Gå til innhold

Lær deg Photoshop med Akam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sikkert at man kan bruke LR til mye, men når man ser på bildene til Joel Grimes. Skjønner man fort at LR kommer til kort.. :) Og for de av dere som lurer.. ja det er fotografier og ikke tegninger, og samtlige bilder er skutt med 24mm fastoptikk.. :)

Det er når jeg ser slike bilder at jeg har lyst å forby PS - blir for mye style before substance for meg ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Veldig bra at akam kommer med et ps kurs, for det virker som de fleste som kommenterer her ikke har snøring. Dere er av en eller annen grunn veldig opphengt i at ps kan brukes til å manipulere og "jukse" med bilder?

 

Det er ikke noe tvil om at ps er et bedre bildebehandlingsprogram en lr. Så å si alt du kan gjøre med lr kan du gjøre i ps. Så har du i tillegg en million andre funksjoner. Du har bridge til bibliotek og acr til raw. Er en grunn til at det koster x ganger så mye..

 

Hovedårsaken til å bruke ps må være muligheter for lag og masker. Slik kan man jobbe selektivt for et flott resultat, enten det gjelder kontrast, oppskarping eller eksponering. Dette er faktisk en helt annen verden en å dra i spakene i lr. Bare fordi man kan jukse i ps, betyr ikke det at det er det programmet er laget for. Som sagt, dere trenger tydeligvis litt kursing.

 

For all del: lr er et flott verktøy, og det hender jeg bruker det også. Blandt annet til import.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er når jeg ser slike bilder at jeg har lyst å forby PS - blir for mye style before substance for meg ;)

 

Bra at du ikke har noe du skulle ha sagt da.. Forby kunst fordi du ikke liker det.. Mange som ikke likte Picasso, van Gogh, Dali osv

Endret av sungun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir helt idiotisk av dere å referere til at LR har tonnevis med tutorials på nettet. Hva faen har ikke Photoshop da?

 

Jeg mener at LR hadde vert gunstigere å gått gjennom en serie tutorials da flertallet her inne ikke bruker 30 000 på software. Da bruker jeg heller 28 000 på kamera og 2000 på LR :)

 

LR dekker 99% her inne sine behov til daglige bilder, om det er flere enn 1% som driver med total manipulasjon til reklamer ++, ha meg unnskyldt..

 

Nåja, 30 000kr?

 

Veldig nysgjerrig på hvor du fant den prisen?

 

Det koster 2000kr å oppgradere fra CS5.

 

Skal du ha full versjon CS6 får du denne til kr 6000kr eller for 487kr i måneden på abonnement.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er når jeg ser slike bilder at jeg har lyst å forby PS - blir for mye style before substance for meg ;)

 

Det er godt vi er forskjellige Tom!! Det som gjør dette ekstra morsom synes jeg, det er at alle bildene er tatt i studio, altså ikke på location. Alle bakgrunner er i HDR, like så modellen i bildet.. :) Så da blir det neste spørsmålet om hvordan tar man HDR av mennesker som hopper, kaster seg & løper i studio?? :) Et spennende konsept han har fått til der.. og dette konseptet gjør at han har bilder på de største posterene for de største firmaene.. :)

Lenke til kommentar

Vi starter videokurs som hjelper deg i gang i Photoshop.

 

Lær deg Photoshop med Akam

 

Toppers Akam! Dette setter jeg veldig stor pris på. Kudos!

 

Kanskje en ide om vi alle ikke stiller inn i en tråd i rent krigshumør. De som ønsker LR-kurs i tillegg kan vel ønske seg det på en pen måte. Det er også et godt råd å huske at andre kan ha behov som ikke du selv har, uten at det betyr at noen av dere tar feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er sikkert at man kan bruke LR til mye, men når man ser på bildene til Joel Grimes. Skjønner man fort at LR kommer til kort.. :) Og for de av dere som lurer.. ja det er fotografier og ikke tegninger, og samtlige bilder er skutt med 24mm fastoptikk.. :)

Hvis det er slikt som er "målet" for PS, så er jo ikke akkurat det noe å hige etter! Hvis en ønsker å bruke tid og energi på et "glattpolert og overfladisk uttrykk", så gjerne for meg. Nei, hvis det først skal være Kitsch, så gi meg noe "ekte", slik som f.eks. fra Nerdrum's hånd! :hmm:

 

Ps!

