Gå til innhold

Senterpartiets Kjersti Toppe vil innføre ett slaveår for ungdom.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg synes det var ett bra forslag, og det henger godt på greip å trene opp våre fremtidige soldater, til å bli kompetente hjemmekrigere nå - fordi, den fremtidige krigen vil sannsynligvis foregå med fredelige midler, hvor det ikke handler om å kverke hverandre, men å ivareta hverandre fra vugge til grav.

 

To tomler opp!!!!!!!!! :thumbup:

 

:)

 

Menn blir allerede tvunget til et slaveår - hvorfor skal jentene slippe unna?

 

Neida, det er ikke slavetilstander - fordi du får da godt nok betalt, og det er greit å gi noe tilbake til det samfunnet som har sørget for at du har blitt så flink en kar. Og, det fineste med forslaget, er at det utelukker ikke kvinnen fra den typen tjenestegjøring.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Neida, det er ikke slavetilstander - fordi du får da godt nok betalt, og det er greit å gi noe tilbake til det samfunnet som har sørget for at du har blitt så flink en kar. Og, det fineste med forslaget, er at det utelukker ikke kvinnen fra den typen tjenestegjøring.

 

Jeg hadde siviltjeneste på sykehus som en av de siste årskullene. Jeg kan love deg at det var slavetilstander. Jeg hadde ikke noen vern mot arbeidsgiver i det hele tatt, mot slutten ble jeg behandlet som dritt, men det var ingenting jeg kunne gjøre - møter du ikke kan du i havne i fengsel og jeg tjente mindre om dagen enn de som gjorde den nøyaktig samme jobben tjente på 2 timer.

 

Jeg ville fortsatt valgt siviltjeneste over militærtjeneste, men din fremstilling er helt klart en glorifisering.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Neida, det er ikke slavetilstander - fordi du får da godt nok betalt, og det er greit å gi noe tilbake til det samfunnet som har sørget for at du har blitt så flink en kar. Og, det fineste med forslaget, er at det utelukker ikke kvinnen fra den typen tjenestegjøring.

Ja du har rett i det - det siden man får kost og losje lider man ingen nød. :) Men man blir fortsatt tvunget, og da synes jeg ikke det skal diskrimineres på kjønn.

 

Støtter forøvrig forslaget dersom det ikke kom frem. :p Tror det er en vinn-vinn situasjon for helsesektoren og ungdommen, selv om mange kommer til å hate det der og da blir de mange erfaringer rikere. Mange "drittunger" som forhåpentligvis får litt bakkekontakt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg hadde siviltjeneste på sykehus som en av de siste årskullene. Jeg kan love deg at det var slavetilstander. Jeg hadde ikke noen vern mot arbeidsgiver i det hele tatt, mot slutten ble jeg behandlet som dritt, men det var ingenting jeg kunne gjøre - møter du ikke kan du i havne i fengsel og jeg tjente mindre om dagen enn de som gjorde den nøyaktig samme jobben tjente på 2 timer.

 

Jeg ville fortsatt valgt siviltjeneste over militærtjeneste, men din fremstilling er helt klart en glorifisering.

 

En politiker ville sagt; jeg kan jo ikke gå inn i enkeltsaker ... Men synes at på generelt grunnlag vil det være sunt for enkeltindividet, og for samfunnet som helhet, hvis langt flere visste og hadde kjent på kroppen hva god eller dårlig omsorg betyr. Det kan gjøre at de ungdommene vil ta oppgaven med å gjøre pleie og omsorgsbiten i samfunnet litt mer på alvor, og dermed berede en hyggeligere alderdom for sitt opphav, og senere for seg selv.

 

En typisk vinn-vinn situasjon, etter min mening.

Lenke til kommentar

En politiker ville sagt; jeg kan jo ikke gå inn i enkeltsaker ... Men synes at på generelt grunnlag vil det være sunt for enkeltindividet, og for samfunnet som helhet, hvis langt flere visste og hadde kjent på kroppen hva god eller dårlig omsorg betyr. Det kan gjøre at de ungdommene vil ta oppgaven med å gjøre pleie og omsorgsbiten i samfunnet litt mer på alvor, og dermed berede en hyggeligere alderdom for sitt opphav, og senere for seg selv.

 

En typisk vinn-vinn situasjon, etter min mening.

