Gå til innhold

Apples Mac-salg stuper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For et stup! Føler jeg leser dagbladet og ikke en seriøs faglig korrekt nettavis.
Du synes ikke 20% nedgang i en bedrift som har hatt jevn oppgang i lengre tid er ett stup?AtW

 

Egentlig ikke mtp. at mange analytikere har spådd at de kommer til å gå ned og de har hatt spreng vekst de siste 10årene. Begrenset hvor lenge man kan leve på samme designet uansett hvor genialt det er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er 10% et stup, men det er egentlig bare en fortsettelse av en lengre tids skepsis i markedet til en overvurdert verdi. Aksjen har sunket siden september.

 

Så gjenstår det å se om stupet er en panikkreaksjon eller ikke. Det ser vi om noen uker, når aksjen enten har tatt seg opp igjen eller fortsatt daler. Den er nå nede på verdien fra et år siden. Det er kanskje et riktigere nivå i alle fall.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvis dette er for 4 kvartal i fjor så er jeg ikke overrasket. De klarte hverken å levere den nylanserte IMACen (som ENDA ikke er å få tak i), ikke i nærheten av så mange ipad det ble forspurt etter noe som gjorde at folk valgte f.eks Samsung istedenfor. Ipad mini var borte fra hyllene 1 måned før jul.

 

De driter seg ut, reklamerer med produkter de ikke klarer å levere. Synd for dem.

Lenke til kommentar
(fysisk er de en tredel av microsoft f.eks men de er verdt 2 ganger så mye.. idiotisk.)
Hva legger du i «fysisk»?

 

At Microsoft har 100kvm kontor til sjefen og Apple bare har 33.3kvm til sin sjef. Men Apple har fylt det lille kontoret med mange dyre ting... Eller no kanskje?

Fysisk størrelse er litt vanskelig å beregne mellom disse 2. Jeg vet ikke hvor mange etasjer de har.

Lenke til kommentar

Nå skal man være forsiktig med å sløyfe goodwill som en egen verdi. De materielle godene trenger ikke å være i nærheten av den verdien som evt. patenter, goodwill og idéer kan være verd.

Nå kjenner jeg ikke til markedet særlig godt, så skal være forsiktig å uttale meg, men det virker som at Apple uansett har hatt en noe høy utvikling i aksjeverdi i forhold til realverdien på aksjene, noe denne nedgangen kanskje representerer.

Lenke til kommentar
Hva legger du i «fysisk»?
Antal salg og fysisk markedsandel. Hvis du solgte alt apple eier er det utrolig lite i forhold til aksjeprisen. Microsoft er flere ganger større enn Apple men er verdt mindre. DETTE menes som fysisk. Derfor er det ikke rart at Apples akjsepris endelig synker litt.

 

Faktisk. Jeg tror ordet du leter etter er faktisk verdi, ikke fysisk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bagatellisere fallet i Apples aksjer, men når man har fulgt med på hva som har foregått er det ikke så veldig rart.

 

Det er dermed en latterlig vinkling i media i hvor dramatisk dette er for Apple. Apple gjør nok engang sitt beste kvartal, det er bare at veksten ikke er så stor som den har vært tidligere. Å lage overskrifter og artikler som om Apple er på kanten av stupet når de fortsatt har økt fortjeneste for gudene vet hvilket kvartal blir bare latterlig.

 

At MS skulle ha dobbel faktisk verdi av Apple er det bare folk som ikke setter seg inn i saken og fanboys/hateboys som kan mene. Som det står i artikkelen har apple sånn ca 200mrd $ i skattekista som de kan bruke til å handle hva de vil. Dette er faktisk nesten nok til å kjøpe MS som har en verdi på 232.38mrd $.

Med den faktiske veksten Apple har er det slik at de sansynligvis i løpet av 2013 har nok penger på bok til å kjøpe MS uten lån og annet tull. Det vil selvfølgelig ikke skje grunnet konkuransetilsynet og lignende, men det gjør i alle fall folk som sier at MS er i reell verdi dobbelt så store som Apple til latter.

 

Er greit å ha minimal innsinkt.

 

Håper nå noen kan vise til hvor feil jeg tar med fakta slik at mitt svulmende ego kan krympe 10% da jeg tror jeg har godt av det;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Faktisk. Jeg tror ordet du leter etter er faktisk verdi, ikke fysisk :)
ah godt poeng.

Hva legger du da i at Microsoft har tre ganger så høy faktisk verdi som det Apple har? Tar du med patenter, leverandør- og storkundeavtaler, rettighetsavtaler, økosystemer, registrerte brukere, App Store, merkevareverdi, optimaliserte varekjeder osv?

Lenke til kommentar

Hva legger du da i at Microsoft har tre ganger så høy faktisk verdi som det Apple har? Tar du med patenter, leverandør- og storkundeavtaler, rettighetsavtaler, økosystemer, registrerte brukere, App Store, merkevareverdi, optimaliserte varekjeder osv?

 

Spesielt hvis du legger til det med tanke på Microsoft sin 90% markedsandel på pcer.(er fortsatt ekstremt mange dataer i forhold til iphoner og slikt.

 

Apple er en papirtiger.. ikke mye annet enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...