Heldigvis kan PS brukes til mye annet.... :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er slikt som er "målet" for PS, så er jo ikke akkurat det noe å hige etter! Hvis en ønsker å bruke tid og energi på et "glattpolert og overfladisk uttrykk", så gjerne for meg. Nei, hvis det først skal være Kitsch, så gi meg noe "ekte", slik som f.eks. fra Nerdrum's hånd! :hmm:

 

Ps!

Heldigvis kan PS brukes til mye annet.... :green:

 

Men om det ikke kunne blitt brukt til mye annet er det fortsatt en effekt som er så ettertraktet at man tydeligvis kan tjene gode penger på det.

 

Jeg tror at det er veldig enkelt for folk å gjemme seg bak frasen "originalt/naturlig er bra, manipulert er tull" og bruke dette som en unnskyldning for å ikke gidde å lære seg photoshop.

 

Det finnes milliarder av bilder fra fotografer som bare har funnet en grein fra et tre på bakken eller en benk som står på en grusflate som dem tar bilder av og føler seg kjempestolte av. Mens de bildene som oftest drar inn penger i det hele tatt (profesjonelt) har blitt bearbeidet i mange timer, av og til flere dager pr bilde.

 

DET er noe å skryte av, i motsetning til at man tar et bilde av en gammel mann på gata og gjør det om til svarthvitt og kjører kontrasten opp for deretter å legge det opp på flickr og så overbeviser seg selv om at man er en kjempegod fotograf.

 

 

EDIT: Ikke at jeg sier jeg er en god fotograf eller en pro photoshopper. Dette er en generell mening bare. ;)

Endret av IceBlitz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Supert av Akam å få til dette! ...Og det er helt ufattelig for meg at folk her inne klarer å hoste opp negative kommentarer pga. et gratis videokurs.

 

Argumenter som "alt man ikke kan gjøre i LR er manipulasjon", foteller sitt om nivået på disse kommentarene.

 

Å bygge opp en kunnskapsbank med videokurs vil løfte Akam til et nytt nivå :)

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Supert av Akam å få til dette! ...Og det er helt ufattelig for meg at folk her inne klarer å hoste opp negative kommentarer pga. et gratis videokurs.

 

Argumenter som "alt man ikke kan gjøre i LR er manipulasjon", foteller sitt om nivået på disse kommentarene.

 

Å bygge opp en kunnskapsbank med videokurs vil løfte Akam til et nytt nivå :)

 

Exactly my point :)

 

For øvrig er det kjempeflott som du også sier, at AKAM gjør dette. Gleder meg til å se videre på dem, han som prater var veldig likbar og interessant. Og DET er ikke alle youtube tutsene hvertfall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig flott tiltak av Akam dette! Men jeg har noen spørsmål til denne første videoen:

 

- Er det noen spesiell grunn til at man bør trykke "enter" eller flytte markøren opp til "V-tegnet / OK"? Når man allikevel bruker musa til å finne riktig utsnitt for beskjæring, er det ikke da enklere å bare dobbeltklikke?

 

- For å angre valg, hvorfor bruke "Rediger - Gå tilbake"? Er det ikke enklere å bruke "History-panelet"?

 

Nå er jeg langt fra noen ekspert på Photoshop, så jeg regner med at det er en grunn for at det ble gjort på denne måten, men det hadde uansett vært morsomt å vite hvorfor man evt. bør gjøre det på den måten som ble vist i videoen.

 

En annen ting også, men det kan hende det bare er mine ører som hører feil, men jeg synes stemmen på videoen sier at man skal holde "Z" inne for å låse proposisjonene ved beskjæring. Men skal det ikke være shift-tasten man holder inne da?

Lenke til kommentar

Superparanoid. Det har med workflow å gjøre.

 

Feks bruker man ctrl+z for å angre 1stk handling. Trykker man ctrl+z en gang til går den frem en handling.

 

Dette i motsetning til feks MS Word, der ctrl+z tar deg tilbake så mange steg du velger å trykke på den.

 

Slik det er i PS gjør det mulig å raskt gå frem og tilbake, frem og tilbake for å se hvordan impacten på siste endring ble.

