Gå til innhold

Gullstikka-arrangøren svarer på kritikken


Anbefalte innlegg

Hæ? Min gode mann, det er jo produksjonsverdiene som faktisk betyr noe når det gjelder kvaliteten på et spill (eller film eller musikk).

 

Hva tror du produksjonsverdien på FTL ( Fasther than light) og Minecraft var?

 

Ikke særlig høy nei... men de er allikevel roset som noen av de beste spillene i senere tid. Derfor bør produksjonsverdi ikke ha noe å si i nominering. Du har også det nylig utgitte spillet Proteus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man kan stemme frem FIFA XX, og spillet vinner fordi det har fått flest stemmer, så er det helt greit – og ikke minst fortjent. Det er sånn det bør gjøres.

 

Det mange reagerer på er forhåndsnominering av FIFA XX basert på salgstall, samtidig som det ligger en begrensning i hva man faktisk kan stemme på av andre spill.

 

Hva som er toppselgere eller ei er helt uvesentlig i en kåring. Man stemmer på de beste spillene, og da må man kunne stemme blant hele utvalget. Ikke bare det noen har forhåndsplukket for deg.

 

Jeg forstår det er din(på vegne av gamer.no?) innstilling, men Lasse Lervik(på vegene av Spillkritikerlauget) fikk det til å høres ut som noe annet med sin "...vårt krav var å ha full kontroll..." vinkling.

Lenke til kommentar

Det må være en blanding. Om man kun skal ta de spillene som virkelig er elsket og kritikerrost vil listen inneholde "90%" indie-spill menigmann ikke har hørt om (men som de kanskje burde hørt om) og vil disse da hype Gullstikka og komme på fest? Nei det vil de ikke.

 

Det er kjedelig, men det kommersielle aspektet bestemmer ganske mye, ellers vil ingen andre enn forhandlere, anmedere og utviklere interessere seg. Man må finne balansegangen for alle skal ha sitt, og de "sære" journalistene. At COD, FIFA, HALO, BF, AC og alle disse blockbustere som selger som bare det dominerer, tror jeg vi må leve med fordi det er disse spille vanlige mennekser relaterer til. Ikke at det er tragisk, men det er litt VG-liste over det.

 

Personlig mener jeg at det må være en fagjury som tar for seg noen kategorier som man kanskje må være spesielt interessert i for å vurdere. Dette fordi en fagjury skal være nøytral og ikke se på salgstall eller hvilke andre priser produktet har fått. Det er kun håndverk som ligger til grunn, musikk, gameplay, dramaturgi etc.

 

Men det finnes jo kjøreregler for dette som sikkert kan adopteres. Man trenger ikke å finne opp hjulet på nytt. Slike saker er jo diskutert frem og tilbake i årevis, og det er bra for da utvikles det. Men man trenger jo ikke å begynne på scatch her skulle jeg mene.

Lenke til kommentar
Jeg forstår det er din(på vegne av gamer.no?) innstilling, men Lasse Lervik(på vegene av Spillkritikerlauget) fikk det til å høres ut som noe annet med sin "...vårt krav var å ha full kontroll..." vinkling.

 

Jeg uttaler meg personlig i bloggen og i kommentarfeltet her, ikke på vegne av hele Gamer.no.

 

I mine øyne er det enkelt: I kategorier med en fagjury involvert bør juryen bestemme alt. I kategorier der folket er involvert, bør folket avgjøre alt.

 

En kåring kan gjerne bestå av både fagjurykategorier og kategorier avgjort av folket, så lenge man har et klart og tydelig skille mellom disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hæ? Min gode mann, det er jo produksjonsverdiene som faktisk betyr noe når det gjelder kvaliteten på et spill (eller film eller musikk).
Hva tror du produksjonsverdien på FTL ( Fasther than light) og Minecraft var?Ikke særlig høy nei... men de er allikevel roset som noen av de beste spillene i senere tid. Derfor bør produksjonsverdi ikke ha noe å si i nominering. Du har også det nylig utgitte spillet Proteus.

 

Kan hende dere snakker litt om hverandre her. :) Produksjonsverdi trenger ikke å bety mengden penger man har lempet inn i et prosjekt. Begrepet er dårlig definert, men jeg har sett det brukt om både effektiv bruk av tilgjengelige ressurser og om et kvalitetsnivå som kommer av store budsjetter.

