{x+1} = \frac{2(x+2)(x-1)(x+1)}{x+1} = 2(x+2)(x-1)

chart?cht=tx&chl=\frac{2x^3+4x^2-2x-4}{x+1} = 0 \ \Rightarrow \ 2(x+2)(x-1) = 0

som du sikkert klarer å løse...

Endret av Nebuchadnezzar

Find the equation of the straight line that passes though the point (0,b) and is tangent to the curve y=1/x. Assume b different from zero

---

Tangentlinjen krysser altså y-aksen, og ettersom b er forskjellig fra null vet vi at tangenten ikke er horisontal. Tangeringspunktet vet vi ikke, men vi kan jo kalle det (a,(1/a)). Bruker ettpunktsformelen og finner m=(((1/a)-b)/a). Er jeg på riktig vei- eller..?

Noen som kan hjelpe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...