Gå til innhold

Surface Pro får mindre kapasitet enn du tror


Anbefalte innlegg

Sikkert. Den erstatter liksom glatt mine tre 27" samt i7/16GB/SSD-RAID0/6Tb-HDD som jeg produserer på nå. Neppe.

Det har jeg da heller aldri påstått. Jeg sier den for mange kan erstatte stasjonær pc, Laptop og tablet, og samle alt dette i ett brett. Jeg sier ikke den er kvassere enn alle desktop oppsett, eller at den kan erstatte alle oppsett. Om bruken er spilling av grafisk krevende spill, eller produksjon i 3D applikasjoner som Maya er dette kanskje ikke veien å gå, men jobber du med salg, opp mot nett, i Office, eller kodeskriving av forskjellig slag vil denne være mer enn kraftig nok.

Den eneste jeg kan benytte den til er som leksak når jeg reiser. Problemet er at den er svakerene enn VAIO'en jeg bruker på tur nå. Det eneste fordelen denne har er tablet funksjonaliteten.... men jeg har en mobiltlf.

 

De som produserer på laptop i dag får en annen bedre laptop for samme pris. De mister tablet funksjonalitet, men har sikkert mobiltlf til det.

Hva du kan bruke den til får være opp til deg. Jeg ser svært mange andre ting den kan brukes til som ikke begrenser seg til lek. Argumentrekken din ekskluderer også behovet for en iPad, like vel er dette en enhet svært mange ønsker å ha. For de som ser verdi i tableter har denne en hensikt. Det du gjør her er å pålegge andre et bruksmønster som passer for deg, med vanlig PC og mobil. For andre er tablet mer hensiktsmessig.

Denne laptopen har kun en fordel fremfor andre, det er tablet funksjonaliteten.

Det er akkurat det som en hensikten med denne enheten. Hvis du ikke ønsker tabletfunksjonalitet så kjøper du det heller ikke.

 

Hvis du skal kjøpe bil kjøper du ikke toseters pickup om du ikke har bruk for lasteplan. Spesielt ikke om du har tre barn. Men det kan være du synes det er kjekt å ha, og kjøper da en femseters pickup. Du får ikke all verden med plass inne i bilen, men den gjør det du forventer av den.

 

At andre velger å kjøpe stasjonsvogn, ferrari og toseters pickup får da så være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg da heller aldri påstått. Jeg sier den for mange kan erstatte stasjonær pc, Laptop og tablet, og samle alt dette i ett brett. Jeg sier ikke den er kvassere enn alle desktop oppsett, eller at den kan erstatte alle oppsett. Om bruken er spilling av grafisk krevende spill, eller produksjon i 3D applikasjoner som Maya er dette kanskje ikke veien å gå, men jobber du med salg, opp mot nett, i Office, eller kodeskriving av forskjellig slag vil denne være mer enn kraftig nok.

 

Jeg klarer ikke helt se usecasene jeg. Om man driver med salg eller jobber opp mot nett er jo en tablet uten det tunge Windows 8 like bra, og driver du med koding på et skikkelig nivå er du avhengig av å kunne virtualisere, noe denne vil slite med pga mangel på ram, diskplass, batteri og cpu. En selger vil f.eks som regel kunne gjøre det samme med en RT/Android/iOS-tablet, og da vil han i tillegg få mye bedre batterilevetid og mindre vekt.

 

Det finnes sikkert brukere som er helt avhengige av å ha full windows men som ikke har noe behov for kraft, men jeg tror ikke det er mange av dem.

 

Om noen år tror jeg dog dette endrer seg - i 2016 tror jeg tabletene har tatt over for pc i de fleste sammenhenger. Det er bare Surface Pro som er litt tidlig ute og dermed blir et leketøy for teknoentusiaster mer enn et seriøst verktøy. Og det er ikke noe galt med det - leketøy er moro :)

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Om bruken er spilling av grafisk krevende spill, eller produksjon i 3D applikasjoner som Maya er dette kanskje ikke veien å gå, men jobber du med salg, opp mot nett, i Office, eller kodeskriving av forskjellig slag vil denne være mer enn kraftig nok.