Lenke til kommentar

Kan hende dere snakker litt om hverandre her. :) Produksjonsverdi trenger ikke å bety mengden penger man har lempet inn i et prosjekt. Begrepet er dårlig definert, men jeg har sett det brukt om både effektiv bruk av tilgjengelige ressurser og om et kvalitetsnivå som kommer av store budsjetter.

 

Når jeg tenker på det og beskriver det i denne sammenhengen, så mener jeg budsjettet et spill har for å lages, d.v.s finansieringen.

 

Det jeg mener er at spill som er hobby og utviklet på fritid og som følge av det har null produksjonsverdi, i denne sammenhengen så mener jeg budsjett, altså spillet er et enmannsprosjekt og har kostet kr 0,- å lage, burde dette også kunne bli nominert og vinne priser om det er et godt spill.

 

Jeg nevnte FTL også, et spill som ble kickstartet, dette hadde riktignok et budsjett på 1 million, men dette er lite i forhold til store utviklere.

Endret av PcAj
Lenke til kommentar

Dei fleste forstår vel produksjonsverdi som laget med gloss og finpuss du kan kjøpe for store AAA-budsjett på toppen av det som er kjerna i spelet.

 

Det har sjølvsagt ingen samanheng med den relative kvaliteten på spelet, men det er ofte enklare å gløyme at mellomgode spel er mellomgode dersom dei ser bra ut og ikkje har ei smørbrødliste med tekniske problem. Er vel den modellen AAA-spel oftast baserer seg på - kreativt bankerott, men veldig shiny. :)

 

On topic, så er det vel ikkje så rart at Gullstikka ikkje heilt forstår problemet, ei heller at dei gjør så godt dei kan for å lempe skulda for den tåpelege nominasjonsrekka over på Spillkritikerlauget. Var det nokon som venta at dei skulle ta sjølvkritikk og revurdere nominasjonskriteria?

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Vel, etter erfaring jeg har hatt så er en gjerne interessert i fengende overskrifter, engasjement fra omtalere som er fokusert og forutsigbart positiv hver gang et nytt spill blir lansert. Og forutsigbart språk og innhold som er lett å komme igjennom for 12-åringer (som har litt tungt for det. Jeg vet om mange 12-åringer som har bedre og mer variert vokabular enn visse spillanmeldere som skal forbli unevnt). Utover det, som jeg sa, er gjerne hovedmålet med "saiten" å promotere egoene til de som fronter den.

 

Og når påfunn som å for eksempel å la den personen som har vært på promo-presentasjoner, eller den som har sterke meninger om spillet fra lenge før det kom ut anmelde spillet, ses på som den mest naturlige ting i verden. Eller når å fokusere på en konsistent fortelling heller enn noe som er i hovedsak en tekst som sier: "Dette mener folk flest", anses for å være en god tekst. Eller når man unngår å beskrive sin egen mening i teksten, unngår å ta tak i kontekst, og anmelder som om en sitter i et vakuum, som et bevisst valg. Som om omtalernes meninger og engasjement, forutsigbart som det er, i seg selv er det viktigste - ikke hva de sier.

 

Da sitter en igjen med et bilde av at visse norske spill-sider (som er på et merkelig vis innlemmet i edda-media igjen etter å ha brutt ut), i bunn og grunn er enda verre apologister og reklamemenn for industrien enn det Gullstikka-folkene er.

 

Hvis du vil ha en mer inngående og dyp analyse av det "faglige" mer spesifikt - så gi meg gjerne et spesifikt tilbud og antall ord du vil ha det i - slik at jeg kan le godt av det når jeg leser det på e-post:

[email protected]

Lenke til kommentar

Takk for innspillene. Jeg har ingen illusjon om at Gamer.no drives på en perfekt måte, og det ville overrasket meg om alle var enig i alle redaksjonelle valg vi tar.

 

Men akkurat dette er litt på siden av hva denne artikkelen og tråden handler om. Jeg tar gjerne en debatt om det du drar frem, men da helst i en egen tråd.

 

Og nei: Vi har ikke for vane å betale noen for å si sin mening om nettstedet vårt.

Endret av TST
Lenke til kommentar

Dere har ikke for vane å betale noen for å ha begrunnede meninger om spill-anmelding eller industrien generellt heller. Som var det jeg tilbød. Og dere sårt trenger, for å ha et minimum av troverdighet.

