Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

strøm fra ledning i veggen farlig? 2.5A 250v i munn


hebbo1980

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, GSK kurset har blant annet en hel dag med praktisk trening der man blir satt opp i flere nødsituasjoner med personer som ligger "skadet", man skal så skal løse ulykken fysisk på best mulig måte.

 

Dette er bare ett eksempel på typen erfaring jeg sikter til, men jeg regner du har enda en totalt meningsløs "comeback" så dette er nok det siste svaret du får ifa meg.

Lenke til kommentar

Av det du beskriver, og det jeg vet om PS3, er det ikke noe tvil om at han puttet 220v ledning i munnen. Jeg antar at han ikke klarte å dra av ledningen slik at han fikk ren metall med strøm i munnen, men at han tok den sorte kontakten i munnen der selve metallet ligger innkapslet, er det riktig?

Uansett fikk han strøm i munnen, men ikke så mye at han ble bevisstløs. Vi kan være rimelig sikre på at han ikke har fått strøm gjennom hjertet, fordi som nevnt tidligere, strøm tar alltid korteste ledet vei. Således mest sannsynlig gjennom spytt på tunga. Luktet det for øvrig brent?

Dette betyr ikke at det ikke er viktig med legesjekk fordi strøm også kan årsake brannskader og andre vevskader, men det er overhengende sannsynlig at ingen skade på hjertet har skjedd.

Lenke til kommentar

Generelt: Ved mistanke om straumgjennomgang gjennom hjerteregionen skal personen til kontroll umiddelbart. Det finnes diverre mange legar der ute som ikkje har nok kunnskap om straum. At ein får time dagen etterpå er difor ikkje godt nok.

 

Det er ikkje mogleg å vurdere kvar straumen gjekk ut frå reaksjonen til ungen. Har du kontakt med ein fase og får straum, må den nødvendigvis gå til jord. Har du ikkje kontakt med jord på eit eller anna punkt vil du heller ikkje kjenne noko. Dersom kabelen har jord og den er plugga i ein stikkontakt med jord er det nok mest sannsynleg at straumen tok den vegen. Dei fleste typar golv i hus her i landet har sannsynlegvis høg nok isolasjonsmotstand til at den ikkje vil leie straum til jord, men fukt kan endre dette.

 

Edit: Er kabelen utan jord kan han ha fått kontakt med begge fasar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apparatkabelen har ikke med jord, så mest trolig har spyttet i munnen bare kortsluttet fasene på enden på kabelen. Og han har ikke fått støt i det hele tatt, bare en mindre/større gnist i munnen, som i og seg kan være vond, og forårsake brannskade. Det at du fikk støt etterpå kan ha vært mellom spyttet, en fase, og jord, og dermed svært lav spenning på. (Eller en annen måte) Slik du beskriver at det ikke gjorde særlig vondt.

 

Høres svært ussansynlig ut at noen har fått strømgjennomgang igjennom hjertet. Men ofc, å gå til legen og skjekke hjerterytmen er ikke dumt.

 

For og svare på TS sine andre spm.

 

Ja 30mA er nok til å dø, mindre er også forsatt nok til å dø. Om du får en hjerterytmeforstyrrelse kan du dø, så enkelt. Og dette kan man få av svært lite. Er det sansynlig å få hjerterytmeforstyrrelse? Jeg vil si det er ikke veldig sanssynlig. Men at å skjekke dette hos lege er svært viktig.

 

Denne ledningen gir ikke 2500mA, den gir ekstremt mye mer, om du har en 16A kurs hjemme, kan denne i det værste tilfellet pumpe ut flere hundre Ampere, mellom fasene.

Dette er mye energi, og det er først og fremst brannskader som oppstår hvis du kortslutter kabler.

 

Mennesker er relativt høy motstand i, hud og slikt. Og dermed går det mye mindre strøm igjennom kabelen i det du får støt, sammenlignet om du kortslutter den med en kobberbit. Det er sikkert og greit høy motstand i et tynt lag spytt, som dermed reduserer strømmengden betraktelig.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Han _skal_ jo til lege... :wallbash:[...]

