Gå til innhold

Tips: Billig Photoshop for medlemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig bruker jeg selv Lightroom i 95% av tillfellene. Det er faktisk svært sjeldent jeg bruker Photoshop og det eneste jeg kommer på jeg bruker Photoshop til er andre gangs oppskarping av bildene. Dog kan jo dette gjøren med et hvilket som helst annet program også.

 

Men har hatt CS3 så lenge jeg kan huske og det funker fortsatt helt fint til mitt bruk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å bruke en bukta-versjon av PS så kan man risikere å bli "følelsesmessig knyttet" til programmet og vil etterhvert føle et behov for å kjøpe inn en lisens*, gjerne da man kommer seg i fast jobb.

 

Om man virkelig vil disse Adobe pga uenighet om prisen, så vil jeg mene at bukta ikke er løsninga. SKal man først disse Adobe, så laster man ned Gimp og skryter villt og uhemmet av dette programmet til kjente og ukjente, gjerne med en link til et redigert bilde fra nevnte program :)

 

* Bobla sprikker vel etterhvert som man oppdager at oppdateringer på lisenspakken ikke gjelder for all fremtid.

Lenke til kommentar

Kjøpte både Lightroom og Photoshop da jeg studerte i USA for noen år siden og prisforskjellene var som de var. Etter dette har jeg oppgradert til nyeste LR, men holder meg fremdeles til CS5. Et poeng er at jeg neppe ville kjøpt PS og LR om jeg ikke allerede hadde prøvd disse programmene tidligere. Programvareselskaper har uttalt at de heller vil at folk piratkopierer deres programvare fremfor å kjøpe konkurrentenes.

Lenke til kommentar

respektere multimillion industrier som utnytter folket med vanvittig høye priser , nej du ...

Det er greit at du ikke vil støtte slike bedrifter; men da velger du produkter fra andre leverandører, bedrifter som du har tillit til.

 

Problemet for meg med Elements er at ACR (Raw-converteren) er litt amputert - kun 8 bit, og flere valg og faner er deaktivert. De øvrige funksjonene holder for det meste for meg - ditto med Lightroom. :)

ACR støtter 16 bits i Elements også. Det er Elements som blir hjernedød i 16 bits modus.

Lenke til kommentar

Ah - så var det vel "ikke andre fargerom enn sRGB" eller noe. Et eller annet angående farger er i alle fall fjernet. ;)

ACR for Elements jobbet i ProPhoto RGB sist jeg sjekket.

 

Det som skjer i Elements, er at når man går over til 16 bits filer, så blir layers og mye annet nyttig disablet - DOH! slik at programmet detter ned på Picasa sitt nivå ...

Lenke til kommentar

ACR for Elements jobbet i ProPhoto RGB sist jeg sjekket.

 

Det som skjer i Elements, er at når man går over til 16 bits filer, så blir layers og mye annet nyttig disablet - DOH! slik at programmet detter ned på Picasa sitt nivå ...

Du kan ikke velge fargerom i Elements i det du Raw-konverterer - men jeg tror det derimot er mulig å endre i preferences inne i elements, hvorpå det så konverteres på annen måte i ACR.

 

Men at ACR er amputert i Elements - det er helt sikkert - flere ting som mangler. :)

Lenke til kommentar

Det er riktig.men abret er jo i mine øyne att du ikke får oppgradert til cs 7 når den måtte komme,så da blir det nytt kurs...og ikke så billig alikevel.Men for all del..trenger man alltid det nyeste?

 

Jeg har en LR3, som jeg kjøpte til "kurspris" gjennom fotoklubben, den oppgraderte jeg uten problemer til LR4 ihverfall.. Er det annerledes for PS ?

Lenke til kommentar

Jeg har en LR3, som jeg kjøpte til "kurspris" gjennom fotoklubben, den oppgraderte jeg uten problemer til LR4 ihverfall.. Er det annerledes for PS ?

Som nevnt tidligere i tråden - en studentlisens gir deg like mye rett til å kjøpe neste "fulle" versjon til oppgraderingspris som en "vanlig" lisens. Antar det samme gjelder for "kurspris"-lisenser.

Lenke til kommentar

Det kan du fortelle til studievenninna mi som fikk beksjed om at lisensen henns ikke lenger var gyldig, da hun var ferdig på studiet (i 2011)

Forresten - det kan være hun hadde Photoshop CS2 - dette er et spesialtilfelle.

Adobes servere for online validering av lisens av CS2 er nå skrudd av, så "gammel" CS2-programvare kan ikke installeres på en ny maskin. Hvis du har en valid CS2-lisens, så skal du laste ned en spesiell versjon av CS2 fra Adobe og installere denne. Merk - Adobe "frigir" ikke CS2 til alle - dette skal du bare laste ned hvis du har en eksisterende valid CS2-lisens.

 

Mulig damen hadde problemer med dette - du kan jo kontakte henne.

Lenke til kommentar

stor respekt til folk som lager programvare som er gratis , som Linux feks ...... synes det er litt drøyt med programvare som er oppe i "brukt bil" klassen ...

 

Linux er lagt hjemme på gutterommene av en gjeng nerder som har blitt lei av å nappe i løken, dyre programvarer er laget av et selskap som har store utgifter så som lønn, husleie, etc.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linux er lagt hjemme på gutterommene av en gjeng nerder som har blitt lei av å nappe i løken, dyre programvarer er laget av et selskap som har store utgifter så som lønn, husleie, etc.

 

Ikke glem utbytte.. De kunne nok greid seg veldig bra selv med lavere priser..

Lenke til kommentar

Ikke glem utbytte.. De kunne nok greid seg veldig bra selv med lavere priser..

 

Utbytte kommer ikke bedriften tilgode, det er noe investorene forlanger og få for at de skal gidde og investere i bedriften.

 

At en bedrift går med overskudd er bare positivt, prisen er riktig, hvis ikke så hadde de ikke solgt så bra i så mange år og Adobe hadde tilhørt historien.

Lenke til kommentar

Linux er lagt hjemme på gutterommene av en gjeng nerder som har blitt lei av å nappe i løken, dyre programvarer er laget av et selskap som har store utgifter så som lønn, husleie, etc.

 

For dem som kan litt om data , så er linux ikke værst, faktiskt bedre en Windows som "eier" hele maskinen din og vil att du skal laste ner ett ton unødvendige oppdateringer, programvare, etc ... har du aksjer i Adobe du eller? tar jo helt av fordi noen får noe gratis, men jeg skjønner att du /dere blir sinna, jeg hadde også vært rimelig sint hvis jeg hadde lagt ut 10000 for noe også kommer det noen som sier dem har det samme men har fått det helt gratis, og bidrar med og hjelper folk som ikke har råd til å få gledje av det ...

adobe er SÅ stort att nej , ingen skal ha dårlig samvittighet for å ha det uten en BS betaling till Multicapitalistic inc ..

Lenke til kommentar

Du snakket om utgifter, utbytte er en utgift. Eierne/styret, altså bedriften, kan redusere pris og utbytte dersom de ønsker. Det er ganske vanlig å ikke ta utbytte i det hele tatt, da man har milionlønn+aksjer som kompensasjon. Mange kjøper programmet ja, men veldig mange laster det også ned ulovlig.

 

For all del, fantastisk program, men for dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...