Gå til innhold

Obama støtter platebransjens krav


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er argumentet for at man skal straffes hardere for å stjele digitalt innhold enn fysisk eiendom?Det er rett og slett tåpelig at erstatningssummen skal være større en verdien på det de stjal. De burde erstatte det de har stjålet, mens en bot for den kriminelle handlingen bør betales til staten.

 

I utgangspunktet enig med det meste du skriver, men vesentlig å tenke på i diskusjonen er også en forskjell på å laste ned og å laste opp. I tillegg bør man ha den tekniske innsikten at dersom man eksempelvis laster ned med bittorrent-teknologi så er det relativt stor sjans for at du samtidig laster opp.

 

I tillegg er en del programvare for annen nedlasting også lagd slik at du tilgjengeliggjør det du laster/har lastet ned for andre i alle fall i en periode.

 

Dette er vesentlige forskjeller i praksis om man skal gjøre seg opp noen tanker om hva en erstatningssum skal settes til. (Men kanskje ikke så vesentlig i forhold til hva en evt. bot skal settes til, uten at jeg har gjort meg så mange tanker om dette).

 

De som er tilhengere av nedlasting tenner ofte ordentlig når det blir sammenlignet med å stjele (med argument at eieren ikke mister noe ved nedlasting, mens han gjør det dersom noe blir stjålet). Den forskjellen gjelder både på godt og vondt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piratene vil ha varene gratis. Det kan man ikke konkurrere mot. Dessuten har piratkopiering vært utbredt sida ISDN-tida, hvor det strengt tatt ikke ville vært lett å få til distribusjon på nettet. Javisst har platebransjen kanskje vært treige, men likefullt var piratene så tidlig ute at bransjen aldri ville hatt en sjanse på den tida uansett. Per dags dato finnes det flust av muligheter til å handle musikk, i tillegg til enkelte alternativer som er bortimot gratis, så hvis noen fortsatt på død og liv vil skaffe seg varene på ulovlig vis får de ta konsekvensen av det. Det er ikke synd på piratene. Platebransjen og pirater er litt som ytre høyre vs. ytre venstre, begge er et godt stykke utpå jordet på hver sin måte.

 

Da prater vi tydeligvis om forskjellige ting. Jeg snakker om vanlig folk som laster ned, folk som syns det er riktig at man skal betale for ting. En viss mengde piratkopiering har det alltid vært og det kommer det alltid til å være. Jeg tror ikke noen taper noe på det heller.

Det som skjedde med musikk på 2000 tallet var at plutselig startet nesten alle med piratkopiering, ikke fordi det var gratis, men fordi det var enklere, kjappere og utvalget var bedre. Hadde platebransjen fulgt tiden så hadde det vært de og ikke piratene som som stod for utviklingen. Per i dag er selvfølgelig situasjonen en annen, men var ikke det artikkelen handlet om.

Lenke til kommentar

Galskap! Det bransjen taper på at en sang blir lastet ned (hvis vedkommende ikke kjøper sangen etterpå) er kostanden på den sangen/albumet i butikken.

 

Slikt gjør det håpløst å i det hele tatt ta lovverket seriøst.

 

@GeirGrusom

Dine forslag er helt i tråd med Britney Spears' mening:

"Jeg er for dødsstraff, så lærer de til neste gang".

 

Edit (her ramler innleggene in fortene enn jeg klarer å få med meg):

Man kunne jo sikkert gått inn og ranet 10 platebutikker med hagle, og fått mindre straff, dette blir for teit.

 

*ironi* Klart at dette ville være bedre (ihvertfall billigere), for da har man jo sangene i original fra butikken.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Godt poeng. Å stjele noens fysiske eiendom er altså langt mer alvorlig enn å kopiere noen 0'er og 1'ere på internett og skrive dem inn på egen harddisk med egen internettlinje og PC...

 

Patentsystemet i USA funker på samme måte, som er grunnen til at Apple f.eks driver med patenttrolling og monopolisme.

 

Begge disse systemene er avlegs og hindrer ny utvikling både i teknologi og i form av de 86 rapperne som ligger Billboard Top 100 som høres dønn like ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...