Og nettop det er vel poenget. En legetime i morgen er ubrukelig, da den kritiske fasen (med tanke på hjertestans) er de først 24timer, i morgen er ungen enten død eller alt gikk bra...

 

Edit: Eventuelle brannskader fra en slik lader er sikkert vonde men neppe særlig farlige

Edit2: Det går stort sett bra

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden der er snakk om en playstation så regner jeg med at det var i nærheten av tvn. Om du har andre ting der som feks forsterkere, dvdspillere eller lignende som har metallchasis så er dette jordet. Om barnet ditt stikker ledning i munnen og samtidig er borti feks dvdspiller i metall så kan det være godt være at strømmen har tatt andre veier enn bare fase-fase. Det kan til og med godt hende at strømmen ikke i det hele tatt har tatt veien mellom fase-fase men fase-jord istedenfor.

 

Lege er helt klart å anbefale.

Lenke til kommentar

Trådstarter startet denne tråden noe før kl 12 i dag, og skrev at han hadde fått time sent på dagen. Eg ser ingen grunn til å spekulere i at det skulle være i morgen, dvs over 24 timer etter.

 

Ellers er eg helt enig. Legetimen skal man ha så snart det er praktisk gjennomførbart.

 

Det er ikkje mogleg å vurdere kvar straumen gjekk ut frå reaksjonen til ungen.

Om du sikter til mitt innlegg så var det heller ikke meningen å vurdere hvor strømmen gikk, basert på tilstanden til ungen og reaksjonen. Det var en kjapp oppsummering over tilstanden og at det på bakgrunn av dette ikke var akutt. Med andre ord, tilstanden på ungen tilsa at en time senere på dagen var helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

Siden der er snakk om en playstation så regner jeg med at det var i nærheten av tvn. Om du har andre ting der som feks forsterkere, dvdspillere eller lignende som har metallchasis så er dette jordet. Om barnet ditt stikker ledning i munnen og samtidig er borti feks dvdspiller i metall så kan det være godt være at strømmen har tatt andre veier enn bare fase-fase. Det kan til og med godt hende at strømmen ikke i det hele tatt har tatt veien mellom fase-fase men fase-jord istedenfor.

 

Lege er helt klart å anbefale.

 

Hvor ofte er en DVD spiller jordet? Selv om den er metall, omtrent aldri, de er dobbeltisolert. Dessuten er metallet som oftest lakkert, og det leder dermed ikke. (Som oftest.)

Lenke til kommentar

Hvor ofte er en DVD spiller jordet? Selv om den er metall, omtrent aldri, de er dobbeltisolert. Dessuten er metallet som oftest lakkert, og det leder dermed ikke. (Som oftest.)

Ja dvdspiller er vel mulig at den ikke er jordet med forsterkere/ recievere er som regel det. Om noe ar metall så skal det jo i følge forskrifter jordes
Lenke til kommentar

Korleis veit du det? Er det forska på korleis born reagerer på straumgjennomgang i munnen i forhold til kroppen?

Som sagt, det hadde ingenting med strømgjennomgangen å gjøre, eller hvorvidt det var det eller ikke.

 

Dersom en pasient er bevisst, puster normalt, normal puls, opptrer rolig, reagerer på omgivelsene og har ingen synlige tegn på indre eller ytre skader så er det ikke en akutt situasjon hvor man må kontakte AMK eller komme på sykehus i all hast. Da kan det helt fint vente til man får en legetime ved tidligst praktiske tidspunkt. Det handler om helt grunnleggende pasientundersøkelse. Hadde en av de nevnte tingene derimot ikke vært som de skulle så er det straks snakk om noe annet.

 

Og så må eg få understreke at dette er vurdert på bakgrunn av trådstarters beskrivelser, og at dersom det var ett synlig svimerke på kroppen så ville det vært nevnt.

