Gå til innhold

Hvilken del av kristenarven skal vi basere oss på?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Om 10 nye kirker eller 10 moskeer settes opp så har det liten betydning for meg, da begge relegioner er like idiotiske. "Kristen kulturarv"? Pfft, please.

 

Kristne er flinke til å preke om 'ditt og datt', men når det kommer til stykket så er de en gjeng med løgnere som kun har en egeninteresse i å vise frem hvor flink og 'snille' de har vært til dagen da alt skal opptelles og belønnes i "himmelriket". Gode verdier det ja.

 

HA-HA-HA.

 

Hvorfor er nå det feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er nå det feil?

Hørt om hykleri?

 

De aller fleste religiøse anser seg selv som "bedre" enn de som ikke tror uten annet grunnlag enn at de tror... ER ikke det hykleri? De aller fleste religiøse tror at de hjelper noen eller noe ved å be, til tross for at de totalt mangler bevis da bønnesvar KUN hendler om tilfeldighet... Er ikke det hykleri? De aller fleste religiøse tror at verden blir et bedre sted, uten krig, uroligheter og annet, bare alle bekjenner seg til den troen DE tror på til TROSS for at de også ser at alle religioner innehar splittelser over uenigheter i den samme boka de har sin tro i fra.... Er ikke det hykleri?

 

Rpøv å spør en kristen hva kristne verdier er og jeg skal vedde på at han ikke kan svare, nettopp fordi de "verdiene" bunner ut i troen på jesus... De TROR at jesus er nøkkelen til alt og verdien alle må følge, men isteden for å si dette rett ut så går de rundt grøten, de drar gjerne frem de ti bud selv om de, i følge den nye pakten de har opprettet for seg selv i forsvar at de tror på en gud som kan gjøre bestialske ting i følge bibelens GT, ikke følger GT, de drar frem lignelser, de drar frem de gode bitene i bibelen, ordtak, sitater... Men noen spesielle verdier som vi ikke allerde har i samfunnet klarer de ikke å finne, bortsett fra den fordekte jesus da, men heller ikke han er noe å samle på da de aller fleste har en langt bedre moral og livssyn en den påståtte jesusen i bibelen hadde. Så hva står igjen da av "kristne verdier"? Hykleriet, løgnene og påstandene? Er de noe å samle på?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hørt om hykleri?

 

De aller fleste religiøse anser seg selv som "bedre" enn de som ikke tror uten annet grunnlag enn at de tror... ER ikke det hykleri? De aller fleste religiøse tror at de hjelper noen eller noe ved å be, til tross for at de totalt mangler bevis da bønnesvar KUN hendler om tilfeldighet... Er ikke det hykleri? De aller fleste religiøse tror at verden blir et bedre sted, uten krig, uroligheter og annet, bare alle bekjenner seg til den troen DE tror på til TROSS for at de også ser at alle religioner innehar splittelser over uenigheter i den samme boka de har sin tro i fra.... Er ikke det hykleri?

 

 

 

Uavhengig av hva folk tror på, så er det vel bare bra at de oppfører seg så snilt som overhodet mulig. Hykleriet kommer når noen sier de tror på det, og så går de ut og oppfører seg på tvers av det de tror på.

 

Så, jeg forsøker igjen: hva er galt med at troende folk er snille?

 

:)

Lenke til kommentar

Hørt om hykleri?

 

De aller fleste religiøse anser seg selv som "bedre" enn de som ikke tror uten annet grunnlag enn at de tror... ER ikke det hykleri?

 

No er det svært få kristne som meiner at dei er betre enn andre! Nokre få har problem med det, men alle som virkelig trur på Jesus vil med DHA's hjelp jobbe med det. Stoltheit trur eg ikkje er særskilt for kristne, det trur eg rammar like ofte meg som deg.

Endret av Disippelen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

No er det svært få kristne som meiner at dei er betre enn andre! Nokre få har problem med det, men alle som virkelig trur på Jesus vil med DHA's hjelp jobbe med det. Stoltheit trur eg ikkje er særskilt for kristne, det trur eg rammar like ofte meg som deg.

 

Jeg bygger litt videre ...

Før jeg selv ble en fullt ut troende, gikk jeg rundt å trodde at ALLE de andre trodde de var noe spesielt - etter å ha åpnet øynene, ser jeg at de er irriterende like meg selv og minst like usikre og feilbarlige - jeg tok altså feil, og lurer på om det ikke var "RWS" sin elskelige "bc" som jeg var rammet av ...?

