Gå til innhold

Lær deg Photoshop med Akam


Anbefalte innlegg

Jeg ser helt klart prisproblematikken med PS, men jeg har heldigvis studentlisens for now. Om jeg etterhvert ordner meg flere rene fotooppdrag, kan jeg dog lett se for meg at det vil være kurant å kjøpe lisenser til fullpris også.

 

Dersom du starter en skikkelig tråd rundt workflow, kommer jeg og diskuterer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skolering er alltid nyttig. Kunnskap og øving er alltid den beste og billigste måten for oppgradering av evner og ferdigheter.

 

Men hva er det man får for 99,-/ mnd som man ikke kan få gratis ved å søke "Adobe Photoshop CS6 free tutorial"?

- F.eks. fra ADOBE TV.

 

- Bortsett fra at læreren snakker bergensk? (- Noe jeg ikke ser bort i fra at mange er villig til å betale godt for.)

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt så folk her er hengt opp i Lightroom.

Lightroom er langt fra regnet som det beste RAW konvertering verktøyet.

 

Folk som skyter med Canon kameraer burde bruke litt tid å sette seg inn i Digital Photo Professional (DPP) som tross alt kommer gratis med kamera.

Det er ikke bare det beste RAW konvertering programmet for Canon RAW, men har også et veldig bra fil og arkivering system som ikke voldtar PC'ns originale filsystem som Lightroom gjør.

DPP har også en veldig bra album verktøy.

 

Jeg ser ofte "behind the scenes" bilder fra studio photo shoots i utlandet med verdens topp fotografer. Når man ser hvilket program de har på studio monitoren så er det nesten alltid Capture One.

Capture One finnes i Capture One Express 6 til $99 og i den mer utvidete Capture One Pro 7 til $299, altså ikke noe spesielt dyrere enn Lightroom og har Trail versjoner.

Capture One blir ofte påstått er verdens beste RAW konvertering program.

 

Skal man ha ha et meget kraftig gratis RAW konvertering program så finnes det ikke noe som tar ut det beste av RAW filene som RawTherapee.

Verdt en test for dem som er virkelig interessert i å utforske fremkalling av Digitale Negativer.

Finnes på Win, Mac og Linux.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

'Ja takk - begge deler'.

Det virker som enkelte har litt problemer med å se forbi sitt eget bruk og behov i denne tråden.

 

Som arthon sier er vel det kraftigste og beste raw-verktøyet Capture One. Det påstås hvertfall ofte.

Men det er heller ikke ett verktøy som kan ta over for PS, i likhet med LR.

Som katalogtjeneste og raw konverter trives jeg godt med LR. Men det kan fort hende jeg får bruk for PS i tillegg.

Tror jeg skal teste Capture One igjen jeg. Klønete å sette seg inn i, men i likhet med LR er det drøssevis av tutorials.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... som ikke voldtar PC'ns originale filsystem som Lightroom gjør.

...

 

Denne arthon sier mye rart, men dette blir bare for dumt. Om ikke annet er det en skikkelig treffsikker måte å skyte seg i foten på.

 

 

(Og kanskje også ødelegge for sn egen troverdighet, men det henger jo sammen med å skyte seg i føttene...:-))

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Alltid mye tette påstander her, og si at man kan PS fordi man kan LR er som å si at man kan kjøre en Formel 1 fordi man har kjørt rundt i en Fiat Panda i 3 uker...

 

LR er program for FOTOGRAFIER og justering av disse, mens PS (burde byttet navn for 10 år siden da mange til og med tegner i det fra bunn av) er ett hoppe og danse og trallalla program som i hovedsak brukes til å lage illustrasjoner, tegninger, sette sammen bilder ved manipulering. layers og masse andre tøffe verktøy samt redigere bilder langt utenfor det man gjør i LR. LR er forøvrig mye raskere, mer logisk og bruke kun for fotografer, bla så ligger de aller fleste verktøyene man trenger for å feks justere farger, lys, fjerne flekker og tilsvarende lettere tilgjengelig og ofte ett museklikk eller to unna, mens flere av disse funksjonene må letes opp i Photoshop eller bruke flere verktøy da de faktisk ikke finnes i PS. Arkiveringen, tagging og utvalg av bilder er også mye bedre da PS ikke engang har slike funksjoner men må vase gjennom Bridge for å gjøre noe tilsvarende. Eksport av bilder med feks Watermark m.m. er fullstendig på tryne i PS og når ikke LR opp til sokkelesten engang, det samme gjelder print, fotobok framstilling og eksport tli web, FB m.m.

