Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig å sove på et rom uten to rømningsveier?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Hei,

Slik jeg har forstått det er det noen krav som må tilfredstilles for at et rom skal kunne kalles "soverom", bla. flere rømningsveier. Men det jeg lurer på er om det er ulovlig å sove på et rom uten flere rømningsveier? Om det er det, hva har det å si i praksis, er det noe sjanse for sanksjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Det er huseiger som er ansvarlig for at bygget er oppført i henhold til brannforskriftene. Så eigaren kan i teorien holdast ansvarlig for at bygget blir brukt på feil måte. Men i forhold til boliger så er det svært skjeldan at slike ting blir kontrolert og reagert på.

 

Unntaket er dersom det er snakk om f.eks utleige og liknande der leigetakaren trur at bygget er trygt til tross for at utleigaren veit at det ikkje er det. Men vanligvis så er det eiger som bruker bygget sjølv, og då er det eiger sjølv som må leve med konsekvensane dersom det skulle gå gale.

 

Så eventuelle sanksjoner er vanligvis kun aktuelt i tilknyttning til salg eller utleige der eigaren tjener penger på å holde tilbake opplysningar.

Avtaleretten gjer at det er lov å både selge og leige ulovlege boligar, men då forutsetter det at kjøper/leiger har blitt informert om dette.

 

Studenter er ofte kjent for å akspeptere at dei flytter inn i ulovlege boliger i bytte mot billig husleige.

Lenke til kommentar

To rømningsveier på et soverom er sikkert en fin ting den natta det brenner rett utenfor døra til rommet, men det er ikke noe krav til det. Kravet er at det skal være to rømningsveier fra branncellen, og en privatbolig (enebolig, leilighet) er som regel ikke delt i flere enn en branncelle.

 

I første etasje eller underetasje/sokkeletasje med utgang direkte ut på bakkeplan er det nok at man kan rømme i to retninger i det man kommer ut utgangsdøra.

I 2. etasje og oppover samt kjeller uten utgangsdør, skal det være to rømningsveier. F.eks. via balkong eller et vindu som er stort nok og ikke sitter for høyt på veggen i tillegg til trappa. Er rømningsveien over fem meter over bakken skal det være brannstige eller tilsvarende. Men man trenger altså ikke ekstra rømningsvei for hvert soverom, det er nok at det i tillegg til trappa er en ekstra rømningsvei, og den kan like gjerne være i et annet soverom eller kjøkken eller stue som i ens eget soverom.

Endret av Svinks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel forskjell på soverom og rom det kan sover i. Om man f.eks har gjester en helg har jeg ihvertfall forstått det slik at de ikke trenger sove i rom med 2 rømningsveier.

 

Ut fra det jeg ser har ikke TS nevnt om det er snakk om fast eller midligtidig soverom/gjesterom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...