Gå til innhold

Apples Mac-salg stuper


Anbefalte innlegg

Spesielt hvis du legger til det med tanke på Microsoft sin 90% markedsandel på pcer.(er fortsatt ekstremt mange dataer i forhold til iphoner og slikt.

 

Apple er en papirtiger.. ikke mye annet enn det.

 

Så du mener at Microsoft sin faktiske verdi ligger i antall Windows-lisenser? Microsoft produserer jo ikke maskinvaren selv.

 

Jeg er enig i at antall Windows-brukere påvirker hvor mye Microsoft er verdt - men en Mac-bruker er nok verdt mer for Apple enn en Windows-bruker er for Microsoft. Mac-brukeren gir penger til Apple for både maskinvare og programvare - og også for programvare fra andre utviklere (gjennom App Store, hvor Apple tar en del av kaken).

 

 

Interessant at du mener Microsoft er verdt mer enn Apple pga. antallet PC-er versus smartttelefoner og nettbrett. I 2011 ble det solgt færre PC-er enn smarttelefoner, og jeg tviler på at denne trenden snur. Med andre ord tjener Apple penger på maskinvare, programvare og tilleggstjenester (musikk, apper, betalingsløsninger) i den mest populære produktkategorien. Hvordan tjener Microsoft penger her? Om fem år, hva er verdien av å sitte på 90% av lisensene for PC-operativsystemer?

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesielt hvis du legger til det med tanke på Microsoft sin 90% markedsandel på pcer.(er fortsatt ekstremt mange dataer i forhold til iphoner og slikt.

Hvis du ser på antall solgte PC'er så er faktisk 2012 første år på 11 år at antall solgte datamaskiner synker.

 

Det tradisjonelle PC-markedet kommer til å oppleve mer og mer konkuranse fra tablets og andre mobilenheter.

Lenke til kommentar

Så du mener at Microsoft sin faktiske verdi ligger i antall Windows-lisenser? Microsoft produserer jo ikke maskinvaren selv.

 

Jeg er enig i at antall Windows-brukere påvirker hvor mye Microsoft er verdt - men en Mac-bruker er nok verdt mer for Apple enn en Windows-bruker er for Microsoft. Mac-brukeren gir penger til Apple for både maskinvare og programvare - og også for programvare fra andre utviklere (gjennom App Store, hvor Apple tar en del av kaken).

 

 

Interessant at du mener Microsoft er verdt mer enn Apple pga. antallet PC-er versus smartttelefoner og nettbrett. I 2011 ble det solgt færre PC-er enn smarttelefoner, og jeg tviler på at denne trenden snur. Med andre ord tjener Apple penger på maskinvare, programvare og tilleggstjenester (musikk, apper, betalingsløsninger) i den mest populære produktkategorien. Hvordan tjener Microsoft penger her? Om fem år, hva er verdien av å sitte på 90% av lisensene for PC-operativsystemer?

 

Og hva med alt det andre microsoft gjør? Microsoft alene har 20000 flere ansatte direkte enn apple. og gjør mye mer annet. De er kun mindre i aksjeverdi og massivt større på alle andre måter. Og dette er bare EN av mange mange mange selskaper som er så mye større enn apple at det er stygt, bare ta oljeselskapene. Så apples verdi er skyhøy og synker fordi realiteten er noe annet.

Lenke til kommentar
Og hva med alt det andre microsoft gjør?

 

Som hva da?

 

Microsoft alene har 20000 flere ansatte direkte enn apple

 

Tviler på at ANTALL ansatte sier noe om verdien på et selskap. Det sier bare noe om kostnadene. De ansattes kompetanse, derimot.

 

De er kun mindre i aksjeverdi og massivt større på alle andre måter. Og dette er bare EN av mange mange mange selskaper som er så mye større enn apple at det er stygt, bare ta oljeselskapene. Så apples verdi er skyhøy og synker fordi realiteten er noe annet.

