Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til T-matte :dontgetit:

 

finn x:

 

2x/(x-5) -1 = x/(x2 - 25)

 

Felles-nevner er chart?cht=tx&chl=(x-5)(x+5)

 

Da blir:

chart?cht=tx&chl=\frac{2x}{(x-5)} = \frac{2x \cdot (x+5)}{(x-5)(x+5)}

 

chart?cht=tx&chl= -1 = \frac{-1 \cdot (x-5)(x+5)}{(x-5)(x+5)}

 

chart?cht=tx&chl= \frac{x}{(x-5)(x+5)}

 

chart?cht=tx&chl= \frac{2x \cdot (x+5)}{(x-5)(x+5)} + \frac{-1 \cdot (x-5)(x+5)}{(x-5)(x+5)} = \frac{x}{(x-5)(x+5)}

 

Vi kan nå gange med chart?cht=tx&chl=(x-5)(x+5), det er det samme som å "sløyfe" brøkene.

 

chart?cht=tx&chl=2x \cdot (x+5) -1 \cdot (x-5)(x+5) = x

 

Da skal du få:

 

chart?cht=tx&chl=2x^2 +10x -(x^2-25) = x

 

chart?cht=tx&chl=x^2 + 9x +25 = 0 - Denne har kun to komplekse løsninger, og ingen reelle løsninger.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har jo det

 

Bare at i den nederste tar de med de komplekse løsningene. Logaritmestykker har vel om jeg husker rett uendelig mange komplekse løsninger og blir dermed ikker egnet med. I den siste likningen din ser vi at vi har en normal tredjegradslikning som alltid har tre løsninger, enten reele, komplekse eller en blanding.

 

Men på din oppgave ville jeg begynnt med å dele begge sider av stykket ditt på 3, for å forenkle jobben betraktelig og at du slipper å rote med komplekse tall =)

Lenke til kommentar

@Zarfax: Begge metodane som er linka til ovanfor er i utgangspunktet noko ein kan lære på universitet/høgskule. Kva var den opphavlege oppgåva, det kan vere du har gjort ein feil i undervegs dersom du ikkje har lært nokre av metodane skissert ovanfor?

 

@Nebuchadnezzar: Newton sin metode er vell ikkje R2 pensum? Eg var iallfall ikkje borti det i fjor. Ei heller hadde eg om det i matematikk X for 2 år sidan.

 

Går r2 ja. Tviler på at jeg har hjort en feil ettersom det ga riktig svar etter den metoden. Trolig meningen at man skal regne det ut fra starten av på en annen måte tho. Har dessverre glemt hvilken oppgave det var.

Lenke til kommentar

trenger hjelp til 2 oppgaver

styrken på et jordskjelv på richters skala. styrken R er et tall mellom 1 og 10.

i mange år har det vært registrert jordskjelv og deres styrke.

det viser seg at det årlige tallet N på jordskjelv i verden med styrke

R eller høyere er gitt ved

 

lg N = 7.5 - 0.9 * R

 

så kommer oppgaven.

1) et jordskjelv blir betegnet som moderat hvis styrken ligger mellom 5.0 og 5.9.

finn det årlige tallet på moderate jordskjelv.

 

2) hvor kraftige er de 10 kraftigste av de årlige jordskjelvene?

 

takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Flateintegral

 

Jeg skal parametrisere toppen av en elliptisk paraboloide gitt ved z = 2 - x2 - , avgrenset av kjeglen

z = sqrt(x2 + y2).

 

Hvordan gjør jeg det?

 

Har funnet parametrisering av ellipsoiden: r(r,theta) = [rcos(theta), rsin(theta),2-r2].

Og parametrisering av kjeglen: r(r,theta) = [rcos(theta), rsin(theta),r]

 

Ser at disse er like for r=1. Men hvilken skal jeg bruke for å få den riktige flaten, og hvordan?

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Jeg har en fartsvektor v(t). Jeg finner lengden av fartsvektoren. Jeg deriverer lengden av fartsvektoren, for å finne ut hvor farten er minst. Hvorfor er ikke dette det samme som å derivere fartsvektoren, for så å finne lengden av akselerasjonsvektoren?

 

Rent teoretisk virker det jo ut som om jeg burde komme frem til samme punktet, men slik er det visstnok ikke...

Lenke til kommentar

Jeg sliter av en eller annen grunn litt med å få inn fortegnslinjer i skallen.

 

I den deriverte funksjonen:

f′(x)=-3x2-6x

Får man nullpunktene -2 og null 0 hvis man bruker ABC-formelen.

 

Hvordan overfører jeg dette til en fortegnslinje?

 

I et annet eksempel der den funksjonen er y = 3x²-x³ er den deriverte lik y'= 6x-3x²

I fortegnsskjemaet blir det slik:

 

post-106180-0-92303600-1302724963_thumb.jpg

 

 

Edit:

 

En annen måte er å se på abc-formelen og sette a(x-x1)(x-x2) der konstanten a skal være for seg selv, (x-x1) for seg selv og (x-x2) for seg selv

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Oppgave:

På en øy ble 75% av alle innbyggerne vaksinert mot en smittsom sykdom. Likevel ble 15% smittet av sykdommen. Av den som ikke ble vaksinert, ble 45% smittet.

Bruk symboler for hendinger og finn sannsynligheten for at en tilfeldig valgt øyboer ble smittet.

 

V: Øyboeren ble vaksinert mot sykdommen

S: Øyboeren ble smittet av sykdommen.

 

De de altså spør etter er P(S)? Men er ikke det allerede besvart når de skriver at 15% ble smittet av sykdommen? (Sannsynlighet er ikke helt min sterkeste side, så mulig det er noe jeg misforstår i denne oppgaven...)

Lenke til kommentar

På hvilke to måter kan det tolkes? Såvidt jeg ser det blir svaret 288, men siden det er så mye debatt rundt det er det vel noe jeg har glemt

 

1. Regn ut ting inne parentes

2. Regn ut ting med deling og ganging, fra venstre til høyre

3. Pluss og minus hvis det er nødvendig

 

Da får vi:

48/2(9+3)

48/2*(12)

24*(12)

288

Endret av Error
Lenke til kommentar

Error:

Det kan tolkas slik, i tillegg til slik du skissererchart?cht=tx&chl= \frac{48}{2\cdot (9+3)} = \frac{48}{24} = 2. Din måte er nok den beste mtp korrekte då min krev ekstra parantesar, men diverre er mange veldig upresise ved bruk av parantesar. Derfor er det fullt mogleg og tolke på fleire måter...

 

edit: Pressierer at i tilfellet ovanfor er tolkinga mi feil. Det er presedensen slik Error viser som er den korrekte.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_operations

 

Sier at man først skal regne ut insiden av parentesen, deretter regne normalt fra høyre til venstre.

Utifra dette er svaret åpenbart 288.

 

Om trafikklyset er gåent betyr jo det ikke at det er tvetydig hvordan man skal kjøre. Samme her, siden vi mangler regler (parenteser) skal vi følge vanlig vikeplikt (fra høyre til venstre)

 

Python og kalkulatoren er enig med meg ^^ Trodde først det var 2 før jeg leste over reglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...