 

skal man flere hakk tilbake slik som i MS Word bruker man ctrl+shift+z og for å gå flere hakk fremover bruker man ctrl+alt+z om jeg ikke stokket om på disse to nå :)

 

De andre eksemplene du spør om har også med workflow å gjøre, hva man syntes er best som man selv jobber mest effektivt med :)

Lenke til kommentar
Men om det ikke kunne blitt brukt til mye annet er det fortsatt en effekt som er så ettertraktet at man tydeligvis kan tjene gode penger på det. Jeg tror at det er veldig enkelt for folk å gjemme seg bak frasen "originalt/naturlig er bra, manipulert er tull" og bruke dette som en unnskyldning for å ikke gidde å lære seg photoshop. Det finnes milliarder av bilder fra fotografer som bare har funnet en grein fra et tre på bakken eller en benk som står på en grusflate som dem tar bilder av og føler seg kjempestolte av. Mens de bildene som oftest drar inn penger i det hele tatt (profesjonelt) har blitt bearbeidet i mange timer, av og til flere dager pr bilde. DET er noe å skryte av, i motsetning til at man tar et bilde av en gammel mann på gata og gjør det om til svarthvitt og kjører kontrasten opp for deretter å legge det opp på flickr og så overbeviser seg selv om at man er en kjempegod fotograf. EDIT: Ikke at jeg sier jeg er en god fotograf eller en pro photoshopper. Dette er en generell mening bare. ;)

Forstå meg rett! ;)

Tror nok ikke det går så mye på "originalt/naturlig er bra, manipulert er tull". Heller at det går på hva den enkelte "egentlig" har bruk for til sin "hobby" og ikke for "profesjonelt" bruk!

 

PS kan brukes til mye bra, men mange greier seg kanskje utmerket med det være seg Elements, LR eller sågar "enklere" programmer..... (iallefall tror jeg at majoriteten av Akam's brukere ligger her).

 

Helt greit at Akam legger ut dette for PS, men vil uansett fremdeles ønske meg noe lignende mht. LR...... (uavhengig av at man kan finne veeeeldig så mye på nettet selv)....

Det er lov å håpe! :innocent:

Lenke til kommentar
- Er det noen spesiell grunn til at man bør trykke "enter" eller flytte markøren opp til "V-tegnet / OK"? Når man allikevel bruker musa til å finne riktig utsnitt for beskjæring, er det ikke da enklere å bare dobbeltklikke?- For å angre valg, hvorfor bruke "Rediger - Gå tilbake"? Er det ikke enklere å bruke "History-panelet"?

 

I PS er det som kjent ofte mange laternative måter å gjøre akkurat de samme tingene på. Hvilken måte man velger å bruke er ofte en smakssak. Men jeg er enig med deg. Jeg bruker også dobbeltklikk og history-paletten i disse tilfellene.

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

Det er ingen som er negative til at akam lager opplæringsvideoer til PS, men heller det at mange her inne vil ha slike videoer til LR. De fleste på akam bruker "lettere" programmer slik som LR. De fleste her inne fotograferer, de lager ikke noe ekstra ut av det. Det er foto og enkel bildebehandling av RAW filene. Akam bør tenke på flertallet. De bør få inn flere nybegynnere, ikke lage videoer til guttvalpene som har funnet Creative Suite på en torrent side.

 

Jeg vil så gjerne ha tid til å lære meg PS skikkelig, jeg er medlem av NAPP og abonnerer på kelbytraining. Jeg drar heller dit hvis jeg skal lære meg PS, ikke her på akam. 2 års NAPP medlemskap koster 1100kr. og der lærer du deg mer PS enn du har bruk for.

 

LR4 koster under 1100kr. De fleste har råd til det, meget bra program for nybegynnere innen foto og bildebehandling. Du får LR til både windows og mac.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ingen som er negative til at akam lager opplæringsvideoer til PS, men heller det at mange her inne vil ha slike videoer til LR.

 

NB! Det er ikke Akam som lager disse, men Espen faugstad på Utdannet.no.

 

Når det er sagt, så er det ikke umulig at videoene vi samarbeider om vil bli utvidet til å inkludere en ny serie, denne gang sentrert rundt Lightroom. Det får vi se på når denne videoserien er ferdig, og hvordan det går med den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...