 

Du har fortsatt ikke nevnt et eneste område hvor Microsofts størrelse tilsier at de har høyere verdi enn Apple.

Endret av jaknudsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
For et stup! Føler jeg leser dagbladet og ikke en seriøs faglig korrekt nettavis.
Du synes ikke 20% nedgang i en bedrift som har hatt jevn oppgang i lengre tid er ett stup?AtW
Egentlig ikke mtp. at mange analytikere har spådd at de kommer til å gå ned og de har hatt spreng vekst de siste 10årene. Begrenset hvor lenge man kan leve på samme designet uansett hvor genialt det er.

 

Så hvis jeg går mot kanten av prekerstolen og forventer at det er en bratt fjellveggen flere hundre meter rett ned så er det ikke et stup? Bare fordi jeg forventet det?

Lenke til kommentar

Det var da en utrolig negativ vinkling, etter at Apple nettopp har levert sitt beste kvartalsresultat gjennom tidene. Tar man hensyn til at siste resultatkvartal var på 13 uker, mens tilsvarende kvartal for ett år siden var på 14 uker og dessuten var helt eksepsjonelt bra i forhold til alle forventninger og målestokker, er resultatet som ble presentert i går også imponerende.

 

For å sette ting litt i perspektiv: Apple hadde i siste kvartal større fortjeneste enn noe selskap utenom gass-/oljesektoren noensinne har hatt i løpet av ett kvartal, og det fjerde beste kvartalsresultatet noensinne om man også tar med gass-/oljesektoren i sammenligningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_corporate_profits_and_losses

 

Når man i tillegg vet at Apple opererer med gode fortjenestemarginer og i siste kvartal ikke har kunnet dekke etterspørselen for opptil flere av sine produktlinjer, ser jeg absolutt ingen grunn til å svartmale - tvert imot, ingen ting tyder på annet enn at Apple kan se framtiden lyst i møte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da en utrolig negativ vinkling, etter at Apple nettopp har levert sitt beste kvartalsresultat gjennom tidene. Tar man hensyn til at siste resultatkvartal var på 13 uker, mens tilsvarende kvartal for ett år siden var på 14 uker og dessuten var helt eksepsjonelt bra i forhold til alle forventninger og målestokker, er resultatet som ble presentert i går også imponerende.

 

For å sette ting litt i perspektiv: Apple hadde i siste kvartal større fortjeneste enn noe selskap utenom gass-/oljesektoren noensinne har hatt i løpet av ett kvartal, og det fjerde beste kvartalsresultatet noensinne om man også tar med gass-/oljesektoren i sammenligningen.

http://en.wikipedia....fits_and_losses

 

Når man i tillegg vet at Apple opererer med gode fortjenestemarginer og i siste kvartal ikke har kunnet dekke etterspørselen for opptil flere av sine produktlinjer, ser jeg absolutt ingen grunn til å svartmale - tvert imot, ingen ting tyder på annet enn at Apple kan se framtiden lyst i møte.

 

Hva er det som gjør at investorene mener noe helt annet da? De har bare ikke forstått det som foregår?

 

Ellers tror jeg ikke tallene i den tabellen er oppdatert, tar man Exxons tall fra 2011 og deler det rent på 4 (som gir det minst mulig kvartalsmessig tallet), så er det allikevel godt over apples tall.

 

For all del, apple tjener mye men det er endel som tyder på at de er i ferd med å komme i en nedoverbakke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at investorene mener noe helt annet da? De har bare ikke forstått det som foregår?

 

Ellers tror jeg ikke tallene i den tabellen er oppdatert, tar man Exxons tall fra 2011 og deler det rent på 4 (som gir det minst mulig kvartalsmessig tallet), så er det allikevel godt over apples tall.

 

For all del, apple tjener mye men det er endel som tyder på at de er i ferd med å komme i en nedoverbakke.

