Gå til innhold

Norges nye piratlov er rett rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Folk laster ikke ned fordi de vil stjele for å spare penger. Man laster ned fordi det er enklest. Markedet er mer enn villig til å betale for både musikk og film dersom det gjøres praktisk.

Har hatt de tankene lenge også, er rart at bransjen ikke ser dette. Men det er jo det som er synd at her tenkes det kronasjer framfor praktisk, så dem skyter seg selv i foten.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Makalaust av politiske brødskaller å innføre ytterligere områder med foretaksdrevet justis. Dette kan lett bli parkeringsbot 2.0, hvor enkeltindividet blir gjort enda mer rettsløs.

 

Jeg blir kvalm.

Lenke til kommentar
Hvilken tjeneste bruker du? Jeg driver svært lite med piratnedlastinger, men jeg tenker på personvernet...
Jeg bruker Seedboxes.cc. Her får du også tilgang til OpenVPN service, FTP + Secure FTP + HTTP access, SSH and SFTP access.Edit: Jeg er ikke akkurat noen ekspert på området, men burde jeg bytte tjeneste? Noen som vil dele sine erfaringer og gode råd med meg? Takker på forhånd!

 

I verste fall, ikkje benytt deg av hide-my-ass, dei utleverer deg til dei som ynskjer utan å stille spørsmål.

Lenke til kommentar

Det er jo ganske mange ISP-er som opererer med dynamiske IP-adresser. Selv betaler jeg ekstra for å ha en fast IP. Hvordan skal dette da liksom gå til, når det kan være en helt annen person i ISP-ens WAN som har fått IP-en din etter noen dager?

DLD.

Datalagringsdirektivet tvinger ISPene til å lagre hvem som har hatt en IP til en hver tid. Hvertfall ganske lenge. Tror det var snakk om et år eller noe de måtte ta vare på loggene. Husker ikke helt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og der hacker jeg nettet til et par av naboene slik at de får skylda... (not).. men det er alt for enkelt å flyttte sporet av ip over på noen andre som ikke har sikkret nettet sitt nok..litt spoffing av mac adress, naboens nett og vpn... og maskinen som laster ned eksisterer ikke den dagen noen kommer til naboen for å sjekke.Det å gi private aktører rett til å få utlevert privat informasjon som er mellom meg en et annet selvskap er et så massivt overtramp og brudd på personvernloven.. og at slike lover blir diskutert i "hemlighet" viser bare hvor grundig i lomma på mediabransjen politikerene er, det fins et ord for den typen smøring.. korrupsjon.Eneste som skal kunne få utlevert informasjon ang min nettrafikk er politiet ved da en reel politianmeldelse, eller etterforskning. Det er på dette nivået det bør være.Men siden det er soleklart at en interesseorganisasjon veldig veldig vil ha en lov om ipsporing av private aktører har jeg alt nå gjort alt klart for å route all min nettrafikk enten den er lovlig eller ei, gjennom en kryptert vpn som IKKE logger trafikkdata. Det koster meg noen kr i mnd, men det er det verdt for å bevare personvernet mitt når slike lover blir trykt ned over hodene våre enten vi vil eller ikke.NEI til alle former for DLD, SOPA og konsesjoner, lover osv som støtter opp under privat ip oppsporing/trafikklogging. De er alle overtrap av personvern.

Hva heter VPN tilbyderen din :) ?

 

Lenke til kommentar

Er det ingen som har tenkt til å fortelle Kulturdepartementet hvordan dette med teknologi fungerer. Altså, hvordan en IP-adresse ikke er det samme som fingeravtrykket til en person? Man kan IKKE identifisere en person, ved hjelp av en IP-adresse. Man kan derfor heller ikke dømme en person, på bakgrunn av en IP-adresse. Burde ikke Kulturdepartementet hente inn kompetanse på fagfelter, de åpenbart ikke har greie på, før de kommer med idiotforslag?

Får fortsette med å bruke tor nettverket jeg da...
Ja, eller hacke deg inn på nettverket til naboen, slik at naboen får skylda.

 

Og om ein ikkje har nokon nabo innanfor 3km radius...? :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nei men det er et kryptert nettverk som gir deg en annen IP-adresse så teknisk sett er det minst like sikkert, Men tor er utrolig treigt.

 

Jeg vet at det er veldig sikkert, ellers hadde det ikke kommet fra den Amerikanske etterretningstjenesten.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Ulempen til piratjegere er at en IP-adresse er ikke en identifikasjon på personene som bruker et nettverk. Det er kun en adresseringsprotokoll.

 

Men det nytter lite når de kommer på døra og inndrar alle maskiner man har i huset for å undersøke. Om de leverer dem tilbake etter et år uten å ha funnet noe nedlastet materiale så har man likevel blitt forulempet så det holder, og må jo ha skaffet en hel ny park av datamaskiner i mellomtiden. Skyldig inntil bevist uskyldig...

Lenke til kommentar

Advokatfirmaet Simonsen er en gren av den amerikanske bevegelsen og lobbygruppen som stod bak at Ashcroft under Bush ringte den svenske justisministeren og beordrer 30 politifolk til å storme TPB.