 

Men slik er det nå med redaktører som ikke leser så nøye etter, og har øret for langt unna bakken. Men stadig er interessert i å promotere sitt eget ego allikevel.

 

Men lykke til med den store kritikken av spill-industrien, da, Tor-Steinar.

Lenke til kommentar

Hvor var det rom for tolkning, da?

 

Jeg tror ikke du tolket meg feil. Du avfeide kritikken fordi selv kritikk må formes slik at den ikke protesterer, om du skal "ta den seriøst".

 

For det er holdningen som er viktigst, som jeg påpekte. Hva kritikken består av, hva som blir sagt - før man kneiser dypt nok, spiller det ingen rolle.

 

Og når redaktør så krever respekt av noen utenfor forumene, eller de man har umiddelbar makt over -- ja, så får han svar på tiltale. Og er ute av stand til å svare på kritikken, selvfølgelig.

 

Men det var vel "frekt" det svaret du fikk fra Gullstikka også, da tenker jeg. Og ikke nødvendig å ta seriøst av den grunn?

Lenke til kommentar

nipsen: Har lest det du har skrevet et par ganger, men aner ærlig talt ikke hva du snakker om.

 

Tilbake til diskusjonen: Jeg har ikke inngående kunnskap om temaet, men kan gi et par overflatiske observasjoner.

 

Gullstikka er et kommersiellt produkt, med støtte fra diverse partnere. Først og fremst har dette til hensikt å skape oppmerksomhet og salg rundt spillene til de representerte parter. Dette er forretninger, folkens. Det er unaturlig å tro at slike arrangement skal gjennomføres på dugnad. Noen må betale for showet, og da forlanger investorene gjerne noe tilbake.

 

Man kan vri og vende på alt og legge all verdens gode hensikter til grunn, men til syvende og sist er det Fox og Universal som betaler for Oscarutdelingen, på samme måte som EA og Activision betaler for spillkåringen i Norge. Spillkritikerlauget virker noe naive og sirumpa. Kanskje fordi de har blitt slått på målstreken av Gullstikka, og har havnet fullstendig i skyggen. De virker rett og slett noe "butthurt".

 

Det er ingen i denne tidsalder som jobber gratis, selv "pro bono" arbeid har en effekt og verdi for de som utfører det. Det vil aldri være noen fullstendig rettferdig kåring, hverken i Norge eller i resten av verden. Pengene rår; enten blir man med på lasset, eller så sitter man igjen, alene i veikanten.

Lenke til kommentar

at visse norske spill-sider (som er på et merkelig vis innlemmet i edda-media igjen etter å ha brutt ut),

Edda Media eksisterer ikke lengre, de ble kjøpt opp av A-Pressen i fjor, og det sammenslåtte konsernet heter nå Amedia. Før det skjedde så inngikk Edda Media og A-pressen ett samarbeid på noen digitale publikasjoner, hvor Gamer.no var en av de. Så det er ikke så veldig merkelig, og slike strategiske valg er nok fattet høyere opp i systemet (er ikke sikkert Gamer hadde så mye de skulle ha sagt, uten at jeg vet noe om dette den ene eller andre veien).

 

Ellers er innleggene dine veldig diffuse, er ikke noe konkret å forholde seg til, mangler også å være underbygget med fornuftige argumenter. Kort oppsummert, mange ord lite innhold.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker på det og beskriver det i denne sammenhengen, så mener jeg budsjettet et spill har for å lages, d.v.s finansieringen.

 

Det jeg mener er at spill som er hobby og utviklet på fritid og som følge av det har null produksjonsverdi, i denne sammenhengen så mener jeg budsjett, altså spillet er et enmannsprosjekt og har kostet kr 0,- å lage, burde dette også kunne bli nominert og vinne priser om det er et godt spill.

 

Jeg nevnte FTL også, et spill som ble kickstartet, dette hadde riktignok et budsjett på 1 million, men dette er lite i forhold til store utviklere.

 

Jeg skjønte hva du ville frem til -- prøvde bare å se det fra Buddy Dacotes side. Så kanskje for meg at det var det han ville frem til. Er for øvrig enig med deg i at budsjett ikke uten videre tilsvarer kvalitet.