Meh... det holder om du skal redigere bilder. Holde på med 16Mpx raw filer går søkke treigt på de (aller fleste) laptop/tablets, for ikke å snakke om den (ofte håpløst dårlige) lille skjermen.

Det er akkurat det som en hensikten med denne enheten. Hvis du ikke ønsker tabletfunksjonalitet så kjøper du det heller ikke.

Denne er for de som ellers må kjøpe tablet + laptop. De som bare vil ha tablet kan jo kjøpe en tablet, det er (mye) billigere.

(Kjøper en dette som laplet (laptop + tablet) får de imidlertid bare en dings ved kjøp av denne. To personer kan ikke drive på samtidig.)

For de som ser verdi i tableter har denne en hensikt. Det du gjør her er å pålegge andre et bruksmønster som passer for deg, med vanlig PC og mobil. For andre er tablet mer hensiktsmessig.

Godt mulig det.

 

Mange som dirver på håpløst tungvindt, men de er fornøyd sier de. Ofte blendes vel folk av moter eller at de ikke vet bedre. Når det er viktigere at maskinen er "pen" / "kul" enn hvordan den faktisk funker mister jeg liksom interessen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt se usecasene jeg. Om man driver med salg eller jobber opp mot nett er jo en tablet uten det tunge Windows 8 like bra, og driver du med koding på et skikkelig nivå er du avhengig av å kunne virtualisere, noe denne vil slite med pga mangel på ram, diskplass, batteri og cpu. En selger vil f.eks som regel kunne gjøre det samme med en RT/Android/iOS-tablet, og da vil han i tillegg få mye bedre batterilevetid og mindre vekt.

 

Det finnes sikkert brukere som er helt avhengige av å ha full windows men som ikke har noe behov for kraft, men jeg tror ikke det er mange av dem.

 

Om noen år tror jeg dog dette endrer seg - i 2016 tror jeg tabletene har tatt over for pc i de fleste sammenhenger. Det er bare Surface Pro som er litt tidlig ute og dermed blir et leketøy for teknoentusiaster mer enn et seriøst verktøy. Og det er ikke noe galt med det - leketøy er moro :)

Igjen, jeg skriver "kan" og "for mange".

 

Koding kan være så mangt, og behøver ikke bety behov for virtualisering. Skriver du HTML/PHP etc på kontoret duger denne lenge.Selgere kan ha behov for applikasjoner og dokumenter på bedriftsnettet. For disse kan støtten for Direct Access være gull. Poenget er at det finnes mange bruksområder og brukergrupper for disse enhetene.

 

 

Du skriver at man kanskje er der i 2016, ja, men ikke om ingen begynner trenden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg personlig som driftstekniker så synes jeg dette er en bra løsning for meg.

Ja, jeg kan oppnå det jeg trenger ved å bare bruke en laptop (som jeg gjør per dags dato), og jeg kan nok oppnå noe av det samme ved å bare bruke en tablet med riktig apps.

 

Men det som er fint her er som sagt at det er fullverdig Windows som er installert, som gjør at jeg kan installere fullverdige programmer som f.ex Office pakken, SecureCRT, WinSCP, og andre programmer vi bruker internt som kjører på Windows plattformen.

 

Edit:

 

Det største minuset er nok prisen + batteritiden, men får vente og se hva de sier om batteriet til de første hands-on reviewene kommer nå snart.

Endret av Heresy86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men det som er fint her er som sagt at det er fullverdig Windows som er installert, som gjør at jeg kan installere fullverdige programmer som f.ex Office pakken, SecureCRT, WinSCP, og andre programmer vi bruker internt som kjører på Windows plattformen.

Joda, men du trenger ikke tablet bruken denne tillater, det blir nice to have thingy. Hadde prisen vært lavere ville det vært en artig PC variant for den har noe ekstra i forhold til en "vanlig" laptop.

 

Det MS kunne ha lagt inn støtte for SIM kort. Det hadde kanskje gjort greia så spesiell at den kunne forsvart prisen.

Lenke til kommentar

Joda, men du trenger ikke tablet bruken denne tillater, det blir nice to have thingy. Hadde prisen vært lavere ville det vært en artig PC variant for den har noe ekstra i forhold til en "vanlig" laptop.

