Imaginary Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 (endret) Del a) var ganske grei, tror jeg: Viste at 2 og ikke 3 var en primitiv rot. For da er en permutasjon av . Men del b) trenger jeg litt hint på. Jeg prøvde meg fram og fant at det kun var for at , men jeg klarer ikke å vise om det kan benyttes til noe. Endret 22. november 2010 av Imaginary
wingeer Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Hvor er dette hentet fra? MA1301? Har vi gått gjennom kapittelet om primitive røtter?
Imaginary Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Eksamen 09 i TMA4155 Kryptografi, intro. Nei, vi har ikke gått gjennom dette i MA1301, men det er absolutt anbefalt lesning, ialfall hele 8.1.
Xanman Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Trenger et raskt svar på et enkelt spørsmål. Hva er forskjellen på for eksempel L = [0, 40] og L = <0, 40> Altså [] og <>. Husker det ikke fra i fjor.
henbruas Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 (endret) [0, 40] = fra og med 0, til og med 40 <0, 40> = fra 0 til 40 Førstnevnte sier at tallmengden er alt mellom 0 og 40 i tillegg til 0 og 40. Sistnevnte er alt mellom 0 og 40, men ikke 0 og 40. Endret 22. november 2010 av Henrik B
henbruas Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Mener du y=(3/2)x? Det er en rett linje, så du trenger bare 2 punkter. Velg 2 passende x-verdier, sett dem inn i funksjonen og tegn en linje mellom de to punktene du får.
blured Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Hugol y = 3/2x + 0 y = ax + b b står for hvor grafen krysser y-aksen. har man ikke b (slik som i tilfellet med grafen din, krysser grafen y i origio. a er stigningstallet. for hver gang du går 1 bortover x-aksen øker y med 3/2.
D3f4u17 Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Er du med på at en rett linje kan skrives på den generelle formen ?
Hugol Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Dessverre. Matte er min svakeste side her i livet, men funksjoner? det er vel kanskje enda svakere en mitt svakeste punkt.. Forstår bare ikke poenget med det. Stigningstall, tegne grafer og konstantledd...
Nebuchadnezzar Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Poenget er jo at du kan lettere se sammenhenger. Om jeg har en og en halv ganger så mange epler som deg. Hvor mange epler har jeg når du har 1eple, 5 epler, 6 epler, x epler? http://www.khanacademy.org/video/algebra--graphing-lines-1?playlist=Algebra
henbruas Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 (endret) Dette er grafen til y=(3/2)x. Det første du kan merke deg er at den krysser y-aksen (altså den vertikale aksen, den som går opp-ned) i punktet 0. Dette punktet kalles origo. Grafen til en rett linje krysser origo hvis, og bare hvis, b-leddet, altså det leddet som ikke inneholder x, er lik 0. y=(3/2)x kan også skrives som y=(3/2)x+0. b er altså lik 0, derfor krysser den origo. Hvis y hadde vært lik 3 hadde den krysset y-aksen i y=3 osv. Det andre du kan merke deg er, hvis du går fra 0 til 1 på x-aksen (den horisontale, som går venstre-høyre), hvor mye større blir y-verdien? På x=0 er y=0. På x=1 ser du at du må gå 1,5 opp før du treffer grafen, y øker dermed med 1,5 for hver gang x øker med 1. Dette er det som kalles stigningstallet til grafen, og du finner det igjen i funksjonen. 1,5 er det samme som 3/2. A-leddet, eller x-leddet, forteller oss dermed hva stigningstallet er. Greier du nå å grafe f.eks. funksjonen y=3x+2? Endret 22. november 2010 av Henrik B
Need44speed Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Hei, kan jeg få litt hjelp her? Jeg sliterlittmed en naturfagsrapport. For å ikke være "juksepave pipelort" har jeg endret på tallene Arbeidet når vi løftet sekken én gang: W=m*g*h= J Effekten P=W/t vi løftet sekken 32cm ti ganger. det tok 19 sekunder sekken veide 3 Kg Setter stooor pris på hjelp!
wingeer Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Det er jo bare å sette inn. Husk at du bruker SI-enhetene. Det vil si at du ikke setter h=32cm, men h=0.32m. g=9.81, m=3kg.
Need44speed Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 Takk:) Ja jeg lurte på om jeg skulle sette cm eller m der. Nå ser jeg faktisk hvordan jeg skal finne ut effekten også
Need44speed Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 eller vent.. er detsekunderellerminutternår jegdelerpå tiden?
daredude Skrevet 22. november 2010 Skrevet 22. november 2010 noen som kan gi en grei definisjon på en konfidensintervall???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå