Gå til innhold

Test: Acer Iconia W510


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk dette til jul å må si jeg er veldig fornøyd. Eneste jeg ikke liker er pekeplaten, den slutter å fungere som den skal nå og da, og hopper fra side til side uten at jeg gjør de største bevegelsene...Ellers fungerer den fantastisk til det jeg bruker den til, Netflix, aviser og liknende. - Skrollan

Hei, hvis pekeplaten krangler kan du ta kontakt med Acer for å få fikset/byttet den.

Lenke til kommentar

Jeg fikk tak i denne i jula. Her er mine synspunkter:

 

Pekeflate

Samme problem som veldig mange andre som var tidlig ute. Etter en liten stund begynte musepekeren å hoppe rundt forbi. 1/3 av grunnen til jeg endte opp med å sende den tilbake. Noen rapporterer en fiks ved å klemme på noen punkter rundt pekeflaten.

 

Oppløsning

Jeg ser på 1366x768 som optimal oppløsning på 10" Windows-baserte nettbrett. Ved høyere oppløsning blir tekst og ikoner veldig smått siden Windows 8 selvsagt ikke skalerer på samme måte som iOS og Android.

 

Lyd

Grei lyd til å være nettbrett/netbook, men den sluttet ofte å fungere og krevde reboot. 1/3 av grunnen til retur av produkt. Problemet skal være fikset med nye drivere.

 

32 GB vs 64 GB

På Android og iOS klarer jeg meg med 32 GB, og kanskje til og med 16 GB. Siden man kan legge inn fullversjoner av Office og Photoshop osv. på Acer W510, blir 32 GB veldig lite. Spesielt med tanke på at Windows 8 tar så mye plass at det bare er 12-14 GB ledig når man pakker den opp. Dette var siste 1/3 av grunnen til jeg valgte å sende nettbrettet tilbake. 32 GB koster 4700,- og 64 GB koster 5300,-. Selvsagt kunne jeg brukt MicroSDHC-kort for å øke kapasiteten, men det fristet ikke å installere programmer på minnekort. Nettbrettet støtter forresten 64 GB MicroSDXC.

 

Ytelse

Jeg har hatt tre netbooks tidligere, hvor nyeste er en Asus 1015PN med ION-grafikk. Av de tre er det kun 1015PN som klarer 1080P på ekstern skjerm, men den blir da også fryktelig varm. I tillegg kreves det litt konfigurasjon av mediespiller.

 

På Acer W510 er dette et ikke-problem. Alt flyter utmerket. En annen fordel er at på grunn av 1366x768 oppløsning kan W510 kjøre apps tilpasset nettbrett (f.eks. Netflix og TV2 Sumo). Installerer man Windows 8 på en netbook med 1024x600 vil den ikke kunne kjøre slike apps i det hele tatt. Fordelen med slike apps er at de krever langt mindre prosessorkraft enn hvis de kjøres i nettleser. Dermed er TV2 Sumo og Netflix smooth på Acer W510. For bedre ytelse på et vifteløst nettbrett med god batteritid må man vente til neste Atom-generasjon i jula 2013.

 

Konklusjon

Jeg har aldri sett behovet for nettbrett da jeg klarer meg fint med mobilen på sofaen. Men fullverdig Windows 8 åpner for nye muligheter. Med det kan jeg endelig pensjonere netbookene mine.

 

Acer W510 var utrolig gøy å bruke de dagene jeg hadde det. Samtidig var det visse tegn på at ikke alt er klart for denne typen nettbrett enda. For eksempel var touchskjerm-scrolling av nettsider litt sluggish i Opera og Chrome (spesielt hvis man brukte pinch-to-zoom), mens det ved scrolling med ekstern mus var normalt. I Internet Explorer fungerte begge deler derimot upåklagelig. Zoomen i Internet Explorer oppførte seg på samme måte som det gjør i nettlesere på Android og iOS.

 

Jeg har sett litt på Asus sin Vivotab Smart ME400, men denne har ingen dock. Den lades gjennom micro-USB-porten som også er en OTG-port, og dermed kan man vel f.eks. ikke lade samtidig som man bruker ekstern HDD. Fordelen er jo at man kan lade nettbrettet med samme type ladere som mobil.

 

Jeg skulle ønske Asus hadde laget et 10" nettbrett med dock og med batteri i docken. Da hadde jeg sluppet Acers middelmådige kvalitetskontroll og produktkvalitet generelt. Siden dette ikke finnes blir det antakelig en Acer W510 på meg igjen når 64 GB-versjonen kommer på lager.

 

For mer info og hjelp til Acer W510 er følgende link veldig grei:

http://community.ace...ts/bd-p/tablets

Endret av Venin
Lenke til kommentar

Så tidlig ja. HW liker gjerne å presentere ting som "nytt" når det har eksistert i flere år.

 

På første side i artikkelen står det:

 

"Dette er strengt tatt ikke noe nytt. Blant annet har Asus hatt sin Android-baserte Transformer Prime på markedet i ett år allerede, med samme fysiske funksjonalitet.

Men Acer Iconica W510 kjører fullversjonen av Windows 8, og da blir det jo straks litt mer interessant for den ønsker seg det samme miljøet på alle sine datamaskiner."

Lenke til kommentar

På første side i artikkelen står det:

 

"Dette er strengt tatt ikke noe nytt. Blant annet har Asus hatt sin Android-baserte Transformer Prime på markedet i ett år allerede, med samme fysiske funksjonalitet.

Men Acer Iconica W510 kjører fullversjonen av Windows 8, og da blir det jo straks litt mer interessant for den ønsker seg det samme miljøet på alle sine datamaskiner."

Overskriften.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det kan den. Acer W510 har Windows 8 og ikke Windows RT. :)

Da blir det overtid fremover!

 

Klarer meg forsåvidt greit med android, men nå syns jeg tab 2 7.0 er blitt for liten, uten hdmi ut og tastaturdock som jeg begynner å savne, da virker jo aceren som midt i blinken for meg! Vil bare bli brukt til surfing, film og litt musikklaging(som jeg ikke har gjort på et år pga. Android)!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...