Gå til innhold

Norges nye piratlov er rett rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Hvilken tjeneste bruker du? Jeg driver svært lite med piratnedlastinger, men jeg tenker på personvernet...

 

Jeg bruker Seedboxes.cc. Her får du også tilgang til OpenVPN service, FTP + Secure FTP + HTTP access, SSH and SFTP access.

 

Edit: Jeg er ikke akkurat noen ekspert på området, men burde jeg bytte tjeneste? Noen som vil dele sine erfaringer og gode råd med meg? Takker på forhånd!

Endret av Hafti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Internet er spoila for lengst. Jeg bestillte anime illustrasjoner fra Japan. Det var produsert sensurert.

Endelig noe uncensored tenkte jeg men i følge Japanske regulasjoner så ville de ikke sende alt mulig over netter eller ut fra Japan. Det er jo litt vår feil også da med all denne delinga og vulgæritetet på nettet.

Lenke til kommentar

Er litt delt her.. Jeg kan forstå retten til å f.eks. logge hvem som går inn på spesifikke sider, f.eks. Pirate Bay.. Men jeg er meget skeptisk til en ukritisk kartlegging av hvilken IP adresser en PC besøker.. Dette er informasjon som absolutt kan missbrukes.. Tror også at man fort kan komme inn i gråsoner for hva som er akseptabelt å logge.. Som mange har poengtert, så er jo IP adressen ikke en id.. Så mange selskaper kan jo bli fristet til å ta et steg lengre og sørge for å identifisere vedkommende bak IP'en.. Enten i snoking av filer på maskinen, eller sjekke hvilken emailkontoer du er inne på osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er glad det finnes engasjerte som ser myndighetene over skuldrene.

 

Slik jeg ser det har musikkbransjen klart å omstille seg, strengt tatt takket være Spotify og lignende tjenester.

Spotify inntektene er ikke høye nok til å kompensere for inntekts nedgang for artistene, men en ny forretningsmodell hvor det er betalingsvilje for live opptredener har gitt artistene en vridning på inntektene.

Spillbransjen har også klart omstillingen godt. Det er så vidt jeg ser slutt på territoriale utgivelses datoer, og GoG og Kiskstarter har åpnet for flere muligheter både for de som lager og de som kjøper.

 

Så det er vel film og tv industrien det henger på, ikke?

Dårlige prismodeller og restriktiv disribusjon etter utdaterte forretningsmodeller frustrerer brukerne.

 

Jeg håper iallefall det er dette det står på.

Jeg ser ingen grunn/unnskyldning til ikke å tilegne seg spill og musikk lovlig. De som lager et produkt har rett på betaling, men fordrer også at de benytter kundevennlig distribusjon og prismodeller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Godt å se at stadig flere engasjerer seg.

 

Dette er ikke en kamp myndighetene og åndssvakhetsmonopolistene kan vinne. Denne kampen har de faktisk tapt før slaget har begynt fordi det er kunder og privatpersoner de går etter og det i lengden er umulig å gjøre internett lukket.

 

Ser ut til at det blir mange stemmer på Piratpartiet i stortingsvalget til høsten ifra denne tråden alene. Jeg bare håper folk mener alvor og faktisk går til stemmeurnene og stemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At private kan kreve å få det utlevert, direkte fra nettleverandøren, uten å måtte gå om politiet.

 

Ja, det er ikke akkurat safe. Jeg sletter all typer historikk som legger seg i app data og program data. Så er det temp filene. Legger seg mye rart etter å ha brukt Firefox. Med all den historikken er det mye letter fra andre på nettet å hente informasjon eller tracke ulike ting i historikk loggen.

Lenke til kommentar

Med en større beskyttelse av f.eks filmbransjen, så vil den naturlige tilnærming til tilsvarende løsninger som Spotify for video avta i fart og retning. Med piratvirksomheten ville denne bransjen se seg nødt til å få fram løsninger basert på abonnement. Dette gjelder også for applikasjoner.

Nå tror jeg hastigheten vil avta, og enkelte bransjer vil kunne fortsett ta det de vil ha, men jeg tror det faktisk er et tap sett over lengre tid. Verden trenger enklere løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Får fortsette med å bruke tor nettverket jeg da...
Tor er vel ikke en VPN, så jeg tror ikke det hjelper så utrolig mye.

 

Nei men det er et kryptert nettverk som gir deg en annen IP-adresse så teknisk sett er det minst like sikkert, Men tor er utrolig treigt.

Lenke til kommentar

Jasså! Så man kan ikke gi fartsbot til bileier som har kjørt forbi en fotoboks for fort dersom bildet ikke kan vise hvem som er fører av bilen. Men de skal kunne overvåke og bøtlegge/straffe en eier av en IP-addresse uten å bevise hvem som har utført handlingen? Er det far i huset som skal få straffen for at ungene bruker BT, eller er det bestemor kanskje, fordi abonnementet står på henne?

 

Man skal ha en ganske ubrukelig advokat dersom man bestrider et forelegg og taper en slik sak i retten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
I et høringsnotat fra regjeringen legges det frem forslag til at private aktører, som film- og musikkindustrien, skal få en lovfestet rett til å samle inn IP-adresser i sin jakt på nettpirater.

 

Dette synes jeg er skummelt. Dersom jeg lager en sang som uansett ikke selger, så gir det meg rett til å samle inn IP-adresser og jakte på pirater. I bunn og grunn kan jeg legge sangen opp på TPB, og dersom noen laster det ned, kan jeg saksøke dem for et par milliarder kroner pga "tapte utgifter".

 

Når man begynner å blokkere sider som TPB, begynner man å ligne på land man egentlig ikke vil sammenligne seg med. Mediene synes det er så utrolig rart at Google blir blokkert, jeg ser egentlig ikke hvordan vi blir noe særlig bedre.

Endret av Quote
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det blir helt feil å gi private firmaer myndighet til å overvåke nettrafikken til den enkelte. Det er det samme som om de skulle kreve oversikt over telefonsamtalene dine og å lese gjennom posten din.

 

Jeg er helt enig i at de som produserer film og musikk skal tjene penger på det, men hvis det betyr at private aktører skal kunne overvåke folks privatliv så sier jeg heller nei takk; det er noe med å prioritere det viktigste først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blokkering av TBP vil nok ikke hjelpe så mye, de som virkelig vil og de som laster ned mye klarer nok fint å komme seg rundt blokkeringene(VPN).

Selvsagt, blokkering av TPB blir som en dråpe i havet. De fleste klarer å finne alternativer. Skal man blokkere Google dersom man kan bruke det for å finne ulovlige torrenter? Hvor går grensen?

 

Blir regelrett trist av dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har i alle bransjer alltid vært slik at dersom en tilbyder ikke henger med på utviklingen vil det føre til tap av kunder, noe som tvinger frem utvikling i bransjen. Hvorfor skal musikk-/filmbransjen være skånet for dette, og atpåtil ved innføring av lover som strider med våre grunnleggende prinsipper?

 

Folk laster ikke ned fordi de vil stjele for å spare penger. Man laster ned fordi det er enklest. Markedet er mer enn villig til å betale for både musikk og film dersom det gjøres praktisk.

 

Blokkering av TBP vil nok ikke hjelpe så mye, de som virkelig vil og de som laster ned mye klarer nok fint å komme seg rundt blokkeringene(VPN).

Akkurat. En lov som i tillegg til å stride med grunnleggende prinsipper ikke engang tjener sin hensikt.

Endret av I.A.G.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...