Gå til innhold

Styrekrets med pos/neg. fast styring, med puls utgang (monostabil)


Anbefalte innlegg

Hei sann folkens :)

Jeg trenger en krets som kan styre en Webasto parkvarmer vha. en SMS melding. Kupevarmeren starter med en puls (=tilførsel av +12 volt) hvorpå dette genererer et signal på CAN bus'en (har allerede en CAN bus adapter, kan skjønne :yes: ).

 

Denne impuls starter varmeren for 30 min.

SMS meldingen STOP og START gir hhv. + 12V og eller ingenting på en utgang. Denne + spenning/ikke spenning skal styre et dobbelt C/N.O./N.C. relé.

 

C/ N.O. har jord = 0 og som er koplet til triggerinngang LAV (= ground/jord) i ei monostabil vippe, mens releets C/N.C. er koplet til +. Denne utgang skal koples til den monostabile vippens positive trigger inngang (=HØY).

 

Problematikken er at CAN bus adapteren skal bare ha en puls, dvs + spenning i 2-3 sek, mens GSM mottakeren sin utgang bare har fast HØY eller ingen spenning. GSM mottakeren sin utgang leverer enten fast + 12 volt, eller ingenting. Kan noen her på forumet tilføre litt tips eller links?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en one-shot timer. http://precisiontime...one-shot-timers

Heisann :)

Takk for ditt svar, Nedward (beklager mitt sene tilbakesvar).

Vil jeg trenge to one shot vipper?

Den ene puls vippa avig en puls ved sms STOP ( fast 12 v), mens sms RESUME fører til "svevende tilstand".

 

Tenker meg et rele koplet til GSM mottakeren. Fra dette releet: Vippe 1 har pluss på NO, mens vippe 2 har pluss på NC. Begge utgangene fra vippene er koplet til CAN bus + inngang. Med denne kopling vil begge SMS koder gi en puls, og varmerne starter sin tid. Fant en ONE SHOT vha. av en TTL 74C14 IC. krets. Vil trenge en pos. C-DC konverter til 5V, en 7805 for eks.

Da har vi en løsning, takker for svaret ditt!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

:D

Takker for svaret. Da gikk jeg på nettet og fant et print-kort lay out program. Eagle sine var for dyre, mens dette er helt gratis og støtter Gerber standarden (en standard som benyttes for bortsetting av printkort produksjon). Copper Connection på http://www.robotroom.com/CopperConnection/index.html er helt gratis og bruke. Last det ned og installer, i tilleg vil du trenge .NET FRamework om du ikke har, lastes ned på Copper Connection sidene.

 

Så til kretsen:

Siden jeg IKKE har et fast triggersignal, men ente fast positiv trigging eller ingenting(!), besørger Re1 at one shot vippe 1, eller 2 er aktive. Re1 sitt signal kommer fra Tracker GPS sin rele utgang (+12 volt ved SMS STOP, og ingenting ved SMS resume). De monostabile vippene 1 og 2, avgir en variabel puls på ca 5 sek. etter ca 10 sek. påslag av driftsspenning. Dersom triggerpulsen endres, skifter Re1 minus spenning til enten pulsvippe 1, eller 2. Re2 eller Re3 besørger for pulsen ril CAN bus adapteren, der begge får din drivstrøm fra T1 eller T2, hvor disse sine baser er koplet til IC 74HC14 sine utganger.

IC3 LM7812 besørger for stabilt + 12Volt driftspening.

 

Jo, dette ble mere komplisert, på grunn av triggersignalet IKKE er en puls :rofl: men i mål kommer man jo, og takker for søtten og håper at dette innlegget kan være til nytte for andre forummedlemmer. Så nå er det og gå i gang med DIY dobbeltsidig print kort!! DET skal bli en utfordring!!

 

Ønsk meg lykke til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...