 

Det MS kunne ha lagt inn støtte for SIM kort. Det hadde kanskje gjort greia så spesiell at den kunne forsvart prisen.

 

Aaa, det var det jeg mente med at prisen er et stort minus. Du får en (bedre) ultrabook til samme/lavere pris, og for folk flest så holder det. Og skaffer du en ultrabook med touchscreen så er du egentlig nesten like langt som en Surface Pro.

 

Jeg skulle gjerne ha sett prisen vært satt ned til rundt samme nivå som f.ex en iPad, og at tastaturet hadde vært inkludert i prisen i stedet for å koste 130 USD ekstra.

 

Et pluss er jo selvfølgelig at du kan separere skjerm og tastatur, men det finnes jo allerede ultrabooks som gjør dette også :)

 

Jeg kommer nok til å skaffe meg en Surface Pro, men om det blir 1st gen eller ikke vet jeg ikke, da jeg vil tro at når de lanserer 2nd gen så vil de bruke 4th gen Intel iX cpu, noe som bør gi Surface betraktlig mer batteritid.

 

Edit: Leif og klarte å poste innlegget før jeg var ferdig med å skrive det.

Endret av Heresy86
Lenke til kommentar

Meh... det holder om du skal redigere bilder. Holde på med 16Mpx raw filer går søkke treigt på de (aller fleste) laptop/tablets, for ikke å snakke om den (ofte håpløst dårlige) lille skjermen.

 

Denne er for de som ellers må kjøpe tablet + laptop. De som bare vil ha tablet kan jo kjøpe en tablet, det er (mye) billigere.

(Kjøper en dette som laplet (laptop + tablet) får de imidlertid bare en dings ved kjøp av denne. To personer kan ikke drive på samtidig.)

 

Godt mulig det.

 

Mange som dirver på håpløst tungvindt, men de er fornøyd sier de. Ofte blendes vel folk av moter eller at de ikke vet bedre. Når det er viktigere at maskinen er "pen" / "kul" enn hvordan den faktisk funker mister jeg liksom interessen.

Selvfølgelig kan man dra fram scenarioer hvor maskinvaren i denne ikke strekker til. Men sannheten er like vel at slike er kraftig nok til å dekke behovet for en desktop (med docking), Laptop og tablet, i en eneste enhet. Da kan man velge om man skal benytte seg av touch eller mus i de forskjellige oppsettene.

 

Jeg driver med IKT-drift, og jeg kan med en gang si at de av våre brukere som i dag har tre forskjellige enheter (desktop, stasjonær, og iPad) med kombinasjonen DA og Surface pro kan kutte ut de andre tre. Denne har ingen problemer med å kjøre de applikasjonene de behøver til daglig. Så klart vil en Laptop eller "crossover" enhtene som Lenovo Yoga etc. kunne gjøre det samme om man ikke ønsker/har bruk for det rene tabletformatet.

 

Hvordan du kan påstå at dette er mer tungvint enn å sjonglere på tre forskjellige enheter skjønner ikke jeg. At man ikke kan holde på to personer på en gang er en ganske meningsløs kommentar i denne sammenheng.

 

For vår del ser vi nå på de forskjellige enhetene som kommer for å finne den/de som dekker behovene våre brukere har, samt oppsett for DA og Citrix. W8 er ute til brukere på vanlig desktop for testing.

 

Jeg ser for meg at vi kommer til å ta i bruk slike løsninger i løpet av sommeren/høsten i år.

 

De av våre brukere som jobber med tyngere grafiske elementer, som kart etc. vil nok ha dedikerte desktopper for dette en god stund enda.

Lenke til kommentar

Joda, men du trenger ikke tablet bruken denne tillater, det blir nice to have thingy. Hadde prisen vært lavere ville det vært en artig PC variant for den har noe ekstra i forhold til en "vanlig" laptop.

 

Det MS kunne ha lagt inn støtte for SIM kort. Det hadde kanskje gjort greia så spesiell at den kunne forsvart prisen.

Hva en bruker trenger er vel opp til denne brukeren å definere. Det du sier nå er at en bruker ikke behøver iPad eller andre arm-brett.

