Gå til innhold

Senterpartiets Kjersti Toppe vil innføre ett slaveår for ungdom.


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Det er altså ikke å sette på spissen at man vil ta hele årskull for å utføre arbeid som man ellers krever fagbrev for?

 

Perspektiver er altså et svakt punkt for noen. Hvis du har problemer med å vite hva stomi er så bør du kanskje revurdere ditt forslag.

 

Og du leser en post i gangen, og responderer på disse enkeltpostene ... Hva med å lese alle postene, så blir kanskje forvirringen din litt mindre!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Unio: Vernepliktige i helsevesenet vil koste 13 milliarder kroner.

Virker svært lite gjennomtenkt, men er vel ikke så veldig mye mer å forvente fra ett miniparti som SP.

 

Jeg forstår ikke hvorfor disse "frivillige helsearbeiderne" skal tjene såpass bra - det får vel holde med å få dekt sine utgifter, slik vanlige soldater bruker å få.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva vet du om det? Nyter du å være så ignorant som du prøver å gi inntrykk av?

 

Nei, men jeg "nyter bittelitt", akkurat nå, den bestemmelsen jeg har tatt om å overse deg.

Lenke til kommentar

En svært dårlig idé dette her. Om noe bør hele verneplikten avskaffes da det strengt tatt nettopp er snakk om slavedrift, særlig i Forsvaret. I livet ellers har man nesten full frihet, men med verneplikt har man plutselig null frihet, maksimalt med plikter og minimalt med rettigheter. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg yter ikke på et godt nivå om jeg blir tvunget til å gjøre noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Unio: Vernepliktige i helsevesenet vil koste 13 milliarder kroner.

Virker svært lite gjennomtenkt, men er vel ikke så veldig mye mer å forvente fra ett miniparti som SP.

 

Hadde noen spurt meg før i dag, ville jeg nok ikke troddat jeg noen gang ville si dette, men jeg synes at lederen for SU treffer spikeren på hodet.

- Dessertgenerasjonen etterlater et dårligere pensjonssystem, et rasert boligmarket og et helsevesen så dårlig at man blir syk av å jobbe der. Nå krever de at når de blir gamle, så skal vår generasjon pleie dem for knapper og glansbilder. Det er frekt og skamløst. Hvis man trenger folk i byggenæringen – skal vi tvinge ungdommer til det? Hvor går grensen for hvor Toppe vil bruke tvang? spør Halse.

 

Allerede da jeg leste den første artikkelen var jeg sterkt tvilende til at dette kan være lønnsomt. I tillegg til de 13 milliardene i lønnsutgifter, foreslår Toppe at denne omsorgstjenesten skal være grunnlag for å få slettet studiegjeld. Fem år med studier tilsvarer omtrent 250000 kroner studielån per person fra Lånekassa. Det er før man legger rentene til regnestykket. Så må man legge til alternativkostnaden. Det året som en person bruker på omsorgsplikten ville ellers blitt brukt til noe annet. Det vil si at alle håndtverkere, lærere, ingeniører, økonomer og så videre, blir tatt ut av jobben sin i ett år. Dermed går samfunnet glipp av en hel del inntekter og annen verdiskapning.

 

Nå kan man selvfølgelig endre forslaget og bestemme at de tvungne helsearbeiderne ikke skal få noen goder likevel, så blir de billige i drift. Men også dette er svært usannsynlig. Ufaglærte arbeidere som ikke ønsker å gjøre jobben og byttes ut år etter år er forferdelig ineffektive. (Dette gjelder alle yrker.) Ikke bare vil de være ineffektive i sin egen jobb, men de vil være i veien for andre utdannede, faste ansatte. Noen må jo lære opp pliktarbeiderne og følge dem opp år etter år. Som det ble nevnt på forrige side, er det også svært begrenset hvilke arbeidsoppgaver ufaglærte kan bidra med. Det er selvfølgelig mulig å ignorere det og utvide oppgavene deres, men det vil føre til en dårlig jobb og lavere standard for de eldre. Ingen er tjent med at denne omsorgsplikten innføres, kanskje bortsett fra PencilCase, som av eksistensialistiske grunner mener at det er verd å bruke milliarder av kroner på å tvinge fram en erfaring hos unge mennesker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er i hvert fall noen som tydeligvis følger med på diskusjon.no.

 

Dette forslaget kom først på diskusjon.no, deretter ble et liknende slavedriveri foreslått av lederen i Helse Nord-Trøndelag på dagensmedisin.no.

 

Syns det er et OK forslag.

 

Man må bare avfinne seg med at vi lever i et samfunn der moral ikke eksisterer, Gud er død, verdier er fullstendig relative, alt bestemmes ut ifra egoisme og sosialt konformitetstrykk, og det fins neppe noe alternativ, da folk ikke er opplyste og smarte nok til å utvikle systemer som gjør at psykopatisk frihetsrøveri ikke lønner seg.

 

Det er ikke dumt av de eldre i samfunnet å bruke yngre til slaveri.

Det hadde ikke vært dumt å bruke muslimer til dette, heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...