 

Godt å bli frisk, i hvert fall

 

:)

Lenke til kommentar
No er det svært få kristne som meiner at dei er betre enn andre!
Er ikke helt enig med det i det... Har opplevd igjen og igjen å møte kristne som ikke bare tror, de VET at de er så himla mye bedre ann alle andre som ikke tror på jesus fordi de tror på jesus... For det er jo det bibelen, og prester, lærer dem til å tro. Jeg har selv vært kristen engang og jeg husker godt hvordan jeg selv løp rundt i trygg forvissning om at jeg var velsignet med jesus og derfor var bedre stillt enn andre som ikke trodde. De hadde jo ingenting og jeg hadde jesus som co pilot, klart jeg var bedre da...

 

Nå er det nok en dal som har falt ned i den virkelige verden og sett at de slettes ikke er bedre, faktisk ofte verre, enn folk flest. Men i det store og hele, når du koker dem ned til benet, tror jeg faktisk at brorparten av kristne anser seg selv som spesielt heldige og bedre enn andre fordi de tror på jesus... Det er vel, igjen, kun et spørsmål om ærlighet....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men i det store og hele, når du koker dem ned til benet, tror jeg faktisk at brorparten av kristne anser seg selv som spesielt heldige og bedre enn andre fordi de tror på jesus... Det er vel, igjen, kun et spørsmål om ærlighet....

 

Er det noen vits for meg å si at du tar helt feil - jeg føler meg på ingen måte heldigere, fordi det følger faktisk med "kjedelige arbeidsoppgaver" ved å tro, og mange av dem ville de fleste som ikke tror, glatt gått forbi og vært jublende glad for å slippe.

 

Men kanskje du tror at man får tildelt en tro, og så kan man leke apekatt resten av livet, og troen vil likevel bevare seg sterk og ren ... vel, sånn er det ikke for meg

 

:)

Lenke til kommentar

Er det noen vits for meg å si at du tar helt feil - jeg føler meg på ingen måte heldigere, fordi det følger faktisk med "kjedelige arbeidsoppgaver" ved å tro, og mange av dem ville de fleste som ikke tror, glatt gått forbi og vært jublende glad for å slippe.

 

Men kanskje du tror at man får tildelt en tro, og så kan man leke apekatt resten av livet, og troen vil likevel bevare seg sterk og ren ... vel, sånn er det ikke for meg

 

:)

Da er du et heldig unntak i så fall, bekreftelsen av reglen kanskje ? :)

 

Men jeg lurer litt på hvem "kjedelige" arbeids oppgaver ikke-troende bare løper glade forbi...? Du tenker på å be her eller? Eller var det noe annet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da er du et heldig unntak i så fall, bekreftelsen av reglen kanskje ? :)

 

Men jeg lurer litt på hvem "kjedelige" arbeids oppgaver ikke-troende bare løper glade forbi...? Du tenker på å be her eller? Eller var det noe annet?

 

Det som kan være litt kjedelig er at man ikke kan være med på alt man måtte lyste etter ... Sånt som mange tar for selvfølgeligheter, og rasjonaliserer ved å tenke jeg har fullt ut fortjent dette, og så glemte de hvem som egentlig var med å betalte for hyggen. Kan jo nevne en vanlig greie i så måte; Folk sier at de må reise på ferie for å slappe av og lade batterier - så brenner de av en hel del penger på å reise bort fra seg selv en stakket stund - lader batteriene - og kommer hjem, for så å begynne å utlades. Når de er på felgen igjen, så må de avgårde på en ny tur for å finne roen og lykkefølelsen, og sånn fortsetter de i en evig runddans, og blir aldri helt fornøyd med utgaven av seg selv, og tror at det ligger en bedre utgave å venter på en eller annen sandstrand i ett eller annet slags menneskeskapt "Paradis"

 

Og det å gå rundt å be, er ingen spesiell krevende oppgave - den følger naturlig med i tankesettet, og lever sitt eget liv som en løpende prosess - tenker rett og slett ikke over det, annet enn i spesielle omstendigheter hvor man må fokuserer tankene i bønnen mot noe helt spesifikt.

Lenke til kommentar

Jeg reiser på ferie for å oppleve nye steder jeg da... Tror ikke jeg hadde orket å reise et eneste sted om jeg hadde flate batterier... :) Ikke orker jeg å ligge i solen på stranden heller, alt for mye nordmann til det, liker best -10 og sol jeg...

