Gå til innhold

- Piratkopiering skader ikke Game of Thrones


Anbefalte innlegg

Word! Jeg prøvde først med vanlig ~450MB-rip, men fant fort ut (2. episode eller så) at dette vil jeg ha i 720p. Hver sesong tar ca. 14GB, men hva så: man har da alltid plass på disken til det som er verdt å ta vare på. :)

Bare 720p? :tease: Kvaliteten på streamen til HBO er relativt god i forhold til konkurrentene, det skal de i alle fall ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Word! Jeg prøvde først med vanlig ~450MB-rip, men fant fort ut (2. episode eller så) at dette vil jeg ha i 720p. Hver sesong tar ca. 14GB, men hva så: man har da alltid plass på disken til det som er verdt å ta vare på. :)

14GB per sesong? Det var en brutal komprimering fra BD. Her er hver episode på 14GB, og husk at BD allerede er godt komprimert.

 

Jeg har forsåvidt testet Avatar BD-ripp på 39GB opp mot Avatar 1080p 10,9GB på en billig drittTV til 2 lapper. Tro du meg om jeg så stooor forskjell. Jeg ble nyskjerring og testet på en 50" plasma. Det var natt og dag! Skulle ønske det var enda høyere kvalitet jeg da men.

 

Nå er det lenge siden jeg har lest om dette med "egne kopier". Men hvis jeg eier feks Game of Thrones på Blu-Ray, har jeg da lov til å ha en kopi til eget formål? Feks på en filserver?

 

Så vidt jeg har forstått, så er det lov å ta private kopier. Det jeg også har fått med meg er at man har lov å låne (ikke leie) disse kopiene eller originalen til venner og/eller familie (på ubestemt tid), så lenge den er "din sin". Du har ikke lov å gi bort disse kopiene. (No man gjør ved "priatkopiering") Please correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar

Vel, så snart jeg får vekk mye av driten som ligger på mine andre disker (da jeg først sikret meg Game of Thrones, så hadde jeg bare en laptop å bruke, samt en crappy treg WD Green ekstern - og da mener jeg uakseptabelt treg) skal jeg i det minste ta en nærmere kikk på ~55GB sesongene på "the Bay"... :roll:

 

Edit:

Har egentlig aldri brydd meg 100% om kvaliteten: så lenge lyden er minst "OK", og det ikke er konstante, synlige pixler, så er det greit.

Jeg er mer opptatt av å nyte filmen enn at den tar størst mulig plass, så filmer på 2-5GB (helst ikke mer) er akkurat passe for meg. :cool:

/Edit

 

Så vidt jeg har forstått, så er det lov å ta private kopier. Det jeg også har fått med meg er at man har lov å låne (ikke leie) disse kopiene eller originalen til venner og/eller familie (på ubestemt tid), så lenge den er "din sin". Du har ikke lov å gi bort disse kopiene. (No man gjør ved "priatkopiering") Please correct me if I'm wrong.

 

Oh shit, og jeg som gav bort flere hjemmebrente BD-R-plater fulle av 720p-rips (2-3GB) til familie og venner til jul - eneste var at jeg la ved et brev som beskrev platene som "off-site backups". :laugh:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Oh shit, og jeg som gav bort flere hjemmebrente BD-R-plater fulle av 720p-rips (2-3GB) til familie og venner til jul - eneste var at jeg la ved et brev som beskrev platene som "off-site backups". :laugh:

 

Greit nok at du brenner egne plater hjemme. Spørsmålet går vel på hva du brente, om dette var kopier fra dine egne filmer, eller om dem allerede var nedlastet, og ikke dine på lovlig sett fra før av. Om du har gitt dem bort, så må du nok kreve dem tilbake for å være lovlydig, men kjenner jeg meg selv, så hadde ikke jeg giddet heller :)

Lenke til kommentar

Greit nok at du brenner egne plater hjemme. Spørsmålet går vel på hva du brente, om dette var kopier fra dine egne filmer, eller om dem allerede var nedlastet, og ikke dine på lovlig sett fra før av. Om du har gitt dem bort, så må du nok kreve dem tilbake for å være lovlydig, men kjenner jeg meg selv, så hadde ikke jeg giddet heller :)

 

Uffda, glemte visst den detaljen... Ingen var hjemme-rippet, og ikke alle har jeg engang i BD-hyllen min. :/