 

Det er svært mange som har nytte av padder og datamaskiner som nå kan smelte sammen dette. Det er klart at om du utelukkende sitter på samme kontorpulten hele dagen, da er det andre formfaktorer som passer deg vell så bra. Men det betyr altså ikke at dette ikke passer ypperlig for andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Selvfølgelig kan man dra fram scenarioer hvor maskinvaren i denne ikke strekker til. Men sannheten er like vel at slike er kraftig nok til å dekke behovet for en desktop (med docking), Laptop og tablet, i en eneste enhet. Da kan man velge om man skal benytte seg av touch eller mus i de forskjellige oppsettene.

Jeg er forsåvidt enig. Dersom du aldri trenger noe krafigere og allikevel må ha alle tre.

Poenget er at denne er kostbar. Du får en mye bedre laptop til samme pris, men mister da tablet.

 

Hvordan du kan påstå at dette er mer tungvint enn å sjonglere på tre forskjellige enheter skjønner ikke jeg. At man ikke kan holde på to personer på en gang er en ganske meningsløs kommentar i denne sammenheng.

Tenkte på en familie, der er man gjerne flere.

Lenke til kommentar

Dette gjelder ikke bare nettbrett, men alle maskiner med windows installert... Alle bærbare pc ultrabooks eller tykke 17 tommere eller hva det måtte være som leveres med små ssd disker, og ingen store ssd disker er standard på noen av dem enda... Men du kan få mye større mot masse mere penger eller klare deg med vanlig treig gammeldags snurredisk... Men hvem i ærlighetens navn kommer til å lagre ne annet en foto og musikk kanskje som er plasskrevende på en surface, dokumenter tar nesten ikke plass og filmer får du plass til en 20-30 stykker omtrent om du ikke må lagre dem i blueraykvalitet og det er det ikke stor bruk for med en sån liten skjerm... dessuten har jeg noen minnepinner som er relativt store fra 64 gb og oppover for å ta med meg slikt på også... så det er et tullet argument, nesten så man kan tro det er subvensjonert av Apple eller skrevet av en Apple fanboi for å sverte noe jeg synes er en fantastisk kompromiss på ekte windowsfunktionalitet i et ektremt mobilt og samtidig stort nok format.

Lenke til kommentar
Det er jo det samme som på andre pc-er. Kjøper du en PC med 500 GB, betyr det ikke at HDD-en har 500 GB ledig kapasitet.Ikke noe vits å blåse opp dette.
Kjøper man en PC med 500GB HDD forventer du vel at den har mer ledig plass enn en MBP med 320GB HDD?

 

Som "The Blue Antilope" skrev, eller mente var at du får det ser.. Harddisken er jo på 64/128GB, om du vil kan du reformatere hele dritten og fjerne gjennoppretningspartisjonen. Windows 8 i seg selv skal ikke kreve mer enn 20GB (ref: Wiki).

Lenke til kommentar

Som "The Blue Antilope" skrev, eller mente var at du får det ser.. Harddisken er jo på 64/128GB, om du vil kan du reformatere hele dritten og fjerne gjennoppretningspartisjonen. Windows 8 i seg selv skal ikke kreve mer enn 20GB (ref: Wiki).

Problemet er at en iPad med 32GB vil ha mer plass ledig enn et Surface Pro med 64GB ut av eska, dette kalles misledende markedsføring. At Surface Pro har en x86-prosessor og kan kjøre det meste av Windows-programmer fra de siste 10-15 årene endrer ikke at det er misledende markedsføring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som "The Blue Antilope" skrev, eller mente var at du får det ser.. Harddisken er jo på 64/128GB, om du vil kan du reformatere hele dritten og fjerne gjennoppretningspartisjonen. Windows 8 i seg selv skal ikke kreve mer enn 20GB (ref: Wiki).

 

Klar du kan, men hvorfor i alle dager skal man måtte gjøre sånt med et helt nytt produkt? Jeg klarer ikke forstå hvordan MS har rota seg inn i dette hjørnet her - over 20gb (+swap) for en OS-installasjon er fullstendig galskap.

 

OS X krever vel ca. 5 gb (under en fjerdedel, inkludert restore partition) og Linux enda mindre. Det er ingen grunn til at Windows skal være større enn dette, annet enn manglende oppfølging og slaskete arbeid. Det er ikke som at SSDer kommer overraskende på, akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...