Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Er ikkje alltid poenget å finne løysinga? Eller så nær som du kan?

 

Å trekke saman brøken betyr å finne fellesnemnar, multiplisere kvar faktor for å få den, for deretter å trekker saman.

Når du multipliserer med 4x så trekk du ikkje saman brøken, du blir kvitt den.

 

Du har gjort feil i tredje steg for øvrig. -(x-4) blir til -x+4 når du fjerner parantesen.

Videoannonse
Annonse

Var det jeg merket - At jeg begynte å løse den.. :p

 

Kan jeg få høre deres mening om læring til elever?

Vet ikke om dere bare går mattelinjer, eller er lærere, men hva mener dere om at læreren går igjenom et nytt delkapittel med kun ett eksempel 5 min før timen er ferdig, hvor det kun er faktorisering i oppgaven?

Sliter med følgende oppgaver fra Matte 2:

 

9.4.76)

Show that the tangents to the curve y2=4px from any point on the line x = -p are perpendicular

Her skjønner jeg ikke hva de spør om engang.

 

9.6.11)

Identify the particles path by finding a cartesian equation for the parametric equation and parametric interval for the motion of a particle in the xy plane: x = -cosh(t), y = sinh(t), 0 < t < pi

Sliter med konverteringen fra parameter til vanlige kartesiansk ligning eller hva jeg skal kalle det.

9.6.11)

Identify the particles path by finding a cartesian equation for the parametric equation and parametric interval for the motion of a particle in the xy plane: x = -cosh(t), y = sinh(t), 0 < t < pi

Sliter med konverteringen fra parameter til vanlige kartesiansk ligning eller hva jeg skal kalle det.

Ikke så vanskelig, egentlig. Vet du om noe forhold mellom sinh og cosh?

For å finne horisontale asymptotar ser ein på kva som skjer med funksjonsverdien når x vert veldig stor*, om den vil nærme seg ein spesiell verdi. Trikset for ein slik rasjonal funksjon er å sjå at om x er enorm, vil ikkje konstantleddet ha so mykje å seie for verdien på brøken, so du kan ignorere dei**. Og kva står du att med då?

 

 

* Eigentleg, om absoluttverdien av x er stor, du kan og sjå på negative verdiar av x.

 

** Til dømes, (500000000+2)/(1000000-2) er omlag det same som 500000000/1000000, og for x -> ∞ er forskjellen ubetydeleg.

Eg plar multiplisere teller og nemner med 1/x^n for å finne eventuelle horisontale asymptoter. Er det ein metode som vil fungere i alle tilfelle, eller finnes det ein betre metode?

 

Eg kan teorien bak asymptotene, men det er greit å ha ein definert metode. I eksempelet over er det kurant å sjå på uttrykket kva asymptoten blir, men med litt fleire ledd så blir det brått verre.

 

I tillegg har du ein generell regel. Om graden av den ukjende i teller er større enn nemner så er det ingen horisontale asymptoter.

Matematikk R1:

 

På en fest er det 30 deltakere. Hvor stor er sansynligheten for at minst to av deltakerne har bursdag på samme dag?

 

Vil gjerne ha utregning og svar. I fasiten står det 70,6%, noe som gjør meg veldig forvirret. Det kan da ikke stemme?

Endret av Ranur™

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...