Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har et spørsmål

 

angående substitusjonsmetoden og delvis integrasjon

 

1: int x*cos(x^2) dx

 

Hvordan vet jeg at jeg skal bruke substitusjonsmetoden der? isteden for delvis, dette er bare et eksempel. Kommer det av parentesen?

 

2: e^2x * x

 

Hvorfor kan jeg ikke her velge x som v'. Trodde dette var valgfritt

 

Formelen er jo u * v' - int u*v

eller u'* v - int u*v

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Det er ikke noen metode du skal bruke, men det blir et spørsmål om hvilken metode som fører til et integral du klarer å løse. Bare prøv på delvis her, du vil fort se at uansett som du velger x som v' eller cos(x^2) som v' så vil du få et integral som slettes ikke er noe særlig mye lettere. Det som i tillegg taler for at en substitusjon vil være lurt er at vi har et uttrykk, en sammensatt funksjon cos(x^2), som nesten er ganget med den deriverte av den indre funksjonen x^2, x. Når vi da foretar en substitusjon vil vi dele på noe som inneholder x når vi bytter ut dx, nærmere bestemt 2x.

 

2: Jo, du kan godt velge hva som skal være v'. Du velger da det som gir et lettere integral. Noen ganger har det ikke så mye å si hva du velger, men som regel er det bare én av valgmulighetene som fører frem.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har et spørsmål

 

angående substitusjonsmetoden og delvis integrasjon

 

1: int x*cos(x^2) dx

 

Hvordan vet jeg at jeg skal bruke substitusjonsmetoden der? isteden for delvis, dette er bare et eksempel. Kommer det av parentesen?

 

2: e^2x * x

 

Hvorfor kan jeg ikke her velge x som v'. Trodde dette var valgfritt

 

Formelen er jo u * v' - int u*v

eller u'* v - int u*v

 

For å sitere Viggo Brun: "Derivasjon er et håndverk, integrasjon er en kunst".

 

Integrasjon krever et trent øye, på det første eksempelet ser vi med en gang at cos(x^2), blir ganget med polynom som er en grad lavere, slik at det vil være naturlig å substituere kjernen.

 

Når det gjeldes delvis integrasjon så er det så å si fritt fram for hva du integrerer og deriverer, med unntak ln(x). Denne velger vi som oftest å derivere.

 

Så Jaffe kom meg i forkjøpet, men poster for det :p

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal prøve å skrive en transformasjonsmatrise ved hjelp av cosinus og sinus funksjoner. Står helt fast.

 

Matrisen er

 

p><p>\end{bmatrix}

 

I løsningsforslaget faktoriseres man ut 1/sqrt(2) så:

 

p><p>\end{bmatrix}

 

Og videre vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

 

Fasiten sier:

 

p><p>\end{bmatrix}

 

 

Noen forlsag til hvordan de har gått frem?

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal prøve å skrive en transformasjonsmatrise ved hjelp av cosinus og sinus funksjoner. Står helt fast.

 

Matrisen er

 

p><p>\end{bmatrix}

 

I løsningsforslaget faktoriseres man ut 1/sqrt(2) så:

 

p><p>\end{bmatrix}

 

Og videre vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

 

Fasiten sier:

 

p><p>\end{bmatrix}

 

 

Noen forlsag til hvordan de har gått frem?

 

Takker på forhånd

 

Kan du skrive hele oppgaven? Hvilken transformasjon er det som skal utføres? Jeg antar det er en rotasjons-transformasjon, men det hadde hjulpet med hele oppgaveteksten ;)

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Vi har at chart?cht=tx&chl=\sin(\frac{\pi}{4}) = \cos(\frac{\pi}{4}) = \frac{\sqrt 2}{2} = \frac{1}{\sqrt 2}. Det er noe alle bør kunne, og det er vel forventet at du kan det siden det ikke er tillatt noen hjelpemidler. (At sinus/cosinus av 4 = 45^\circ har denne verdien ser man om man lager seg en rettvinklet trekant med like lange kateter og hypotenus med lengde 1. Vinklene i en slik trekant er 45-45-90, og katetene har (fra Pytagoras), lengde chart?cht=tx&chl=\frac{1}{\sqrt 2}, og da må sinus og cosinus av 45 grader ha det som verdi.)