 

Side det er jeg som betaler for turen har jeg ingen problemer med det, at jeg har fortjent det kan nok diskuteres...

 

Tror vi har ulikt syn på bønn også, for jeg anser det kun som en fin måte for å lure seg til til å tro man hjelper mange ved å gjøre ingenting... Som min farfar sa det, det er mer nytte i et par arbeidende hender enn hundre foldede i bønn og det er nok riktig det... Bønn har vel nok beviser for seg til å vise at bønnesvar går opp i akkurat den samme raten som tilfeldigheter gjør... Altså den har ingen effekt utover å innbille den som ber at han er et godt menneske som vil andre vel... Men jeg forstår at det kan være nyttig å samle tankene en eller to ganger i løpet av en dag, gjør det selv jeg, men uten å be da...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Side det er jeg som betaler for turen har jeg ingen problemer med det, at jeg har fortjent det kan nok diskuteres...

 

 

 

Jeg vil for all del ikke ta fra folk den gode følelsen de har ved å gjøre det som de mener de har godt av, og som i den så kalte "virkelige verden" også fortjener - det jeg vil frem til er det faktumet at de lever på en måte som gjør dem så sliten at de må reise bort fra seg selv for å finne roen. Det sier meg at det er noe feil i systemet som folk lever i - men man kommer ikke unna systemet ved å reise rundt i verden - man slipper bare selv, for en stakket stund å serve systemet direkte, og får dermed litt hvile. Men den hvilen forsvinner ganske fort etter at den ferierende har kommet hjem, og begynner å serve samfunnskverna igjen.

 

Jeg hadde nok ganske lik bestefar som deg, og min mente også at prat er prat - og det blir ikke middag på bordet av preik, men bestemor sa også at min bestefar kunne ha to tanker i hodet samtidig

 

:)

Lenke til kommentar

------ det jeg vil frem til er det faktumet at de lever på en måte som gjør dem så sliten at de må reise bort fra seg selv for å finne roen. Det sier meg at det er noe feil i systemet som folk lever i - men man kommer ikke unna systemet ved å reise rundt i verden - man slipper bare selv, for en stakket stund å serve systemet direkte, og får dermed litt hvile. ------

 

 

Nå er jeg litt usikker på hava du mener med begrepet reise bort fra seg selv?

 

Etter min formening er det noe estetisk å komme bort fra seg selv. Om personer som ønsker dette reiser til LangtVekkistan, sitter aleine på en fjelltopp, ut med båten for å fiske, eller ta en bønn for seg selv, så bør jo ikke det være noe stakkarslig over (folk må selv velge hva som gir dem noe). Hensikten med livet bør jo være at vi er en del av samfunnet og tar del i det på både godt og ondt, og i tillegg kan rømme vekk fra dette innimellom.

 

Men tilbake til TS, så har jeg ennå ikke fått noen gode svar på hva den kristne kulturarv er for noe?

 

(og der hadde PencilCase skiftet navn, nå må jeg lære meg det nye ;))

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå er jeg litt usikker på hava du mener med begrepet reise bort fra seg selv?

 

Etter min formening er det noe estetisk å komme bort fra seg selv. Om personer som ønsker dette reiser til LangtVekkistan, sitter aleine på en fjelltopp, ut med båten for å fiske, eller ta en bønn for seg selv, så bør jo ikke det være noe stakkarslig over (folk må selv velge hva som gir dem noe). Hensikten med livet bør jo være at vi er en del av samfunnet og tar del i det på både godt og ondt, og i tillegg kan rømme vekk fra dette innimellom.

 

Hvis det er sånn at man er herre over sin egen kropp og forstand - hvorfor er man ikke til enhver tid og sted på sitt absolutte beste? Hvorfor må man reise til et bestemt sted for å få ro - man tar jo bare tankene med seg, og slipper ikke unna. Hvorfor kan man ikke bare trives akkurat der man er, uansett hva man gjør, og hvem man er sammen med?

 

Er det noen andre som bestemmer over meg - nei, ville de fleste si - så hvorfor bestemmer du deg ikke da for å være glad hele tiden?

 

Hvis du ikke finner sannheten der du befinner deg - hvor tror du at du må reise for å finne den?

Går du rundt å tror at noen har gjemt en bit av lykken din, som du så må ut i verden for å finne?