En stor del av "investorene" som opererer i aksjemarkedet er rene spekulanter og bryr seg bare om én ting: hvordan tjene penger på svingninger i markedet. Da handler det i liten grad om langsiktige investeringer i profitable selskap eller dypere forståelse for selskapenes virksomheter, men heller om datamaskiner som utfører automatiserte aksjetransaksjoner i løpet av millisekunder.

 

Kvartalstallene for Exxon fra 2011 som er gjengitt i tabellen ligger mellom 10 og 11 milliarder USD. Det er da åpenbart dårligere enn Apples 13.2 milliarder USD for siste kvartal.

 

Det er nærmest uunngåelig at vekstraten vi har sett for Apple det siste tiåret må avta noe, med mindre man ser for seg at Apple Inc. i løpet av noen år skal utgjøre storparten av økonomien i hele USA...

Ser man på inntjeningen for de siste årene er det rimelig lett å se at den eksponentielle vekstkurven umulig kan fortsette i lengden:

http://www.statista....inc-since-2005/

 

Alle selskap som opplever langvarige oppturer vil før eller siden oppleve nedturer - selv oljegiganter som Exxon Mobil opplever fra tid til annen resultatnedgang. Det kommer også til å skje med Apple før eller siden - noe annet ville vært naturstridig - men jeg ser ingen tegn til noen slik nedgang i nær framtid.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En stor del av "investorene" som opererer i aksjemarkedet er rene spekulanter og bryr seg bare om én ting: hvordan tjene penger på svingninger i markedet. Da handler det i liten grad om langsiktige investeringer i profitable selskap eller dypere forståelse for selskapenes virksomheter, men heller om datamaskiner som utfører automatiserte aksjetransaksjoner i løpet av millisekunder.

 

Kvartalstallene for Exxon fra 2011 som er gjengitt i tabellen ligger mellom 10 og 11 milliarder USD. Det er da åpenbart dårligere enn Apples 13.2 milliarder USD for siste kvartal.

 

Det er nærmest uunngåelig at vekstraten vi har sett for Apple det siste tiåret må avta noe, med mindre man ser for seg at Apple Inc. i løpet av noen år skal utgjøre storparten av økonomien i hele USA...

Ser man på inntjeningen for de siste årene er det rimelig lett å se at den eksponentielle vekstkurven umulig kan fortsette i lengden:

http://www.statista....inc-since-2005/

 

Alle selskap som opplever langvarige oppturer vil før eller siden oppleve nedturer - selv oljegiganter som Exxon Mobil opplever fra tid til annen resultatnedgang. Det kommer også til å skje med Apple før eller siden - noe annet ville vært naturstridig - men jeg ser ingen tegn til noen slik nedgang i nær framtid.

 

Like fullt så gikk aksjekursen bratt nedover når tallene ble kjent, du mener ikke det i det minste insinuerer om nyhetene ble oppfattet som negative eller positive?

 

Jeg får ikke det til å stemme, exxon hadde ett driftsresultat på over 70 milliarder dollar i 2011 såvidt jeg har fått meg meg.

 

Du ser ingen tegn til nedgang i det hele tatt? Sterkt synkende aksjekurs, avtagene vekst i mobil, nedgang på PCer? At du mener summen allikevel tyder på positiv utvikling er jo helt fair, at du ikke ser noen tegn til nedgang finner jeg derimot underlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så hvis jeg går mot kanten av prekerstolen og forventer at det er en bratt fjellveggen flere hundre meter rett ned så er det ikke et stup? Bare fordi jeg forventet det?

Et stup er et stup. Men hvis stupet ikke skader deg, og du går like høyt opp igjen på andre siden av Lysefjorden, så er du (antagelig) verdensrekordholder i stup, ikke død... :cool:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Og hva med alt det andre microsoft gjør? Microsoft alene har 20000 flere ansatte direkte enn apple. og gjør mye mer annet. De er kun mindre i aksjeverdi og massivt større på alle andre måter. Og dette er bare EN av mange mange mange selskaper som er så mye større enn apple at det er stygt, bare ta oljeselskapene. Så apples verdi er skyhøy og synker fordi realiteten er noe annet.