 

Nå stilles det jo sjeldent krav til de som hiver inn innlegg at de faktisk BRUKER det de tror de kan noe om heller, jeg har bla undervist i PS, og hittils siste 12 månedene har jeg brukt PS i litt over 3 minutter for å fikse en liten ting som ikke er mulig i LR...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne arthon sier mye rart, men dette blir bare for dumt. Om ikke annet er det en skikkelig treffsikker måte å skyte seg i foten på.

 

 

(Og kanskje også ødelegge for sn egen troverdighet, men det henger jo sammen med å skyte seg i føttene...:-))

Kanskje bedre at du ikke svarer på noe du tydelighvis ikke har erfaring med.

Jeg har prøvet Lightroom og husker godt all den tiden jeg måtte bruke på å gjenopprettete filsystemet mitt etter at Lightroom hadde overtatt alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Lightroom kan du stille inn importen av filer til bortimot akkurat hvor du ønsker. Hvor de skal ligge på HD, skal du lage ekstra kopi av filene på annen disk kan du sette opp dette også. + mye mer.

Lightroom korumperer ikke filstrukturer - men du må være bevist på hva man gjør.

Fordelen med Lightroom kontra DPP er stor dersom man har flere kamerasystemer. Jeg har Canon Dslr og Panasonic micro 4/3, og ved Lightroom slipper jeg å forholde meg til flere konvertere og filsystemer.

 

Ved bruk av Lightroom kan jeg gjøre de aller fleste bildejusteringer. PS brukes svært sjelden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid mye tette påstander her, og si at man kan PS fordi man kan LR er som å si at man kan kjøre en Formel 1 fordi man har kjørt rundt i en Fiat Panda i 3 uker...

Nå var vel påstanden at man kan LR fordi man kan PS. For meg blir det som at man tror at man er ekspert på tanks fordi man har kjørt budbil i mange år.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvet Lightroom og husker godt all den tiden jeg måtte bruke på å gjenopprettete filsystemet mitt etter at Lightroom hadde overtatt alt.

Lightroom 1 da kanskje ?

 

Og det du egenrtlig prøver å si er vel at Lightroom stokket om på filstrukturen i bildearkivet ditt? (Den kødden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lightroom 1 da kanskje ?

 

Og det du egenrtlig prøver å si er vel at Lightroom stokket om på filstrukturen i bildearkivet ditt? (Den kødden).

Jeg har LR3 på en maskin å den stokket om, tagget og laget en stor thumbnail fil på OS disken min på alt som var av bilder og videoer på PCn , og det uten å spørre om lov først eller noe som helst advarsel.

Heldigvis så driver ikke PS/Bridge eller DPP på samme måten.

Så ja; "Køddeprogram". :p

Endret av arthon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har LR3 på en maskin å den stokket om, tagget og laget en stor thumbnail fil på OS disken min på alt som var av bilder og videoer på PCn , og det uten å spørre om lov først eller noe som helst advarsel.

Heldigvis så driver ikke PS/Bridge eller DPP på samme måten.

Så ja; "Køddeprogram". :p

I min tid med LR så har jeg aldri opplevd slike problemer, men så skal det også sies at jeg sannsynligvis bruker LR "feil". Jeg vil ikke ha alt av bildemateriale inn i LR, så jeg bruker den svært "manuelt" og tillater ingen "automatisk" import fra disk eller kamera selv om jeg vet at LR egentlig har svært lyst på mye mer :grin2:

Lenke til kommentar

 

Kanskje bedre at du ikke svarer på noe du tydelighvis ikke har erfaring med.

Jeg har prøvet Lightroom og husker godt all den tiden jeg måtte bruke på å gjenopprettete filsystemet mitt etter at Lightroom hadde overtatt alt.

 

Ååååjaaaaa...så du har prøvet Lightroom en gang i tiden. Neidaså, jeg kunne jo ikke vite at du var en ekspert...ehhh...

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har LR3 på en maskin å den stokket om, tagget og laget en stor thumbnail fil på OS disken min på alt som var av bilder og videoer på PCn , og det uten å spørre om lov først eller noe som helst advarsel.

Heldigvis så driver ikke PS/Bridge eller DPP på samme måten.

Så ja; "Køddeprogram". :p

Tror du blander med et annet program, lightroom gjør ikke noe som helst uten at du ber den om det. Tvert i mot må alle bilder importeres eksplisitt, i hvert fall inntill du setter opp noe annet. Den lager en database og previewer, du kan selv velge hvor du vil ha det.

Endret av se#
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...