Gå til innhold

Hvilken del av kristenarven skal vi basere oss på?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er nå det feil?

+++

 

Fordi du forventer en belønning for hver gode gjerning du gjør, istedenfor å bare å hjelpe til uten å ha noe baktanke eller forvente noe som helst tilbake for det. Du har jo selv innrømmet at du ville ha tatt for deg hadde det kommet for en dag at gud viste seg å ikke eksisterte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kristendommen har ikke kommet for å bli, heldigvis. Nå snart 1000år etter tvangsinnførselen av religion i landet vårt så er den sakte men sikkert på vei bort. Vi bør heller basere vår arv på god arbeidsmoral (noe som også er på vei bort med dagens navkultur), høflighet, empati og ærlighet.

 

Så nei, vi burde ikke ta med oss noen kristen arv videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

+++

 

Fordi du forventer en belønning for hver gode gjerning du gjør, istedenfor å bare å hjelpe til uten å ha noe baktanke eller forvente noe som helst tilbake for det. Du har jo selv innrømmet at du ville ha tatt for deg hadde det kommet for en dag at gud viste seg å ikke eksisterte.

 

Fremdeles forstår jeg ikke hva som er feil ved å gjøre gode gjerninger, det være seg bevisst eller ubevisst?

Lenke til kommentar

Fremdeles forstår jeg ikke hva som er feil ved å gjøre gode gjerninger, det være seg bevisst eller ubevisst?

Så der sitter kristen Ola og hjelper en stakkar som har brekt begge bena i slalom bakken og det gjør han.... helt til han hører at slalom Arne med knekte ben er homo seksuell.... Hva gjør kristen Ola så? Han burde jo ha slått ihjel slalom Arne, det skal jo enhver kristen gjøre i følge sin bibel, men nøyer seg kanskje med å gå fra slalom Arne uten å hjelpe ham mer.... Hvem vet, kanskje slalom Arne frøs ihjel fordi kristen Ola lot gamle jernalder anekdoter og dogmer gå foran menneskeligheten han hadde om han ikke trodde på jern alder sludder....?

 

Bare en tanke....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så der sitter kristen Ola og hjelper en stakkar som har brekt begge bena i slalom bakken og det gjør han.... helt til han hører at slalom Arne med knekte ben er homo seksuell.... Hva gjør kristen Ola så? Han burde jo ha slått ihjel slalom Arne, det skal jo enhver kristen gjøre i følge sin bibel, men nøyer seg kanskje med å gå fra slalom Arne uten å hjelpe ham mer.... Hvem vet, kanskje slalom Arne frøs ihjel fordi kristen Ola lot gamle jernalder anekdoter og dogmer gå foran menneskeligheten han hadde om han ikke trodde på jern alder sludder....?

 

Bare en tanke....

 

Du vet like godt som meg at slike holdninger ikke er i tråd med den gyldne regel, og derfor ikke er relevant for mitt spørsmål eller utsagn

 

Men siden vi nå har ett lite morratreff - så du første episode av "Bibelen" på nrk2 i går kveld?

Jeg synes de fikk det godt til i første episode.

 

:)

Lenke til kommentar

Men siden vi nå har ett lite morratreff - så du første episode av "Bibelen" på nrk2 i går kveld?

Jeg synes de fikk det godt til i første episode.

 

:)

 

Nei... Har faktisk ikke sett på TV på..... Tror det må være to måneder nå... Har helt glemt av hele dritten, har ikke sett på gullrekka engang på fredagene... På tide å selge hele dritt TV'n og få igjen pengene hos NRK....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei... Har faktisk ikke sett på TV på..... Tror det må være to måneder nå... Har helt glemt av hele dritten, har ikke sett på gullrekka engang på fredagene... På tide å selge hele dritt TV'n og få igjen pengene hos NRK....

 

Ok - er av samme mening selv om slimtuben, men av og til kommer det noe som er av interesse - og første programmet synes jeg hadde en fornuftig veksling mellom de forskjellige synene på tro og hvor man skal "lese" skiften. Litt som i buddhismen - man kan ikke forstå, men man kan begripe ved å "se"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...