Gå til innhold

Bytte bank - Hvordan overføre pengene korrekt?


Kentinho

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har siden jeg fylte 18 var kunde i Skandiabanken. Der har jeg både lønnskonto, sparekonto og BSU.

 

Til min store forskrekkelse har jeg lagt merke til at det bare er 0,75%(!) rente i Skandiabankens høyrentekonto. Skandaløst lavt.

 

Har derfor tenkt og hvertfall flytte over til YaBank eller Bank Norwegian, eventuelt bare sparekontoen til DNBs superspar.

 

Hvordan gjør jeg dette korrekt? Skal jeg bare flytte sparepengene er det greit nok, men om jeg skal bytte til en av allroundbankene vil jeg helst at det skal bli gjort riktig.

 

Mye knyttet til forsikring, lønn og avtalegiroer er jo knyttet til min konto i Skandiabanken. Må jeg ordne alt det manuelt? Har sett et slikt skjema om bankbytte, vil det gjøre ting enklere?

 

Kan jo også forhøre meg om noen har erfaringer med YaBank og Norwegian når jeg først er i gang?

 

Ser de har rente til 3.30% og 3.50% på sparekonto, så vurderer å bare bytte alt fra Skandiabanken til en av disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har siden jeg fylte 18 var kunde i Skandiabanken. Der har jeg både lønnskonto, sparekonto og BSU.

 

Til min store forskrekkelse har jeg lagt merke til at det bare er 0,75%(!) rente i Skandiabankens høyrentekonto. Skandaløst lavt.

 

Har derfor tenkt og hvertfall flytte over til YaBank eller Bank Norwegian, eventuelt bare sparekontoen til DNBs superspar.

 

Hvordan gjør jeg dette korrekt? Skal jeg bare flytte sparepengene er det greit nok, men om jeg skal bytte til en av allroundbankene vil jeg helst at det skal bli gjort riktig.

 

Mye knyttet til forsikring, lønn og avtalegiroer er jo knyttet til min konto i Skandiabanken. Må jeg ordne alt det manuelt? Har sett et slikt skjema om bankbytte, vil det gjøre ting enklere?

 

Kan jo også forhøre meg om noen har erfaringer med YaBank og Norwegian når jeg først er i gang?

 

Ser de har rente til 3.30% og 3.50% på sparekonto, så vurderer å bare bytte alt fra Skandiabanken til en av disse.

 

Det jeg vil anbefale er Sparsmart . Ingen gebyr på uttak og beste rente man kan få.

 

Har også brukt denne i flere år, også en bra høyrente bank med gode vilkår: Santander

 

Kjenner ikke til Scandiabanken, annet enn jeg vet noen bruker den til aksjehandel. Hvorfor ikke fortsette ha den, og bare overføre sparepenger til Sparsmart eller annen Hr bank?

Hvis du vil bytte alt til annen bank, er det vel bare til å ta kontakt med den banken du vil bytte til så rettleder de deg og ordner med alt.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Til min store forskrekkelse har jeg lagt merke til at det bare er 0,75%(!) rente i Skandiabankens høyrentekonto. Skandaløst lavt..

Du forveksler brukskontoen (0,75 %) og høyrentekontoen,(2,9 %) i Skandiabanken.

 

2,9 % er ikke skandaløst lavt, men du finner mange bedre alternativer på finansportalen.no.

 

yABank har i mange år hatt de beste vilkårene på brukskonto. Men jeg passer heller på å tømme brukskontoen hver måned, og til enhver tid å ha beste høyrentekonto.

 

Det lønner seg sjelden å ha alle konti i samme bank. Men du skal jo ha en del penger på kontoen før forskjellene blir merkbare.

 

Ellers er det alltid morsomt å se folk som bruker DNB til sparing råde andre om hvilken bank de bør velge....

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Fikk en "kodebrikke" i posten fra DNB her en dag, slik at jeg skulle få tilgang til en konto som ble opprettet da jeg var barn.

 

Men problemet er at den ikke funker andre steder. Trodde slik BankID skulle funke i alle banker.

 

Får ikke signert for åpning av konto hos SpareSmart siden jeg hele tiden får beskjed om at passordet er feil.

Funker ikke til innlogging i SkandiaBanken heller.

Lenke til kommentar

Fikk en "kodebrikke" i posten fra DNB her en dag, slik at jeg skulle få tilgang til en konto som ble opprettet da jeg var barn.

 

Men problemet er at den ikke funker andre steder. Trodde slik BankID skulle funke i alle banker.

 

Får ikke signert for åpning av konto hos SpareSmart siden jeg hele tiden får beskjed om at passordet er feil.

Funker ikke til innlogging i SkandiaBanken heller.

 

BankID brikken fungerer i de andre bankene, men du må først registrere deg med nettbank der med eget passord for dem.

Lenke til kommentar

Jeg endte hvertfall opp med fortsatt brukskonto og BSU i Skandiabanken, mens det blir sparekonto et annet sted.

 

Skandiabanken er på mange områder en utmerket bank. Jeg har hatt brukskonto der selv siden år 2000.

 

Men på BSU er de nr 132 av 139 banker på Finansportalens oversikt. Finn noe bedre! (Sjekk din lokale sparebank, eller velg DNB eller Nordea)

 

På høyrente er sparesmart et meget bra valg.

 

Problemer med brikke i andre banker må du ta med brukerhjelp. Mange banker har egne brikker som bare fungerer hos dem. (F. eks. topprente /SpB Ø)

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...