Gå til innhold

Nidar og Freia (Kraft Foods) Uethisk handel med kakao?!


Anbefalte innlegg

Den søte sjokoladen vi spiser daglig har en mørk side som vel de færreste her i landet er klar over. Jeg fikk øyne opp gjennom denne dokumentaren;

 

https://www.youtube.com/watch?v=-dzQ1ryyabI

 

Hvordan er så situasjonen her i Norge. Hvor får Freia (Kraft Foods) og Nidar, de to største produsenter av sjokolade her i landet, sin kakao fra? Jo, Afrika, som produsentene som blir nevnt i dokumentaren. Jeg gjorde litt research for å finne ut mer om holdningen til Nidar og Freia når det gjelder kjøp og bruk av kakao fra land/plantasjer hvor barn arbeider.

 

Nidar ser ut til å bruke såkalt sertifisert kakao, i en viss grad:

http://www.nidar.no/...ao/Utfordringer

http://www.nidar.no/...rtifisert-kakao

 

"Det er ikke akseptabelt at barn utsettes for fare eller deltar i familiens arbeid i et omfang som går på bekostning av skolegang."

 

Betyr det at Nidar aktsepterer barnearbeid, sålenge det ikke går utover skolegangen??

 

Fra 2013 vil alle sjokoladene fra Nidar inneholde minst 30 prosent sertifisert kakao

 

Så i praksis betyr det at bare 30% av en sjokolade fra Nidar jeg kjøper i butikken faktisk inneholder kakao som er blitt produsert under forsvarlige forhold. Resten av kakaoen kan, altså 70%, kan ha blitt høstet av et barn??

 

Og hvordan er det så med Freia? (Kraft Foods)

 

Jeg sendte en E-Mail til dem og fikk et langt svar, her noen utdrag:

 

"...Vi i Kraft Foods har siden lang tid tillbake samarbeidet med Rainforest Alliance, som har et sertifiseringssystem der det tas hensyn til alle aspekter av bærekraftighet - miljømessige, sosiale og økonomiske forhold...

 

Og hva er så denne Rainforest Alliance? En organisasjon som et blitt kritisert til å drive med såkalt Greenwashing:

 

 

Rainforest Alliance agricultural certification has been criticized by a range of academics and media sources. The Manchester Evening News notes that critics have dubbed the Rainforest Alliance "Fairtrade lite"[15] therefore offering companies such as Chiquita and Kraft a cheap way to tap into the ethical consumer market. This is known as greenwashing, as it allows companies and products to appear more ethical and environmentally friendly without actually being either

Wikipedia: https://en.wikipedia...forest_Alliance

 

 

 

videre heter det i mailen:

 

...Ingen sjokoladeprodusenter i verden kan idag garantere at det ikke forekommer mistenkligheter i håndteringen av kakao...

 

Dette er ikke riktig. Fairtrade garanterer produsenten av sjokolade kakao som er produsert under gode forhold:

http://www.fairtrade.net/cocoa.html

 

...For varemerket Freia kjøper vi bønner fra Ghana. Vi eier ingen kakaofarmer, og vi ansetter heller ikke kakaoarbeidere direkte...

 

Denne form for argumentasjon er typisk. Fordi de ikke eier dem, mener de at de ikke har ansvar for hva skom skjer på disse kakaofarmene, tross at de faktisk kjøper kakaoen som blir produsert der.

 

Hvor alvorlig dette problemet er blir tydelig gjennom dette sitatet fra

http://www.laborrigh.../cocoa-campaign

 

"The US Department of State estimates that more than 109,000 children in Cote d’Ivoire’s cocoa industry work under “the worst forms of child labor,” and that some 10,000 are victims of human trafficking or enslavement."
Endret av TheGenius
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er bedre at barn overlever og har en jobb, enn at de sulter og dør i gatene. Jeg er kanskje litt rar på den måten.

 

Er jeg også rar hvis jeg sier det der var et godt poeng?