Lenke til kommentar

Det treng ikkje vere noko synlege skader for at straumgjennomgang skal vere farleg. Personen kan oppføre seg heilt normalt.

 

Eg har sjølv fått 230V gjennom kroppen og følte meg heilt fin etterpå.

Du trenkte legehjelp etterpå?

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Kva er ikkje akutt?

En liten oppklaring. Dersom en person slutter å puste og/eller hjerte stopper så er det akutt. Da haster det med medisinsk behandling og man ringer naturligvis 1-1-3. Dersom personen får unormal pust, endrer bevissthet, får synlige skader og endret oppførsel som en følge av ytre påvirkning, så er det åpenbart at det har skjedd noe med kroppen og man kan risikere en forverret situasjon. Så her antar man det verste og ringer også 1-1-3 for å få hurtig medisinsk undersøkelse og behandling. Da snakker vi om akutt. Det haster.

 

Men dersom personen oppfører seg helt fint etterpå, opplever ingen ubehag, puster normalt, hjertet slår(tilsynelatende) normalt så er det ingen tilstand der som krever umiddelbar medisinsk behandling. Ja, kroppen kan ha fått indre skader og risiko for senskader, men det haster ikke med medisinsk behandling, og man kan fint vente til man får en legetime(snarest naturligvis, men ikke på timen nødvendigvis).

Lenke til kommentar

En liten oppklaring. Dersom en person slutter å puste og/eller hjerte stopper så er det akutt. Da haster det med medisinsk behandling og man ringer naturligvis 1-1-3. Dersom personen får unormal pust, endrer bevissthet, får synlige skader og endret oppførsel som en følge av ytre påvirkning, så er det åpenbart at det har skjedd noe med kroppen og man kan risikere en forverret situasjon. Så her antar man det verste og ringer også 1-1-3 for å få hurtig medisinsk undersøkelse og behandling. Da snakker vi om akutt. Det haster.

 

Men dersom personen oppfører seg helt fint etterpå, opplever ingen ubehag, puster normalt, hjertet slår(tilsynelatende) normalt så er det ingen tilstand der som krever umiddelbar medisinsk behandling. Ja, kroppen kan ha fått indre skader og risiko for senskader, men det haster ikke med medisinsk behandling, og man kan fint vente til man får en legetime(snarest naturligvis, men ikke på timen nødvendigvis).

Det treng ikkje nødvendigvis vere synlege eller usynlege skadar til stade for at undersøking er nødvendig.

 

Har du i det heile tatt kunnskap om sikkerheit når det er snakk om straum og straumskader? Baserer du dette på dine eigne tankar om det, eller er dette noko du har lært?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta kontakt med lege på øyeblikklig hjelp nummeret (regner med alle leger har dette). Si barnet har hatt strømgjennomgang og forlang observasjon i til neste dag.

 

Done deal.

 

Vet vi her på jobben har sent eletrikere opp til sykehuset og blitt sent rett i retur med forklaringen "Du ser jo fin ut nå". Leger er ganske flinke på mange ting. Men dette med strøm sitter jeg med en følelse at de ikke kan for mye om. Åpenbart gjelder dette ikke alle....

 

 

Men det er ikke _akutt_......

 

Faktisk så er det akutt. Ikke noe poeng i å gå dagen etterpå iallefall.

 

Og til posten under: Det hjelper ikke å ha folk rundt seg hvis en får hjertestans :o

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

Det treng ikkje nødvendigvis vere synlege eller usynlege skadar til stade for at undersøking er nødvendig.

Har du i det heile tatt kunnskap om sikkerheit når det er snakk om straum og straumskader? Baserer du dette på dine eigne tankar om det, eller er dette noko du har lært?

 

Eg sier jo at vedkommende skal til lege for undersøkelse. MEN DET HASTER IKKE.... At man får en legetime 1-5 timer etterpå er helt uproblematisk så lenge man har folk rundt seg.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...