 

Sånne og lignende tanker gjør jeg meg, og ja, jeg har visst byttet brukernavn. Har funnet ut at PencilCase har gjort sitt, og noen vil sannsynligvis si; og det til gangs - kan vi få fred nå, bare litt, vær så snill ... :green:

 

Det betyr ikke at jeg synes det er bortkastet å reise rundt å oppleve ting - men hvis livet blir et ork, fordi jeg ikke har råd til å reise et spesielt sted, eller for en periode har dårlig råd og må sette tæring etter næring osv, da mener jeg at folk er på villspor, og vel så det

 

:)

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis det er sånn at man er herre over sin egen kropp og forstand - hvorfor er man ikke til enhver tid og sted på sitt absolutte beste? Hvorfor må man reise til et bestemt sted for å få ro - man tar jo bare tankene med seg, og slipper ikke unna. Hvorfor kan man ikke bare trives akkurat der man er, uansett hva man gjør, og hvem man er sammen med?

Er det noen andre som bestemmer over meg - nei, ville de fleste si - så hvorfor bestemmer du deg ikke da for å være glad hele tiden?

Hvis du ikke finner sannheten der du befinner deg - hvor tror du at du må reise for å finne den?

Går du rundt å tror at noen har gjemt en bit av lykken din, som du så må ut i verden for å finne?

Sånne og lignende tanker gjør jeg meg, og ja, jeg har visst byttet brukernavn. Har funnet ut at PencilCase har gjort sitt, og noen vil sannsynligvis si; og det til gangs - kan vi få fred nå, bare litt, vær så snill ... :green:

Det betyr ikke at jeg synes det er bortkastet å reise rundt å oppleve ting - men hvis livet blir et ork, fordi jeg ikke har råd til å reise et spesielt sted, eller for en periode har dårlig råd og må sette tæring etter næring osv, da mener jeg at folk er på villspor, og vel så det

 

 

:)

 

 

 

Helt enig i tæring etter næring. Likevel er vi mennesker skapt slik at andre omgivelser kan gi oss nye impulser og nytt syn på livet. Det kan føre til at vi takler hverdagen bedre. Min beste plass å reise for å komme i en modus hvor tankene jobber og gir meg ro i kropp og sinn, er en fjelltopp med god utsikt og en varm kopp med sjokolade. Det finner jeg ikke hjemme i min egen stue, men det er ikke dermed slik at jeg ikke trives i min egen stue. Å være glad hele tiden ville jeg tro vil være et kjedelig liv. Det er jo alle variasjonene og at livet går opp og ned som gjør det hærligt å leve (selvfølgelig innenfor en viss grense). Derfor; vil vi virkelig være glad hele tiden?

 

Tror mennesker alltid vil være på søken etter nye impulser og dermed trenger å komme ut av egen stue.

Lenke til kommentar

Til underretning; Ideer om frihet og sosial solidaritet, den selvstendige livsførsel, frigjøring av den individuelle moralsamvittighet, menneskerettigheter og demokrati, er en direkte arving av jødisk etikk angående rettferdighet og den kristne etikk angående kjærlighet. Bibelen fremviser en rekke etiske dimensjoner (sinnelagsetikk, regeletikk, konsekvensetikk, empatisk etikk - og er åpen for ulike typer politiske filosofier. Noe av det som skiller kristen tro fra andre "religioner" er samtidig fraværet av religiøse lover og politikk.

– Denne arven står idag vesentlig uendret, til tross for kontinuerlig kritisk tilegning og nytolkning.

Lenke til kommentar

Egalitarian universalism, from which sprang the ideas of freedom and social solidarity, of an autonomous conduct of life and emancipation, of the individual morality of conscience, human rights and democracy, is the direct heir of the Judaic ethic of justice and the Christian ethic of love. This legacy, substantially unchanged, has been the object of continual critical appropriation and reinterpretation. To this day, there is no alternative to it. And in light of the current challenges of a postnational constellation, we continue to draw on the substance of this heritage.Everything else is idle postmodern talk.

Jürgen Habermas. Time of Transitions- Polity Press, 2006.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Å være glad hele tiden ville jeg tro vil være et kjedelig liv. Det er jo alle variasjonene og at livet går opp og ned som gjør det hærligt å leve (selvfølgelig innenfor en viss grense). Derfor; vil vi virkelig være glad hele tiden?

 

Tror mennesker alltid vil være på søken etter nye impulser og dermed trenger å komme ut av egen stue.