 

Ser man det fra den vinkelen du viste meg nå, så kan man spørre seg; hva er alternativet for disse barna?

Vet man hvilket liv de ville hatt uten dette? Man tenker kanskje hvor jævlig det er, men det kan da hende de har et verre alternativ?

 

 

Hvem styrer forresten hvor mye penger det går til arbeiderne, og hvor mye penger de skal ta for kakaoen? Er det eierne av farmene som tar alt?

 

Kanskje det faktisk hadde vært positivt å eid en kakaofarm for å vite hva som skjer istedenfor å skyve det under teppet?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jeg også rar hvis jeg sier det der var et godt poeng?

 

Ser man det fra den vinkelen du viste meg nå, så kan man spørre seg; hva er alternativet for disse barna?

Vet man hvilket liv de ville hatt uten dette? Man tenker kanskje hvor jævlig det er, men det kan da hende de har et verre alternativ?

 

 

Hvem styrer forresten hvor mye penger det går til arbeiderne, og hvor mye penger de skal ta for kakaoen? Er det eierne av farmene som tar alt?

 

Kanskje det faktisk hadde vært positivt å eid en kakaofarm for å vite hva som skjer istedenfor å skyve det under teppet?

 

I land hvor barnearbeid er utbredt er det også store problemer med hva vi vil kjennetegne som ekstremfattigdom, i disse landene kan verken staten eller foreldre sørge for at absolutt alle får utdanning. I land som Sovjetunionen og Kina prøvde de å gi alle utdanning på et tidspunkt for landet fortsatt var for fattig til å gi alle en utdanning.

 

Vi i vesten er generelt imot barnearbeid og få vil si at det er en bra ting at barn må jobbe. Men alternativet er ikke utdanning, det er hungersnød.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvordan er så situasjonen her i Norge. Hvor får Freia (Kraft Foods) og Nidar, de to største produsenter av sjokolade her i landet, sin kakao fra? Jo, Afrika, som produsentene som blir nevnt i dokumentaren.

 

Hmmm, er dette et utspill fra Senterpartiet for oppstart av Kakaobønner i drivhus basert på subvensjoner for hindre utnyttning av barn som begrunnelse? I tillegg tenk på alle arbeidsplassene som skaper i landbruket!

Lenke til kommentar
Jeg synes det er bedre at barn overlever og har en jobb, enn at de sulter og dør i gatene. Jeg er kanskje litt rar på den måten.
I land hvor barnearbeid er utbredt er det også store problemer med hva vi vil kjennetegne som ekstremfattigdom, i disse landene kan verken staten eller foreldre sørge for at absolutt alle får utdanning. I land som Sovjetunionen og Kina prøvde de å gi alle utdanning på et tidspunkt for landet fortsatt var for fattig til å gi alle en utdanning. Vi i vesten er generelt imot barnearbeid og få vil si at det er en bra ting at barn må jobbe. Men alternativet er ikke utdanning, det er hungersnød.

 

"A child who dies of hunger today is a murdered child. There is no fatality of any kind, it is the world order, which kills." Jean Ziegler, Former commissioner of UN.

 

http://www.guardian....r-africa-starve

 

Det er akkurat denne holdningen noen viser her som opprettholder fattigdommen og urettferdigheten i verden. Alle har en medmenneskelig plikt til å ta ansvar og gjøre hva man kan for å forandre det som ikke er bra.

Endret av TheGenius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du begynner i feil ende. Snakk om arbeiderrettigheter. Dette er litt som at man skal boikotte Jaffaappelsiner fra Israel, der de som vil føle det mest på kroppen er palestinere. Humoristisk selvsagt å se selvstemplede raddiser fra ytre venstre som skriker seg hese om de onde israelerne.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Barnearbeid i seg sjølv er ikkje så ille, det er arbeidsforholda og lønnsnivået så må være det vi held fokus på.