 

Det høres fint og flott ut, men jeg forstår ikke logikken. Den store majoriteten av befolkningen kommer ikke til å jobbe innen helsevesnet, hvordan har det noen positive effekter at de som designer og bygger en ny bro over Oslo-fjorden har sløst bort ett år av livet sitt på ett sykehus? Det er retorisk oppgulp for å skaffe staten billig arbeidskraft til helsesektoren. Et av de største problemene her i landet er frafall fra videregående skole, - om staten vil ha ufaglærte inn i sykehusene så trenger de bare heve lønningene til over Rema100-nivå og folk kommer til å stille seg i kø for å søke. Når jeg blir eldre skal jeg love deg at jeg heller vil ha en som er der av fri villje og er fornøyd med lønnen sin til å ta seg av meg, enn en som er der på tvang, - DET er forskjellen på god og dårlig omsorg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det høres fint og flott ut, men jeg forstår ikke logikken. Den store majoriteten av befolkningen kommer ikke til å jobbe innen helsevesnet, hvordan har det noen positive effekter at de som designer og bygger en ny bro over Oslo-fjorden har sløst bort ett år av livet sitt på ett sykehus? Det er retorisk oppgulp for å skaffe staten billig arbeidskraft til helsesektoren. Et av de største problemene her i landet er frafall fra videregående skole, - om staten vil ha ufaglærte inn i sykehusene så trenger de bare heve lønningene til over Rema100-nivå og folk kommer til å stille seg i kø for å søke. Når jeg blir eldre skal jeg love deg at jeg heller vil ha en som er der av fri villje og er fornøyd med lønnen sin til å ta seg av meg, enn en som er der på tvang, - DET er forskjellen på god og dårlig omsorg.

 

Jeg tror ikke det er å sløse bort ett år av sitt liv, hvis hensikten er å utføre en god jobb, og å tilegne seg nyttige erfaringer. Man blir ikke flink å svømme, eller for den del å "fekte", ved å sitte å prate om svømming eller fekting. Man må ut i bassenget, eller ut i corridaen for å bli god nok. Dessuten har jeg både lært og erfart at ufaglærte mennesker med gode holdninger, gjør minst like god, og ofte bedre jobb innenfor omsorgsyrkene, enn det de mer lærde får til.

 

Så jeg synes din post handler mest om vondt i viljen, samt dårlig tro på undommens gode evner og egenskaper.

 

Jeg har derimot fjellstø tror på våre unge

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er å sløse bort ett år av sitt liv, hvis hensikten er å utføre en god jobb, og å tilegne seg nyttige erfaringer. Man blir ikke flink å svømme, eller for den del å "fekte", ved å sitte å prate om svømming eller fekting.

 

Det er riktig, - akkurat som at man ikke lærer noe om å være advokat, ingenør, lærer eller økonom av å makulere papir og dytte pasient-senger i et år på sykehus. Eller vaske rumper for den saks skyld.

 

Dessuten har jeg både lært og erfart at ufaglærte mennesker med gode holdninger, gjør minst like god, og ofte bedre jobb innenfor omsorgsyrkene, enn det de mer lærde får til.

 

Det er tull. Ufaglærte kan bare gjør en ubetydelig del av arbeidet som foregår på et pleiehjem eller et sykehus. Jeg ble ikke en gang satt til å vaske folk, for her har pasientene rettigheter og det foretrekkes mennesker med utdanning. Du kan ikke en gang gjøre helse-sekretær arbeid uten utdanning, det krever autorisasjon alt sammen. Det jeg i hovedsak gjorde var å ta telefoner og makulere papir og det var i høyeste grad representativt for de andre sivilarbeiderne. Nå frigjør det selvfølgelig arbeidskraften til de som er ansatte med autorisasjon og sparer dermed sykehuset for mye arbeidskraft, men at "ungdommen" lærer medmenneskelig egenskaper av å ta telefoner og makulere papir er jeg noe tvilende til.

Endret av aagmed
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er riktig, - akkurat som at man ikke lærer noe om å være advokat, ingenør, lærer eller økonom av å makulere papir og dytte pasient-senger i et år på sykehus. Eller vaske rumper for den saks skyld.

 

Det kan så være - men det jeg vil frem til er at utdanningen av fremtidens arbeidskraft bør starte med å lære de unge å først bli ett helt menneske, og det lærer man mest om, og best, ved å delta i arbeidet med å ta vare på andre invdivider. Da får man den nødvendige nærheten til problemet, og kanskje unngå at man senere via formell utdanning, utvikler seg til å bare bli en kunnskapsrik person, som bare bruker sine evner til å kommentere problemet med en akademisk forståelse, og har null peiling på hva som egentlig må til, nemlig; det menneskelige aspektet

 

Det er tull. Ufaglærte kan bare gjør en ubetydelig del av arbeidet som foregår på et pleiehjem eller et sykehus. Jeg ble ikke en gang satt til å vaske folk, for her har pasientene rettigheter og det foretrekkes mennesker med utdanning. Du kan ikke en gang gjøre helse-sekretær arbeid uten utdanning, det krever autorisasjon alt sammen. Det jeg i hovedsak gjorde var å ta telefoner og makulere papir og det var i høyeste grad representativt for de andre sivilarbeiderne. Nå frigjør det selvfølgelig arbeidskraften til de som er ansatte med autorisasjon og sparer dermed sykehuset for mye arbeidskraft, men at "ungdommen" lærer medmenneskelig egenskaper av å ta telefoner og makulere papir er jeg noe tvilende til.

