Gå til innhold

På jakt etter et solid alternativ til Raspberry Pi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gizmosphere mangler vel både lyd og hdmi utganger såvidt jeg kan se. Et annet alternativ er (thin) itx som er litt større enn gizmosphere (17x17 vs 11x11), men det er mye mer å velge mellom i standard AMD/Intel x86 prosessorer.Ser ut som det er en overflod med billige arm kort hvor ingen har god oversikt over hva som er brukbart til f.eks. xbmc eller ikke, hdmi-cec støtte osv... ODroid f.eks. virker jo som en knallsterk løsning, men hvor enkelt det er det å få den og Cubiebord for den saks skyld til å gjøre som du vil? Kjører du Android eller Ubuntu evt. andre Linux varianter, får du hardware dekoding av filmer eller ikke osv...

 

Priser, linker etc?

Lenke til kommentar

Priser, linker etc?

 

Spec & pris tabell for ODroid serien litt nede på denne sida:

http://www.hardkerne...l_2011/main.php

 

X2, quad-core 1.7Ghz, 2GB minne+++ $135. Enn så lenge har jeg stått over pga. ting nevnt av andre her som f.eks. drivere og jeg har allerede en AMD E350 ITX maskin som holder ennå så jeg har ikke hastverk.

 

Når det kommer til thin-itx så har jeg ikke sett mye, men ECS og Gigabyte har ting på gang:

http://semiaccurate.com/2012/09/19/gigabyte-shows-off-half-height-itx-boards

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Dritkult artikkel, jeg digger den nye trenden med disse ARM-baserte utviklerkortene. Flott at hardware.no har journalister som har kompetanse til å dekke dette.

Problemet med disse kortene er uansett bruken av mobile lukkede grafikkchipper.

 

RaspberryPi har enda ikke fått X11 drivere, nesten et år etter release. Hjelper lite å ha fetere hardware enn både mobiler og spillkonsoler når du ikke kan utnytte den.

Enig, dette er min største frustrasjon. Det blir unødvendig knotete og begrensende når man skal sette opp OS og applikasjoner på dem. Håper inderlig at noen av de åpne prosjektene kan lykkes, for Mali og Adreno ser det ut til at det går fremover. Broadcom forventer jeg ingenting annet en kvalme fra, så det ødelegger voldsomt for RaspberryPi.
Lenke til kommentar

Har hatt ODROID-U2 siden tidlig januar, og jeg er kjempefornøyd. XBMC fungerer veldig bra, og det samme gjør alle andre apper. Spesielt fett er det å kjøre N64oid og spille Goldeneye med trådløs Xbox 360-kontroller... Funker fett ;)

 

Støtter den alle videofiler? .iso f.eks....

Vet at min Android tlf ikke gjør dette, noe som irriterer noe så grønn jævlig...

Lenke til kommentar

Støtter den alle videofiler? .iso f.eks....

Vet at min Android tlf ikke gjør dette, noe som irriterer noe så grønn jævlig...

Iso er da ikke et videoformat. Det er i utgangspunktet bare en sektor for sektor-kopi av en DVD/CD(eller lignende). Det er fint mulig at en iso-fil inneholder en videofil, men det er ikke det i seg selv.

Lenke til kommentar

Må si jeg angrer veldig på at at mine 2 Raspberry PI kom to dager før denne artikkelen, med alt av tilbehør som tilsammen nesten kom på 1500NOK da jeg valget å kjøpe alt i Norge.

 

Bare litt mer cash og jeg kunne kjøpt to av disse med eMMC-kort samt strøm adapter :hm:

 

Angrerett :thumbup:

Lenke til kommentar

Støtter den alle videofiler? .iso f.eks....

Vet at min Android tlf ikke gjør dette, noe som irriterer noe så grønn jævlig...

Dette gjøres i software, og støttes av VLC. VLC er ute i beta for Android, men er naturligvis fullt støttet i Ubuntu og andre linuxdistribusjoner. Så uansett om du kjører GNU/Linux eller Android/Linux på denne så kan du spille ISO (og alt annet av formater), bare bruk VLC ;)
Lenke til kommentar

Angrerett :thumbup:

 

Huff ja det hadde vært en mulighet, men må være helt ærlig jeg er nok for giddalaus til å gå tilbake til 2 butikker og en nettbutikk for å få pengene tilbake. Blir vel å vente til neste måneds lønning for å kjøpe meg en ODROID. Skal alltids klare å finne en gøy bruk til mine RPI, GIPO er jo meget spennende å leke seg med :)

Lenke til kommentar

Dette gjøres i software, og støttes av VLC. VLC er ute i beta for Android, men er naturligvis fullt støttet i Ubuntu og andre linuxdistribusjoner. Så uansett om du kjører GNU/Linux eller Android/Linux på denne så kan du spille ISO (og alt annet av formater), bare bruk VLC ;)

VLC er en meget bra avspiller. Men har lyst eventulet og bruke dette som MC og da bruker jeg XBMC nå.

Elsker det, og etter hva jeg vet, støtter ikke XBMC iso filer enda i Android.

 

Har RPi nå, og den takler det med RaspBMC, men den virker ikke som "sterk" nok.

Lenke til kommentar

VLC er en meget bra avspiller. Men har lyst eventulet og bruke dette som MC og da bruker jeg XBMC nå.

Elsker det, og etter hva jeg vet, støtter ikke XBMC iso filer enda i Android.

 

Har RPi nå, og den takler det med RaspBMC, men den virker ikke som "sterk" nok.

VLC er etter min menig ikke en bra avspiller. Den avspiller dog det meste men kvalitets messig er den ikke bra. MP classic med CCCP-codec er dog noe av det beste synes jeg selv om jeg nå bare bruker XBMC.
Lenke til kommentar

VLC er etter min menig ikke en bra avspiller. Den avspiller dog det meste men kvalitets messig er den ikke bra. MP classic med CCCP-codec er dog noe av det beste synes jeg selv om jeg nå bare bruker XBMC.

 

OK, får du da til at de samme tastatur snarveiene (kombinasjoner) fungerer på samme måte i MP classic?

 

Litt av poenget med XBMC er jo at det er sømløst, slik at ihvertfall jeg for min del bruker kun fjernkontroll. (Harmony ONE). Denne sender jo da vanlige tastetrykk (x, i osv)

 

Og hvordan setup har du da i advancedsettings.xml?

Lenke til kommentar

OK, får du da til at de samme tastatur snarveiene (kombinasjoner) fungerer på samme måte i MP classic?

 

Litt av poenget med XBMC er jo at det er sømløst, slik at ihvertfall jeg for min del bruker kun fjernkontroll. (Harmony ONE). Denne sender jo da vanlige tastetrykk (x, i osv)

 

Og hvordan setup har du da i advancedsettings.xml?

Jeg bruker faktisk mus og tastatur i stuen siden jeg bruker den mye til surfing også og diverse andre småting.

 

Nå var det en stund siden jeg brukte VLC og MP classic siden jeg gikk over til xbmc for ca 1 år siden. VLC ble kun brukt i nød, jeg har ikke kikket noe særlig på innstillinger for bilde i VLC heller men kom frem til at MP classic fikk ett mye bedre bilde etter en installasjon av programmet sammen med CCCP.

 

Jeg har heller ikke satt opp xbmc noe særlig uten bruker den som den er mer eller mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...