Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitat fra en artikkel jeg kom over fra nettavisen:

 

"Seksualundersøkelsen i 2002 viser at norske kvinner i gjennomsnitt hadde 9 seksualpartnere, imens menn har 12. I 1997 var tallet noe høyere, med 11 for kvinner og 19 for menn.

Kilde: Folkehelseinstituttet"

 

Hvordan kan dette stemme? Har norske menn sex med mange utenlandske kvinner som ikke er med på statistikken, er det mange homoseksuelle menn, eller hva? Hvordan kan statistikken forklares?

Dette er vel mulig fordi funksjonen mellom de forskjellige kjønnene ikke er injektive. Altså, en mann kan ha sex med 4 forskjellige kvinner og slik få 4 seksualpartnere, mens disse kvinnene kanskje kun har hatt 1.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Dette er vel mulig fordi funksjonen mellom de forskjellige kjønnene ikke er injektive. Altså, en mann kan ha sex med 4 forskjellige kvinner og slik få 4 seksualpartnere, mens disse kvinnene kanskje kun har hatt 1.

Jeg kan komme med et forenklet eksempel:

 

Dersom en gruppe består av 10 personer, der alle er heteroseksuelle, vil gjennomsnittlig antall seksualpartnere være det samme for kvinner og menn. La oss si at en kvinne har hatt sex med fem menn og de andre kvinnene er jomfru i gruppen. Da vil snittet både for menn og kvinner være 1 seksualpartner i gruppen. I større skala vil du få samme resultat dersom alle kun har hatt sex med det motsatte kjønn fra samme land.

 

Men jeg fant egentlig ut av spørsmålet mitt: Grunnen til at stykket gikk opp var fordi de hadde brukt medianen, ikke gjennomsnittet slik de skrev.

Lenke til kommentar

hint: du leter etter en funksjon på formen f(x) = ax + b som tangerer x^2. b er bestemt av det ene punktet du har fått oppgitt, så du har kun a som ukjent.

Jeg sitter fortsatt fast. Jeg tenkte meg frem til dette selv. Problemet er hva jeg skal gjøre videre. Jeg setter opp ax+b=x^2, men har både x og a som ukjent. Jeg tenker f.eks. to ligninger med to ukjente, men finner ikke den andre.

Lenke til kommentar

for det første: b = -2.

 

for det andre: du skal ikke finne a og x som om dette var et likningssystem, du skal finne a slik at likningen kun har én løsning.

 

hva er det som gjør at annengradslikninger har to løsninger, hvis du ser på formelen chart?cht=tx&chl=x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}? jo, det er rotuttrykket. så hva skjer med antall løsninger hvis b^2 - 4ac er positiv? negativ? eller lik null?

Lenke til kommentar

Herregud jeg er dum.... :D hadde helt glemt av den invers-funksjonen

 

EDIT: Nå sliter jeg litt igjen.

 

Stykket er: z= -3,3 - 4,2i

 

Jeg får r (|z|) til å bli 5,3413. Men jeg får ikke arg z til å stemme.

 

cos phi = -3,3/5,3413 = -0,6178 -> phi = 2,2367

sin phi = -4,2/5,3413 = -0,7864 -> phi = -0,9047

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Fyrste kvadrant går frå 0 til pi/2, andre kvadrant frå pi/2 til pi, osb. pi er omlag 3.14, pi/2 omlag 1.57, og sidan 1.57 < 2.23 < 3.14, må "cosinusverdien" liggje i andre kvadrant. At z ligg i tredje kvadrant veit du fordi båe realleddet og imaginerleddet har negativt forteikn. Når du då teikner det i det komplekse planet, må det liggje i tredje kvadrant, for berre der er begge to negative.

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på hva slags kalkulatro jeg må ha på T matte? Har allrede brukt utstyrsstipendet på verktøy så blir en smule irritert hvis jeg må buke 1k på en kalkulator.

 

Du må nesten bare kjøpe deg det som boka eller lærer anbefaler. Et alternativ er vel å bruke et dataprogram som kan lage grafer og løse likninger og sånn, men det lureste er nok å kjøpe den kalkulatoren som lærer sier, eller eventuelt som brukes som eksempel i boka. Selv hadde jeg en TI-84.

Lenke til kommentar

Er ikke vektorproduktet av [3,-1,0]X[2,0,5]=[-5,-15,-2]? I fasiten står det nemlig at 2 skal være positiv, noe jeg ikke får til å stemme.

 

Du har nok regnet noe fei. Som en kjapp kontroll kan du bruke at vektorkryssproduktet skal stå normalt på begge de vektorene som ble krysset, eller med andre ord, prikkproduktet mellom dem skal være 0.

 

Her har du at [3,-1,0] * [-5, -15, -2] = -15 + 15 + 0 = 0, men [2,0,5] * [-5, -15, -2] = -10 + 0 - 10 = -20. Vi ser at hvis 2-tallet hadde vært positivt så ville dette også stemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...