Nasjonalstatens suverenitet byttet ut med sivil overtakelse av rettssalene på global skala. Lykke til, Ola Verdensborger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er nytt i dette forslaget kontra dagens lover? Jeg regner med man kan få utlevert hvem som er registert med hvilken IP via domstolene også i dag feks?AtW

 

Idag så er det kun politiet som har anledning til å få utlevert disse opplysningene og da kun med god grunn.

At private aktører skal få rettigheter til å opptre som politi er egentlig bare tull.

Vil sette dette opp mot det å få tilgang på telefonloggene til privatpersoner. Politiet sin oppgave og kun politiet bør ha rett til en slik inngripen i privatlivet. Ikke private organisasjoner med økonomiske motiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt de tankene lenge også, er rart at bransjen ikke ser dette. Men det er jo det som er synd at her tenkes det kronasjer framfor praktisk, så dem skyter seg selv i foten.

 

Så sant så sant. Altfor regidt. Jeg streama anime fra en anime side med noen explicitte scener. Egentlig var det klær på men ''de'' hvem det nå enn er skulle selfølgelig lage en strek over melom beina og på overkroppen. Som prinsipp. ''Fordi sånn er det bare'' Ja loven ja. Censorship I love you... Not

Lenke til kommentar

Dette er helt feil måte gå mot problemet med piratkopiering. Ta heller å endre på lisensene så du kan fått bedre lovlig tilbud så ville piratkopiering neste vært en ting I fortiden. Men sånn er det når du har inkompetente politikere som skjønner en dritt og filmbranse som klar å skjønne at foretning modellenedem er utdatert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hatt de tankene lenge også, er rart at bransjen ikke ser dette. Men det er jo det som er synd at her tenkes det kronasjer framfor praktisk, så dem skyter seg selv i foten.

Du kommer aldri til å få dem til å slutte å tenke i kronasjer. Problemet er at de er for late til å omstille seg, eventuelt har de funnet ut at det er billigere og fullt mulig å bruke penger på å få gjennom lover og regler til deres fordel. Det er ikke en spesielt langsiktig vurdering, og jeg håper det fortsetter å slå tilbake på dem intil de skjerper seg.

 

Spotify og iTunes er forøvrig gode eksempler på at det er fullt mulig å få folk til å betale for noe de ellers kunne lastet ned ved å tilby noe bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker Seedboxes.cc. Her får du også tilgang til OpenVPN service, FTP + Secure FTP + HTTP access, SSH and SFTP access.

 

Edit: Jeg er ikke akkurat noen ekspert på området, men burde jeg bytte tjeneste? Noen som vil dele sine erfaringer og gode råd med meg? Takker på forhånd!

Hmm.... har ikke kikket på det før, men det er jo ganske interessante løsninger. Du får altså en remote server som du kan bruke for ned/opplasting (med høye hastigheter), og så kan du deretter laste ned (over SFTP f.eks) til lokal PC for å ivareta anonymitet..?

 

Eneste spørsmål blir vel i hvilken grad disse leverandørene utleverer informasjon... Selv om trafikken til/fra dem er kryptert/anonym blir jo innholdet liggende på din remote server.. Noen eksperter som kan si mer om dette?

Lenke til kommentar

Hvorfor i det hele tatt forsøke? De kommer tvilsomt til å tjene noe på dette. Man kommer ingen vei ved å skyte det siste leddet i kjeden, som her er den enkelte som laster ned.

 

Det er en så utrolig trist å se hvor uvitende og tilbakestående enkelte av de øverste hodene her i landet er når det kommer til å løse problemer som disse når svarene er så åpenbare.

 

Her skyter vi flere enn vi redder fra ilden. Om dette går gjennom vil alt som heter personvern gå rett vest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det blir helt feil å gi private firmaer myndighet til å overvåke nettrafikken til den enkelte. Det er det samme som om de skulle kreve oversikt over telefonsamtalene dine og å lese gjennom posten din.

 

Slik jeg har forstått DLD er jo dette noe staten skal begynne med på bred basis (e-post og logger fra data/mobil), kan ikke si jeg har mer sansen for at staten skal snoke i privatlivet mitt enn private foretak.

 

 

Når det gjelder pirater tror jeg ikke det kommer til å forsvinne (om staten ikke tar 1984 til sin logiske slutt), det er ikke alle som vil eller kan betale for alt innhold de ønsker å benytte seg av. At dette er utelukkende negativt er jeg uenig i, om piraten senere har råd til å kjøpe en legitim versjon av produktet vil han kanskje gjøre det.

 

Er enig i at tilgangen på film/tv over nett er dårlig, en serie som The Walking Dead er det jo kun tilgang til via piratveien om man ikke vil vente til sesongen er kommet ut på dvd/bluray. Synes forøvrig HBO burde selge enkeltepisoder av f.eks. Game Of Thrones over nettet for et mindre beløp, jeg ønsker ikke å betale over tusen kroner i årsavgift når jeg kun vil se denne serien og ikke de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...