 

Her tar du rett og slett feil. Apple omsetter for over tre ganger såmye som Microsoft. Faktisk er det sånn at Apples iPhone-avdeling omsetter for mer enn hele Microsoft til sammen.

 

Apple er verdens 18. største selskap målt i omsetning, MS er ikke inne på topp 50-lista engang.

 

(Ja, MS har flere ansatte, men det er ikke akkurat noen måleenhet på suksess)

 

Lenke til kommentar

Like fullt så gikk aksjekursen bratt nedover når tallene ble kjent, du mener ikke det i det minste insinuerer om nyhetene ble oppfattet som negative eller positive?

 

Jeg får ikke det til å stemme, exxon hadde ett driftsresultat på over 70 milliarder dollar i 2011 såvidt jeg har fått meg meg.

 

Du ser ingen tegn til nedgang i det hele tatt? Sterkt synkende aksjekurs, avtagene vekst i mobil, nedgang på PCer? At du mener summen allikevel tyder på positiv utvikling er jo helt fair, at du ikke ser noen tegn til nedgang finner jeg derimot underlig.

Det var sikkert mange investorer og spekulanter som hadde urealistiske forventninger og derfor oppfattet et svært godt resultat for Apple som mer eller mindre negativt. Dette skyldes nok ikke minst floraen av mer eler mindre troverdige rykter som fikk det til å rykke i tastaturfingrene til mange spekulanter. De som har fulgt med i timen burde ikke bli overrasket over ting som lavere profittmarginer for Apple, da Apple allerede i forbindelse med forrige resultatgjennomgang for 3 måneder siden varslet om lavere marginer som følge av bl.a økte produksjonskostnader for en del produkt.

Nå leverte Apple faktisk både bedre fortjenestemargin og noe høyere omsetning enn de selv estimerte for 3 måneder siden, altså helt i tråd med det som er normalt ift. Apples vanligvis konservative "guidance" for neste kvartal.

 

Ser man på gjennomsnittet av hva de profesjonelle analytikerne faktisk estimerte i forkant av gårsdagen (de blå feltene i tabellen nederst) så var Apples kvartalsresultat nesten "spot-on" for både omsetning og EPS:

54.7 milliarder USD estimert vs. 54.5 milliarder USD faktisk omsetning

13.45 USD estimert vs. 13.41 USD faktisk EPS

 

rev-and-eps-q1-2013-thurs.png?w=411&h=552

 

http://tech.fortune....terly-earnings/

 

 

Exxon Mobil hadde et resultat på 41 milliarder USD i 2011, som er helt i tråd med tallene jeg oppga tidligere.

"ExxonMobil’s fourth-quarter and full-year 2011 estimated results came out today. Our fourth-quarter 2011 earnings were $9.4 billion, and our global earnings total for the year was $41 billion."

http://www.exxonmobi...obils-earnings/

 

 

Nå var det summen i form av kvartalsresultater for Apple Inc. jeg skrev om, ikke kurssvingninger fra dag til dag som følge av kortsiktige aksjespekulasjoner, eller enkeltprodukter som av ulike årsaker ikke solgte i tråd med forventningene. Avtagende vekst er da heller ikke det samme som nedgang, vekst er fortsatt vekst.

