Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

stikkontakt på kurs med vribryter


Anbefalte innlegg

Fått ny varmtvannstank og den gamle var koblet direkte i en koblingsboks som går gjennom en vribryter som sannsynligvis tilsvarer http://elko.no/regul...cle395-248.html. Den nye har vanlig jordet støpsel så jeg klesset opp en stikkontakt på den gamle kursen for å få vann i dusjen. Spørsmålet er om det er farlig/dumt å koble andre ting i denne stikkontakten, og hvilket nivå som er "vanlig" strømtilførsel, altså hva den bør stå på? Kan den nye tanken også reguleres med den gamle bryteren eller er det noe som hører til det gamle oppsettet exclusively?

Endret av Fanboi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville hvertfal ikke koblet noe annet til denne.

 

Hvertfal ikke om det er jordfeilsvern på kursen som vv.tk er koblet på.

Om du foreksempel kobler til fryseboksen din der, og det blir jordfeil på vv.tk vil du miste fryseren også.

 

Vanlig vis går vv.tk på egen kurs.

 

Det skal vel stå hvertfal hvor mange wat eller kW vv.tk er på. Om du vet dette skal du kunne regne ut hvor mye strøm denne trekker.

Lenke til kommentar

En slik bryter var beregnet på eldre beredere med to elementer som kunne kobles i serie (trinn 1), kun ett (trinn 2) eller i paralell (trinn 3). De færreste moderne beredere er konstruert slik med flere trinn i dag.

 

Altså; den nye berederen kan ikke reguleres, og på tre av trinnene (0 og 2 av de 3 andre) vil det ikke være strøm i kontakten (evt bare mellom en leder og jord, som på en lampe med enpolet bryter) overhodet.

 

Ingenting vil ta skade av å plugges inn i den kontakten, men i verste fall (om bryteren står på et av de tre gale trinnene) virker det bare ikke. Egentlig burde bryteren forbikobles helt. (og alt dette er jobb for en elektriker...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En slik bryter var beregnet på eldre beredere med to elementer som kunne kobles i serie (trinn 1), kun ett (trinn 2) eller i paralell (trinn 3). De færreste moderne beredere er konstruert slik med flere trinn i dag.

 

Altså; den nye berederen kan ikke reguleres, og på tre av trinnene (0 og 2 av de 3 andre) vil det ikke være strøm i kontakten (evt bare mellom en leder og jord, som på en lampe med enpolet bryter) overhodet.

 

Ingenting vil ta skade av å plugges inn i den kontakten, men i verste fall (om bryteren står på et av de tre gale trinnene) virker det bare ikke. Egentlig burde bryteren forbikobles helt. (og alt dette er jobb for en elektriker...)

Takk for avklaring :) står på setting 1 ja, men strøm må det ha vært da sikringen slår ut på 2, eller kanskje det var sånn jordfeilbrytere så ut på 50tallet. Har kun gått grunnkurs elektro for et tiår siden så er ikke helt stødig :p

Lenke til kommentar

På gamle varmtvannstanker var det reguleringsbryter for ulike element.

Dette betyr at man kan koble stikken slik at man har strøm på trinn 1, 2 og 3 mens det ikke er strøm når bryteren er av.

Slik pleier jeg å koble stikken der det tidligere var reguleringsbryter og man fortsatt kan ha stikk.

 

Nå er det litt intern strid i Nelfo angående tankene på 1,95KW for det er i utgangspunktet de samme elementene som før var merket med 2KW.

Problemet vil således fortsatt bestå for det er nemlig at støpselet til tanken er for dårlig laget og det oppstår litt for ofte varmgang i dette.

Har sett det selv også, så i og med at det er en grunn til at man valgte å si at tanker på 2KW og opp skulle fasttilkobles vil nok regelen bli endret ganske snart.

Blir i hvertfall meget forundret om det ikke skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men det skjer faktisk ganske ofte. Det kan også være greit å kunne bryte kretsen via den, hvis du skal på ferie osv. Isteden for å bruke sikringa, da den kan bli ødelagt av av og på skruing med last.

 

Slå av tanken når man er på ferie? Ved å gjøre det øker du risikoen for at bakterier i vannet bygger seg opp aka salmonella f.eks. Jeg ville ikke anbefalt dette.

Lenke til kommentar

Slå av tanken når man er på ferie? Ved å gjøre det øker du risikoen for at bakterier i vannet bygger seg opp aka salmonella f.eks. Jeg ville ikke anbefalt dette.

 

Stenger du ikke vannet når du drar lenger tid avgårde? Går det hull på varmtvannsrør etc og vanne er avstengt brenner du varmtvannstanken i tillegg, når den har tømt seg.

 

Mange tanker ang dette.

Endret av Henrikenn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal vvs tanken oppnå slik varmgang? Berederen kobler inn og ut for å holde en gitt temperatur dvs den overoppheter ikke og i verste fall vil den da bli koblet ut av sikringen din pga varmgang.

 

Så ja til at jeg stenger vannet og nei til å fjerne strømmen.

 

Se for deg at du har stengt vannet. En kobling på varmtvannsrøret i vasken din ryker, varmtvannsberederen tømmer seg på gulvet ditt (200 liter går greit) men beredern din er tom for vann, men fortsatt står den å varmer. Til slutt vil elemente ryke av overoppheting. Et element skal aldri stå uten vann :) Blir som en vannkoker :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Se for deg at du har stengt vannet. En kobling på varmtvannsrøret i vasken din ryker, varmtvannsberederen tømmer seg på gulvet ditt (200 liter går greit) men beredern din er tom for vann, men fortsatt står den å varmer. Til slutt vil elemente ryke av overoppheting. Et element skal aldri stå uten vann :) Blir som en vannkoker :wee:

 

Ja, de literne går i sluket og elemente / berederen får du ny på forsikringen. Problem løst. Kan være jeg misforstår deg, men jeg ville i hvertfall ikke tatt strømmen.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...