Gå til innhold

Her er Googles bærbare PC med knallskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt poenget med denne. Den er dyr, svak, har lite lagringsplass, og dårlig batteri. I tillegg er den tjukk. Og nevnte jeg at den er ekstremt dyr?

 

Ikke noe voldsomt svakere enn andre ultrabooks man får nå. 1TB minne og tilkobling til mobilnett for å få bruk for dette nettet. Og så har den en enorm oppløsning. Du nevnte alt det dårlige, så kan vel jeg nevne det bra med den?

Lenke til kommentar

Dette var en skuffende sak... Eneste jeg likte med dene var oppløsning på skjerm og vekt. der stopper det. kommer ALDRI til å kjøpe noen for for bærbar pc men hdd/ssd under 250GB lagring fysisk på pc'n. Dette er bare et overpriset nettbrett med tastatur. hvis den kostet 2500kr eller rundt det, ville jeg vurdert den som et nettbrett.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare latterlig.

 

Dette er en maskin som har halvparten så lite ram, mye tregere prosessor, dårligere batterilevetid, en fjerdedel av lagringskapasiteten, tregere usb-porter og dårligere/færre tilkoblinger til skjermer (én minidisplay-port kontra én hdmi og to thunderbolt) enn hva den billigste 13" MacBook Pro Retina har.

 

Basert på amerikanske priser er det vel 200$ som skiller de to produktene, 1299$ for rimeligste Pixel, 1499$ for billigste 13" retina.

 

I tillegg er den lanseringsvideoen som snytt av nesa til Apple,

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=j-XTpdDDXiU,

 

Produktet ser likt ut, aluminium med svarte taster og trackpad laget av glass, det lille hakket foran trackpaden for å åpne skjermen, indikatoren som lyser/pulserer når maskinen er i dvale, høyttalere under tastene, kjølemekanisme ved skjermhengslene, osv, osv?

 

 

Åpningssitatet i videoen burde heller vært "When we started the process two years ago, we set out to build the best copy of a Macbook, that isn't as good as one"

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

+:

Lekkert design

Utrolig oppløsning

3:2 forhold

SSD

Mye online lagringsplass

Lett

Bra alternativ til Apple.

-:

Lav batteritid

lite intern lagringsplass

Lite RAM.

Dyr

---

Der stopper det. At den er svak er bare tull. En i5 på 1.8GHz er standard på stort sett alle andre lignende ultrabooks. Nettskyen er fremtiden, flere og flere bruker den, men at den har litt vel liten intern lagringsplass er jeg enig i.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

+:

Lekkert design

Utrolig oppløsning

3:2 forhold

SSD

Mye online lagringsplass

Lett

Bra alternativ til Apple.

-:

Lav batteritid

lite intern lagringsplass

Lite RAM.

Dyr

---

Der stopper det. At den er svak er bare tull. En i5 på 1.8GHz er standard på stort sett alle andre lignende ultrabooks. Nettskyen er fremtiden, flere og flere bruker den, men at den har litt vel liten intern lagringsplass er jeg enig i.

 

MBP i samme prisklasse er sterkere, og ganske vesentlig sterkere.

Lenke til kommentar

Ser ut som at de forventer å drive den skjermen fra HD 4000 skjermkortet.. Da er det nok litt begrenset hva slags grafikk de har. Det tar også en del skjermkort-minne å drive en så stor skjerm, så det blir litt trangt med 4 GB. På den annen side så sparer de nok ca. 1 GB i forhold til en vanlig Linux distro ved å bare kjøre en nettleser

Samme som apple gjør på 13" macbook pro. Da er det sikkert OK.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Ser ut som at de forventer å drive den skjermen fra HD 4000 skjermkortet.. Da er det nok litt begrenset hva slags grafikk de har. Det tar også en del skjermkort-minne å drive en så stor skjerm, så det blir litt trangt med 4 GB. På den annen side så sparer de nok ca. 1 GB i forhold til en vanlig Linux distro ved å bare kjøre en nettleser

Samme som apple gjør på 13" macbook pro. Da er det sikkert OK.

 

Du trodde google er mindre kompetente en apple?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Speilreflekskameraer finnes gjerne med slik. Personelig er jeg fornøyd, 16:10 er helt supert og dette blir mye av det samme ;)

Speilreflekskameraer har gjerne sensor i 3:2-format, ja, men ikke skjerm. Skjermen er som regel i 4:3-format, og åpner for bildeinfo over og under selve bildevisningen.

 

Jeg er forøvrig helt enig i at det er en bra ting, jeg bare lurte på hvor de hadde sett 3:2-skjermer før :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er som et nettbrett med tastatur til overpris. Kjøper en når den koster mindre enn en grei 13.3 ultrabook (godt under 5000 kr).

Den har vært på markedet i fire måneder, og har vært den mestselgende av alle laptoper på amazon.om de fire månedene. Prisen er $250, altså godt under to tusen norske.

http://www.amazon.co...keywords=laptop

 

Du finner også en tilsvarende rimelig Chromebook fra Acer, som også har solgt meget godt. Denne nye fra Google er noe helt annet, og beregnet på folk som har penger, og vil ha det beste. Blir litt talentløst når artiklene på hardware.no ikke setter dette i et perspektiv, tenker spesielt på den andre artikkelen fra Vegard som er en ren klikk-bait.

Dette er en maskin som har halvparten så lite ram, mye tregere prosessor, dårligere batterilevetid, en fjerdedel av lagringskapasiteten, tregere usb-porter og dårligere/færre tilkoblinger til skjermer (én minidisplay-port kontra én hdmi og to thunderbolt) enn hva den billigste 13" MacBook Pro Retina har.

OSX er vesentlig dårligere til å utnytte ressurser, så en 4GB Mac vil føles sirup sammenlignet med denne, med andre ord OSX trenger topp spekk på 8GB ram for å konkurrere. Prosessorene er omtrent de samme. Du får med 1TB lagring på Google drive til en verdi av $50 pr måned. Dette er mye mer lagring enn noen eplebok, spørsmålet er om du trenger å lagre alt lokalt. Det er rimelig åpenbart at ChromeOS kun er beregnet på brukere som har god nettlinje og ikke trenger lagre ting lokalt. Ellers er det litt søtt å se eplefans skryte av at macbook gir mer specs for pengene. Er det ikke åpenbart at denne maskinen fra Google er for de som driter i pris men vil ha det beste? En maskin med mer påkostet design enn noen mac. Forfriskende å slippe se patenterte avrundete hjørner også. Dette er ingen kopi av macbook sin retina, det har du vel ettertrykkelig dokumentert over. Dette er noe helt annet, med åpen kildekode fra A til Å, selv bios vil kjøre coreboot, og du vil etter alle solemerker kunne smelle inn fullblods linux om du ønsker. Noe som er et helvetes knot på epledritten. Endret av Del
Lenke til kommentar

Rudde, takk for oppsummeringen. Par kommentarer:

-såvidt jeg vet er fem timer på Pixel under aktivt bruk (se eksempelvis wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Chromebook_Pixel) med andre ord ingen grunn til å tro at Mac har bedre batteritid før vi får sett noen tester av dette. Med andre ord mener jeg opptil fem timer er feil.

-på lagring bør det med at Pixel inkluderer 1TB Google drive, dette er ment som hovedlagring

-det bør bemerkes at skjemen på Pixel er touch, og at den har 180 graders synsvinkel. Mac skjemen er billigskjem i forhold.

 

Kan også tilføye at Google er i full gang med å gi ut åpne drivere til hardwaren på denne:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTMwODc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...