 

Vekstkurven flate ut, det er knapt mulig å fortsette med over 50% årlig vekst innenfor Apples nåværende forretningsområder når man har nådd en viss størrelse. Du kan selv regne på hvilke urealistiske, astonomiske tall man kunne endt opp med dersom Apple skulle fortsatt som før med mer enn 50% årlig vekst i fortjeneste i f.eks 5 år...ikke vet jeg hvilke produkter man i så fall ser for seg som skulle gitt Apple en fortjeneste på 400 milliarder USD i året i 2018 eller deromkring...det måtte i så fall være "The Next Big Thing", noe som endrer alt og som vi i dag ikke aner noe om... ;)

Én ting er sikkert, Apple øker sine investeringer i fortsatt innovasjon og vekst:

http://appleinsider.com/articles/13/01/24/apple-to-spend-10-billion-on-innovation-expansion-in-2013

 

Ser man på uttalelser fra en rekke ledende analytikere er det en ganske bred konsensus om at man forventer fortsatt vekst, at Apple-aksjen nå er verdsatt for lavt, og at man forventer en betydelig stigning i løpet av det kommende året.

http://appleinsider....o-normal-levels

 

Som man kan se er analytikernes forventninger og "price targets" likevel noe som spriker en god del. Når enkelte tabloidskribenter noen måneder fram i tid da velger å se bare på de mest optimistiske estimatene vil man selvsagt risikere å lese om "skuffende resultater" også neste gang Apple oppsummerer et rekordkvartal...

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.easytrans.org/no/?q=fysisk

 

Apple suger btw.. lite endringer en kan gjøre..

Kommentaren din suger. Folk flest er lite interessert i å gjøre "endringer" på datamaskiner og duppedingser, de vil ha noe som funker rett ut av boksen og det er det hele, stort sett.

For øvrig kjenner jeg opptil flere tidligere "PC-byggere" og IT-nerder som i dag bruker Apple-maskiner - det er liksom ikke så mye stas å mekke med utstyr når man har gjort det noen ganger...og det har vel også noe med å bli voksen og prioritere litt bedre hva man bruker tiden til... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Kommentaren din suger. Folk flest er lite interessert i å gjøre "endringer" på datamaskiner og duppedingser, de vil ha noe som funker og det er det hele, stort sett. For øvrig kjenner jeg opptil flere tidligere "PC-byggere" og IT-nerder som i dag bruker Apple-maskiner - det er liksom ikke så mye stas å mekke med utstyr når man har gjort det noen ganger...og det har vel også noe med å bli voksen og prioritere litt bedre hva man bruker tiden til... ;)

 

Hvorfor er det så mange IT-interesserte om insisterer på å rakke ned på egne interesser? Hva er galt med å ha PC-bygging som hobby? Er det en mindre god prioritering enn andre hobbyer? Samme argumentet brukes innen feks mobil her også, plutselig er det negativt å være en nerd og det er ingen verdig firtidsaktivitet å ville fikle litt med ting. Greit nok, folk har forskjellige prioriteringer, er selv ikke spesielt interessert i drive å tune maskiner etter ett raskt første-setup, men det må jo gå ann at andre har andre prioteringer, uten at de er dårlige av den grunn?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det har relevans når folk sier det er en dårlig prioritering av tid.

 

Det er verken god eller dårlig prioritering av tid, men det er såpass spesiell prioritering av tid at det er uinteressant for de fleste produsentene å designe for denne gruppen.

 

Faktisk er det en "regel" i produktdesignverdenen at man skal se aktivt bort fra "nerdene" fordi disse skiller seg så mye fra den jevne bruker at det er dumt å designe for dem (om man treffer nerdene bommer man på resten).

 

Så når man tror at Apple gir blaffen i "entusiastene" har man faktisk helt rett, de gjør det. De fem prosentene som vil endre alt på telefonene sine blir aktivt ignorert til fordel for de 95 prosentene som er fornøyd med det de får ut av esken og som i beste fall ignorerer og i verste fall blir forvirret av ekstra muligheter.

 

Det samme gjelder ting som "slå av wifi/bluetooth fra startskjermen"-funksjoner som så mange vil ha. De fleste brukerne driter i hva som er på, de lader heller litt oftere enn å måtte forholde seg til sånt. Det er disse Apple designer for, de vet at de største nerdene uansett kjøper noe annet.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...