Gå til innhold

Hva skjedde med Aliens: Colonial Marines? (PS3, WiiU, Win, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags avtale er det? Jeg har aldri sett tilsvarende avtaler mellom bedrifter i andre bransjer "ikke begynn på en konkret annen jobb før du er ferdig med denne jobben hos oss"? Det er jo en merkeverdig avtale, man regner jo med at det er nok å faktisk avtale ett tidspunkt for levering. De kunne jo begynt på DNF2 for alt sega visste.

 

AtW

Vel, i etterkant er det jo tydelig at arbeidet ikke har blitt gjort, og det har hele veien vært klart at Gearbox ikke er et stort studio. Kanskje spillet hadde blitt bedre om Sega hadde lekt "den store stygge ulven" og få strengere betingelser på Gearbox for sluttresultatet.

 

I arbeidslivet er det da ikke helt uvanlig å kreve både et sluttprodukt og en viss mengde arbeidstid fra kontraktører. Vi ser det jo helt klart mest i konsulentbransjen, men det bør være mulig å overføre prinsippet til andre bransjer.

 

Ellers i næringslivet er det heller ikke uvanlig å drive periodisk kontroll av leverandører. Jeg har ingen grunn til å tro at Sega ikke har kontrollert Gearbox, men når produktet blir så dårlig som det blir virker det som om Sega har manglet virkemidler for å tvinge Gearbox til å overholde avtalen.

Lenke til kommentar

Vel, i etterkant er det jo tydelig at arbeidet ikke har blitt gjort, og det har hele veien vært klart at Gearbox ikke er et stort studio. Kanskje spillet hadde blitt bedre om Sega hadde lekt "den store stygge ulven" og få strengere betingelser på Gearbox for sluttresultatet.

 

I arbeidslivet er det da ikke helt uvanlig å kreve både et sluttprodukt og en viss mengde arbeidstid fra kontraktører. Vi ser det jo helt klart mest i konsulentbransjen, men det bør være mulig å overføre prinsippet til andre bransjer.

 

Ellers i næringslivet er det heller ikke uvanlig å drive periodisk kontroll av leverandører. Jeg har ingen grunn til å tro at Sega ikke har kontrollert Gearbox, men når produktet blir så dårlig som det blir virker det som om Sega har manglet virkemidler for å tvinge Gearbox til å overholde avtalen.

 

Ja, det er snat, å kreve sluttprodukt og en viss mengde arbeidstimer er ikke uvanlig, å kreve "dere skal ikke jobbe med det konkrete prosjektet X" er veldig uvanlig. Og i mine øyne ganske meningsløst, om de bryter de andre avtalene, hvorfor skal de ikke bryte den?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg må nesten spørre om du har deltatt i arbeidslivet i en bedrift som selger tjenester? Det du forfekter er en slags tøvelogikk om at det er oppdragsgiver som har skylda om de som utfører oppdraget ikke klarer å levere det de har lovt. Den er ikke gjeldene i noen annen bransje, og den er ikke gjeldene her. Gearbox har allerede fått mere tid. Tror du virkelig tidsaspektet var problemet når det var 6 år siden man begynte på spillet?

 

Det koker ned til det samme, ansvarsfraskrivelse "det er ikke min skyld at min inkompetanse gjorde produktet dritt, noen andre burde opppdaget at jeg var inkompetent, og gjort noe med det"

 

AtW

 

Det er ikke seks år siden arbeidet på spillet ble påbegynt. Sega annonserte spillet i desember 2006, når avtalen først ble inngått. På det punktet var Gearbox opptatt med både Borderlands og Brothers in Arms. Realistisk sett begynte preproduksjon en gang tidlig i 2008. Selve utviklingen begynte antakeligvis ikke før 2009.

 

Sega var fullstendig klar over timeplanen til Gearbox. Hvis de ville ha spillet ut dørene så fort som mulig, burde de gitt oppdraget til noen andre. Sega deler absolutt skyld i at produktet ble som det ble.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Sheesh, tullebukker.

 

Gearbox har skylda i at spillet suger hestpung.

Sega har skylda i at det i det hele tatt ble sluppet ut på markedet. Enkelt og greit.

 

Når en utgiver hyrer inn en utvikler til å ta seg av en spill-lisens og kodinga så settes det opp kontrakt som definerer rammevilkårene. For Sega så er det revnende likgyldig om utviklerkompaniet har flere titler de jobber med da de gjennom nevnte kontrakt skal få istand en bindende avtale som begge parter er enige om. Sega stiller med pengene og lisensen mens Gearbox tok på seg ansvaret for selve utviklingen av det som viste seg å bli et bedritent produkt.

Ingen av oss her inne vet hva denne avtalen mellom Sega og Gearbox forplikter dem til annet enn at Gearbox skulle presentere et sluttprodukt til Sega etter avtalt tid.

 

Å si at Sega har skyld fordi de burde visst at Gearbox hadde for mye å gjøre er bare tull da det i det normale arbeidsliv ikke er normalt at en oppdragsgiver sitter med dyptgående informasjon om hvilke prosjekter en oppdragstaker jobber med. Det er Gearbox som må se på sin egen situasjon og avgjøre om de kan oppfylle de krav som stilles innen for de gitte rammene før de takker ja til flere prosjekter.

 

 

Kjapp oppsummering;

Alien; Colonial Marines suger balle.

Gearbox burde få bank siden de er ansvarlige for utviklingen.

Sega burde få pryl siden de er ansvarlige for utgivelsen.

Og alle spillerne som forhåndsbestilte dette bedritne makkverket bør kreve pengene tilbake.

Wankers.

Lenke til kommentar

Det er ikke seks år siden arbeidet på spillet ble påbegynt. Sega annonserte spillet i desember 2006, når avtalen først ble inngått. På det punktet var Gearbox opptatt med både Borderlands og Brothers in Arms. Realistisk sett begynte preproduksjon en gang tidlig i 2008. Selve utviklingen begynte antakeligvis ikke før 2009.

 

Sega var fullstendig klar over timeplanen til Gearbox. Hvis de ville ha spillet ut dørene så fort som mulig, burde de gitt oppdraget til noen andre. Sega deler absolutt skyld i at produktet ble som det ble.

 

Greit nok, Gearbox fikk jobben for 6 år siden, plenty av tid, det er deres eget problem at de har kastet bort tiden og ikke begynte.

 

Nok engang er argumentet "noen andre burde sett hvor inkompetente vi var og hindret oss å være inkompetente". Den biter ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...