Lenke til kommentar

Hva tror du produksjonsverdien på FTL ( Fasther than light) og Minecraft var?

 

Ikke særlig høy nei... men de er allikevel roset som noen av de beste spillene i senere tid. Derfor bør produksjonsverdi ikke ha noe å si i nominering. Du har også det nylig utgitte spillet Proteus.

Kan hende dere snakker litt om hverandre her. Produksjonsverdi trenger ikke å bety mengden penger man har lempet inn i et prosjekt. Begrepet er dårlig definert, men jeg har sett det brukt om både effektiv bruk av tilgjengelige ressurser og om et kvalitetsnivå som kommer av store budsjetter.

 

 

Produksjonsverdier er et slags mål på hva man har fått ut av selve produksjonen. Gode produksjonsverdier er alltid et pluss, uansett hvor mye penger som faktisk ble brukt. Et verk kan ha gode produksjonsverdier selv om budsjettet er lavt, og omvendt.

Lenke til kommentar

Blir det egentlig noen spesiell forskjell på salgstall og en "idol-avstemning"? Har vanskelig å ta noe av dette seriøst uten en fagjury uansett hvem som står bak prisen

 

Nå er vel spillere som er interessert i en pris for spill noe mer kjent med mediet enn den gjennomsnittlige idol-tilhenger. En avsteming hovedsaklig gjort av fjortisser blir ikke det samme som en avstemning der gjennomsnittsalderen vil ligge på mellom 30 og 40 år.

Lenke til kommentar

De virker rett og slett noe "butthurt".

De er nok mer overrasket over at noen kritiserer dem så kraftig, spesielt når den som kritiserer ikke har noe moralsk overtak. En tenker seg nok at folk ikke er så kortsynte at dette går hjem blandt hverken lesere eller kollegaer, med god grunn.

 

Men de tar altså feil. Og redaktør poster faktisk svaret på gamer.no, uten å se problemet.

Så det er ikke så veldig merkelig, og slike strategiske valg er nok fattet høyere opp i systemet (er ikke sikkert Gamer hadde så mye de skulle ha sagt, uten at jeg vet noe om dette den ene eller andre veien).

Litt lenger tilbake, så ble gamer.no skilt ut av tek.no på grunn av et par tette eksempler på hverandre av usannsynlig dårlig journalistikk. Som redaksjonen forsvarte. Men det ordnet seg lett, forstår jeg.

Ellers er innleggene dine veldig diffuse, er ikke noe konkret å forholde seg til, mangler også å være underbygget med fornuftige argumenter. Kort oppsummert, mange ord lite innhold.

Kunne du tenke deg å gå i mer detalj? Er det et spesielt aspekt av "Gamer.no har så dårlig integritet, på grunn av den dårlige journalistiske disiplinen, at å kritisere Gullstikka for å være for kommerst blir i beste fall latterlig", som fremstår som uforståelig?

 

Har et visst inntrykk av at mange tror integritet er et subjektivt begrep, avhengig av hvor mye man selv insisterer på at en har orden på sakene. Er nok ikke slik.

Lenke til kommentar
Og redaktør poster faktisk svaret på gamer.no, uten å se problemet.

 

Bakgrunnen for å poste svaret til Gullstikka-arrangøren er tilsvarsretten.

 

Som nevnt tar jeg gjerne en debatt om hvordan Gamer.no drives, men det er på siden av temaet i denne tråden. Derfor oppfordret jeg deg heller til å starte en egen tråd som egnet seg bedre til en slik diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bakgrunnen for å poste svaret til Gullstikka-arrangøren er tilsvarsretten.

Det forandrer ikke at de satte deg på plass, og peker på - med full rett - at dere i praksis sitter på nøyaktig samme side når det kommer til stykket. Du forklarer heller ikke hva de refererer til med "fagutvalget", og hva som skjedde med det - jeg tenker meg jo at det kan dreie seg om en artig historie.

 

Uansett. Jeg startet en ny diskusjonstråd, jeg. Den er litt mer generelt vinklet enn kun mot gamer.no og Gullstikka. Men går på emner som også gamer.no kanskje burde ha et bevisst forhold til. Eller ikke. Oppfordrer ivrige lesere til å kommentere rundt, og å tenke litt på emnene, i den rekkefølgen som passer dem best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...