 

Men saken er at det er ikke du eller jeg som bestemmer hvor den grensen går, og når det skjer så skjer det

 

Jeg vet ikke hva du legger i glad, men jeg for min del liker ordene til freds - eller; middelveien

 

Kan det være sånn at du ser for deg at livet blir kjedelig, hvis du fjerner aspektene som gjør det at du mener at du er deg? Har du tenkt tanken på at hvis du får til det, så betyr det noe for det vi kaller personlig frihet, og en helt annen form for frihet enn det verden gir?

 

Og til det siste du skriver: Hva er logikken i at man må komme seg ut fra sin egen stue? Egoet har sine personlige steder, men bevisstheten har ingen spesielle steder der den befinner seg, slik jeg har forstått de lærde

 

Tror mennesker alltid vil være på søken etter nye impulser og dermed trenger å komme ut av egen stue.

Jeg synes det virker som om mennesket er født med et søkegen, eller et sug etter noe - og noen ser så langt utenfor seg som det går an, mens andre går motsatt vei, og blir sittende i sin egen stue, hvor de finner ut av det meste, og blir tilfredse

 

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Til underretning; Ideer om frihet og sosial solidaritet, den selvstendige livsførsel, frigjøring av den individuelle moralsamvittighet, menneskerettigheter og demokrati, er en direkte arving av jødisk etikk angående rettferdighet og den kristne etikk angående kjærlighet. Bibelen fremviser en rekke etiske dimensjoner (sinnelagsetikk, regeletikk, konsekvensetikk, empatisk etikk - og er åpen for ulike typer politiske filosofier. Noe av det som skiller kristen tro fra andre "religioner" er samtidig fraværet av religiøse lover og politikk.

– Denne arven står idag vesentlig uendret, til tross for kontinuerlig kritisk tilegning og nytolkning.

 

Så du mener at uten kristendommen hadde vi ikke hatt frihet og kjærlighet?

 

 

Nå er vi langt utenfor OT, GalneSky ;)

Kan det være sånn at du ser for deg at livet blir kjedelig, hvis du fjerner aspektene som gjør det at du mener at du er deg? Har du tenkt tanken på at hvis du får til det, så betyr det noe for det vi kaller personlig frihet, og en helt annen form for frihet enn det verden gir?

 

Og til det siste du skriver: Hva er logikken i at man må komme seg ut fra sin egen stue? Egoet har sine personlige steder, men bevisstheten har ingen spesielle steder der den befinner seg, slik jeg har forstått de lærde

 

Er dette stedsbundet?

 

Egoet er påvirket av bevisstheten, og bevisstheten er egoet. Total frihet vil vi vel aldri kunne påberope oss, og godt er det. Og hva er personlig frihet? Å sitte i en stue å ha klare tanker om bevisstheten eller kunne styre ubevisstheten? Hvis du gjør det vil jeg påstå at du mater egoet, selvfølgelig på lik linje når jeg sitter på en fjelltopp. Det jeg vil frem til er at samme hvor man er, kan man finne glede, eller tilfreds, som du bruker. Det er ikke stedbundet.

 

Jeg synes det virker som om mennesket er født med et søkegen, eller et sug etter noe - og noen ser så langt utenfor seg som det går an, mens andre går motsatt vei, og blir sittende i sin egen stue, hvor de finner ut av det meste, og blir tilfredse

 

:)

 

Synes du ikke at den enkelte kan avgjøre selv hva som fører til denne tilfredsheten. Det er sikker mange som blir utilfreds ved å være i sin egen stue.

Men, men, tror ikke vi er så veldig uenig. Kun forskjellige måter å fremheve vårt syn.

 

Anbefaler dere å se den nye NSB reklamen: Har du hørt om mannen som reiste verden rundt for å finne seg selv, men så var han ikke der heller..... men Ole Paus sitter nå på toget! Hvis han hadde sittet der med en fra tidligere tider hadde samtalen blitt helt annerledes. Dette er det vi kaller utvikling.....

 

 

Men nå tar jeg en håndfull forstand, en dæsj med ego, litt bevissthet, et fingerbøl impuls, noe logikk, en smule frihet, knappenålshode med mystikk, mye fremskritt og masse eventyrlyst. Blander dette godt i en grensemikser. Deretter reiser jeg til to fjelltopper og etterpå til to verdensmetropoler. Kun for å "lade batteriet" og hvis du mener dette er feil måte å gjøre det på, så kan ikke jeg gjøre stort med det...

 

God vår ferie til alle.

 

:thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...