 

Da har vi forskjellige erfaringer. Jeg har selv jobbet i nesten 5 år innenfor ulike deler av omsorgsområdet, og har aldri opplevd å ikke få lov å gjøre mitt beste. Men må samtidig si at; av og til, virket det som at "ekspertisen" forsøkte å "kuppe" de mer "interessante" oppgavene (gjerne av typen planarbeid) forbundet med yrkesutøvelsen. Så ja, det er for byråkratisk oppbygd, slik det fungerer nå for tiden, enig enig enig ...

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Da har vi forskjellige erfaringer. Jeg har selv jobbet i nesten 5 år innenfor ulike deler av omsorgsområdet, og har aldri opplevd å ikke få lov å gjøre mitt beste. Men må samtidig si at; av og til, virket det som at "ekspertisen" forsøkte å "kuppe" de mer "interessante" oppgavene (gjerne av typen planarbeid) forbundet med yrkesutøvelsen.

 

Det har ingenting med erfaring å gjøre. Om de setter deg til selvstendig arbeid som hører til Lege/fysio/sykepleier/Ambulansemedarbeider/hjelpepleier/terapaut/verneplierer/helsesekretær uten at du har autorisasjon som dette så bryter de loven. Det resterende arbeidet på et sykehus er ikke så veldig givende, tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det har ingenting med erfaring å gjøre. Om de setter deg til selvstendig arbeid som hører til Lege/fysio/sykepleier/Ambulansemedarbeider/hjelpepleier/terapaut/verneplierer/helsesekretær uten at du har autorisasjon som dette så bryter de loven. Det resterende arbeidet på et sykehus er ikke så veldig givende, tro det eller ei.

 

Nei, det kan være - men så har vi endel andre områder, så som hjemmetjeneste, og elderomsorg - og når det gjelder eldre spesielt, så synes jeg de er særlig utsatt for det som kalles klokkestyrt omsorg. Så der tror jeg ufaglærte mennesker kan bidra med veldig mye nyttig omsorg og hjelp. mange ganger kan den beste medisinen være at det bare er noen til stede og som ser pasienten, eller er sammen med denne når man føler seg ensom og forlatt.

 

Og jeg antar at du ikke anser den formen for omsorg for å være mindre interessant eller mindre givende.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Nei, det kan være - men så har vi endel andre områder, så som hjemmetjeneste, og elderomsorg - og når det gjelder eldre spesielt, så synes jeg de er særlig utsatt for det som kalles klokkestyrt omsorg. Så der tror jeg ufaglærte mennesker kan bidra med veldig mye nyttig omsorg og hjelp. mange ganger kan den beste medisinen være at det bare er noen til stede og som ser pasienten, eller er sammen med denne når man føler seg ensom og forlatt.

 

Og jeg antar at du ikke anser den formen for omsorg for å være mindre interessant eller mindre givende.

 

:)

 

Så...hvorfor har man da sykepleiere/helsefagarbeidere i arbeid i hjemmetjenesten når man kunne tatt inn hvem som helst...

 

"hei kan du skifte stomien?" "sorry jeg skal bare være "vennen" din". Man må jo tro de eldre er en gjeng idioter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så...hvorfor har man da sykepleiere/helsefagarbeidere i arbeid i hjemmetjenesten når man kunne tatt inn hvem som helst...

 

"hei kan du skifte stomien?" "sorry jeg skal bare være "vennen" din". Man må jo tro de eldre er en gjeng idioter.

 

Du setter ting på spissen, og det er ikke uvanlig å gjøre når man mener å ha en viktig melding - men her fikk jeg ikke med meg hva den meldingen egentlig består av, så du må jo gjerne forsøke å forklare litt til

 

Forøvrig er omsorg så mangt, og her er et bilde som passer bra for den typen omsorg som hvem som helst av oss kan utføre

 

omsorg.jpg

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Du setter ting på spissen, og det er ikke uvanlig å gjøre når man mener å ha en viktig melding - men her fikk jeg ikke med meg hva den meldingen egentlig består av, så du må jo gjerne forsøke å forklare litt til

 

Det er altså ikke å sette på spissen at man vil ta hele årskull for å utføre arbeid som man ellers krever fagbrev for?

 

Perspektiver er altså et svakt punkt for noen. Hvis du har problemer med å vite hva stomi er så bør du kanskje revurdere ditt forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...