Og jeg som hadde tenkt å la slike gaver bli mer eller mindre fast fremover - enkelt og billig for meg (kjøper BD-plate-spindler fra USA; har en bekjent der som ordner frakten for meg) og forhåpentligvis filmer som ihvertfall noen av mottakerene vil like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Game of Thrones er faktisk en av de få tv-seriene som man får en liten knert på samvittigheten av å laste ned. Til gjengjeld får tv-serien en god del gratis reklame med "Word of mouth"
Gjør du opp for deg enkelt ved å kjøpe en BOX med sesong 1 og 2 når det kommer ut.
Du begår fortsatt et lovbrudd og kan bli straffet for det. At du kjøper boxen i etterkant er irrelevant.Abonnerer du på HBO osv gjør du ikke det.
Hvilken lov bryter jeg dersom jeg gjør det?

 

Åndsverksloven.

Lenke til kommentar

Er det ikke, strengt tatt, vedkommende som lager kopien som bryter åndsverkloven -- og ikke menneskene som ser kopiene?

Det stemmer, men det har vel noe med hvem som deler også tror jeg. Og personen som "eier" objektet, kan når som helst komme på døra og kreve det stjålne objektet tilbake.

Lenke til kommentar
Game of Thrones er faktisk en av de få tv-seriene som man får en liten knert på samvittigheten av å laste ned. Til gjengjeld får tv-serien en god del gratis reklame med "Word of mouth"
Gjør du opp for deg enkelt ved å kjøpe en BOX med sesong 1 og 2 når det kommer ut.
Du begår fortsatt et lovbrudd og kan bli straffet for det. At du kjøper boxen i etterkant er irrelevant.Abonnerer du på HBO osv gjør du ikke det.
Hvilken lov bryter jeg dersom jeg gjør det?

 

Det går vel på det at om man laster ned med P2P så deler man også mens man laster ned.. Dette veit du jo helt sikkert fra før, og man kan jo bare begrense opplastingshastighet til 1 KB/s, but still... ;-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel, i påvente av 31. mars så har nr. 7094350 og 8194867 nå startet sin marsj mot 100% (de som har hørt om TPB, vet sikkert hvordan de tallene brukes).

 

Edit:

Okaaay, etter å ha fått tak i en av episodene i HD MEGA+ (1080P), så kan jeg kanskje forstå entusiasmen med slike filer.

54min. og 7,11GB? Damn fine quality! Men her ser jeg også hvorfor jeg ikke har giddet å bry meg med sånn kvalitet i stor grad før: skjermen min, en 24", føles for liten til å få fullt utbytte av den høye oppløsningen - kanskje hvis jeg låner stor-skjermen oppe i stuen (TV, 46")... Ikke så helt smooth å skulle spole i videoen heller.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

de tjener penger på det? Kult! Kjør på, ingen nekter dem å laste opp seriene gratis på nettet. Men det må alltid, ja ALLTID, være den/de som står bak stoffet som bestemmer hvordan det skal deles/selges. Noe annet blir å trosse naturretten mennesker har til å eie det man selv står bak.

 

Opphavsrett er ingen naturrett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når jeg ser en slik overskrift og samtidig vet at dette dreier seg om deling av lovlige opptak av TV-program får jeg en litt uggen følelse (nei jeg sa ikke lovlig deling, men deling av lovlig opptak). Jeg syns det er ganske interessant hvordan industrien har greid å fjerne skillet mellom ulovlig distribusjon av DVD/CD-innhold, og det å dele opptak fra TV/Radio. Før DVD-en kom var det ingen som betraktet deling av slike opptak som ulovlig, visningen er jo allerede betalt for så det var ingen som tapte noe på det. Det er jo fortsatt lovlig å ta opp til eget bruk, men ikke lov å dele. Jeg tror industrien har skadet seg selv ved å fjerne dette skillet fordi det å dele opptak har lange tradisjoner og har tidligere ikke blitt betraktet som noe ulovlig. Det å dele noe du (og mottaker) allerede har betalt for gjennom TV-lisens kan vanskelig betraktes som ulovlig. Det blir selvfølgelig litt vanskeligere når du laster ned opptak gjort på en kanal du ikke har betalt for, og dette har industrien enkelt løst med å gjøre alt ulovlig. Denne bestemmelsen oppfattes urimelig og jeg tror dette er en viktig grunn til at folk flest har en lite restriktiv holdning til fildeling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...