 

I tillegg må du ha litt kontroll på enhetssirkelen, slik at du kan se hva f.eks. chart?cht=tx&chl=\cos(-\frac{\pi}{4}) blir og så videre.

 

Hvis du husker på dette så er resten snakk om å sammenligne matrisen med standardrotasjonsmatrisen. Hvis

 

chart?cht=tx&chl=\begin{bmatrix} \frac{1}{\sqrt 2} & \frac{1}{\sqrt 2} \\ -\frac{1}{\sqrt 2} & -\frac{1}{\sqrt 2} \end{bmatrix} = \begin{bmatrix} \cos \phi & -\sin \phi \\ \sin \phi & \cos \phi\end{bmatrix}

 

så må da chart?cht=tx&chl=\cos \phi = \frac{1}{\sqrt 2}, chart?cht=tx&chl=-\sin \phi = \frac{1}{\sqrt 2}, og så videre. Det er to vinkler som oppfyller chart?cht=tx&chl=\cos \phi = \frac{1}{\sqrt 2} når vi ser på enhetssirkelen. Det er vinklene 4 og 4, siden de ligger i henholdsvis første og fjerde kvadrant, der cosinus (x-komponenten til vinkelbeinet) er positiv. Vi må da velge den av de to som også paser med at chart?cht=tx&chl=-\sin \phi = \frac{1}{\sqrt 2}. Da må vi velge 4, siden den ligger i fjerde kvadrant, og der er sinus (y-komponenten til vinkelbeinet) negativ. Altså må chart?cht=tx&chl=\phi = -\frac{\pi}{4}.

Lenke til kommentar

En vektor D har generell form (x, y, z). Da har vi to kriterier som skal være oppfylt:

 

1) AB * AD = 0 ( skalaproduktet = 0 for vektorer som står vinkelrett på hverandre)

 

og

 

2) AB = k*CD (en vektor kan skrives som en konstant ganger en annen vektor hvis og bare hvis vektorene er parallelle).

 

Sett opp og regn ut :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
En vektor D har generell form (x, y, z). Da har vi to kriterier som skal være oppfylt: 1) AB * AD = 0 ( skalaproduktet = 0 for vektorer som står vinkelrett på hverandre) og 2) AB = k*CD (en vektor kan skrives som en konstant ganger en annen vektor hvis og bare hvis vektorene er parallelle). Sett opp og regn ut :)
Endret av maikenflowers
Lenke til kommentar
En vektor D har generell form (x, y, z). Da har vi to kriterier som skal være oppfylt: 1) AB * AD = 0 ( skalaproduktet = 0 for vektorer som står vinkelrett på hverandre) og 2) AB = k*CD (en vektor kan skrives som en konstant ganger en annen vektor hvis og bare hvis vektorene er parallelle). Sett opp og regn ut :)

 

post-215084-0-96752100-1355063527_thumb.jpg

 

Ja, det har jeg skjønt, men jeg kommer ikke videre etter dette ... Ser at z-koordinatet er 2, men x- og y-koordinatet kan jeg jo ikke regne ut (i hvert fall ser jeg ikke hvordan).

Lenke til kommentar
Bruk at chart?cht=tx&chl=7 = k(x-13) \ \wedge \ 4 = k(y-16) \ \Leftrightarrow \ \frac{x-13}{7} = \frac{y-16}{4} (vi uttrykker 1/k i fra hver ligning, og det tallet må jo være likt (og k er forskjellig fra 0, så vil deler ikke på 0)). Da får vi videre at chart?cht=tx&chl=4(x-13) = 7(y-16), som gir den andre ligningen som x og y skal oppfylle.
Det enkleste er kanskje å se helt bort fra Z-aksen. Hele trekanten ligger parallelt med XY-planet siden Z=2 i alle hjørnene. Regn på det som en ren 2D trekant i XY-planet. A(3,1), B(10, 5) og C(13, 16)

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...