 

Barnearbeid er på mange måter eit ideal som vi har i vesten.

I norge så er minimumsalderen for lettare arbeid 13 år. Bør vi då være så kritiske til at nasjoner der gjennomsnittleg levetid er 20 år kortare enn vi har bruker barn som arbeider?

Det er arbeidets art, betaling og sikkerheit som må være utganspunktet for eventuell kritikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"A child who dies of hunger today is a murdered child. There is no fatality of any kind, it is the world order, which kills." Jean Ziegler, Former commissioner of UN.

 

Hvilket egentlig sier: En person (hvorfor bare barn?) som dør idag (av sult, ulykker, sykdom, etc. hvorfor skille ut sult, det er mye farlig som kan drepe deg) er en myrdet person! Der eksisterer ingen dødelighet, det er verdensordenen som dreper.

 

Implissit baserer han seg på at alle mennesker er udødelige, og alt som motbeviser hans premiss MÅ derfor være drap. Idioti er vel det eneste beskrivelsen som passer på slike påstander.

Lenke til kommentar

Du begynner i feil ende. Snakk om arbeiderrettigheter. Dette er litt som at man skal boikotte Jaffaappelsiner fra Israel, der de som vil føle det mest på kroppen er palestinere. Humoristisk selvsagt å se selvstemplede raddiser fra ytre venstre som skriker seg hese om de onde israelerne.

 

Du har helt rett. Egentlig kan jeg/vi ikke kritisere bedriftene som Kraft Foods og Nidar som kjøper kakaoen fra plantasjer hvor der jobber barn/ folk jobber for en luselønn. De styres av kapitalismen og første målet hver bedrift har er: Tjene penger. Selve ansvaret ligger hos forbrukeren. Det er her makta og dermed ansvaret ligger.

 

"- Forbrukeren har makta, og har større makt enn du tror. Det skjer ingen endring uten at forbrukeren endrer sine valg. "

 

http://www.bondelage...66116-3805.html

 

Hvis forbrukeren kjøper et produkt som er produsert på en uetisk måte så sier han til bedriften som produserte den: "Ok, ingen problem, jeg godtar at dere produserer på en uetisk måte. Fortsett sånn!

 

Hvis forbrukern sier: Nope, dette kjøper jeg ikke, jeg kjøper heller produkter fra eks. Fairtrade så vil den bedriften ha to valg. Gå konkurs eller forandre sin innkjøpspraksis/produksjon.

 

Så enkelt er det.

Endret av TheGenius
Lenke til kommentar

Problemet er bare at forbrukere, akkurat som med sin politiske retning, ikke selv er i stand til å velge sitt standpunkt.

 

Noe som er godt dokumentert:

Mennesker evner simpelthen ikke å gjøre seg opp nye meninger eller forandre vaner, i gjennomsnitt.

 

Å forvente at forbrukerene simpelthen forandrer vanene sine -- fordi det er "rettferdig" -- er som å forvente at tsunamien lar være å knuse sykehus eller barnehager.

 

Noen må gjøre et arbeid som forandrer holdningen til forbrukerene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er best. Å kutte handel fra fattige land hvor også barna må arbeide for at de skal overleve slik at de ikke får arbeid lengre, eller å fortsette å handle med dem slik at de fortsatt har en inntekt så de slipper å sulte?

 

Jeg er ihvertfall ikke i tvil...

 

Hva er best?

 

Å sitte hjemme i godstolen i rike Norge og gummle i seg sjokolade som fattige små barn har vært med å produsere eller komme seg ut av godstolen og ta ansvar.

 

Jeg er ihvertfall ikke i tvil...

 

 

Eller hva med det alternativet som faktisk er mulig: Støtte etisk handel som eks. http://www.fairtrade.net/ og gjennom det hjelpe familier ut av fattigdom og dermed muliggjøre at barn kan gå på skolen, få utdanning og hjelpe landet ut av en evig ond spiral av utnyttelse og fattigdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...