Gå til innhold

Guide: Fjerning av varmespreder


Anbefalte innlegg

Varnesorederen kan fjernes, men dere skulle tatt en nyere Ivy Bridgee.

Årsaken er at disse er festet med kjølepasta og ikke LODDET fast slik som tidligere Intel og AMD CPUer.

 

Eneste måten å få løs en slik varmespreder er en høy risiko oppvarming til over 100 grader, og da gambler du kraftig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varnesorederen kan fjernes, men dere skulle tatt en nyere Ivy Bridgee.Årsaken er at disse er festet med kjølepasta og ikke LODDET fast slik som tidligere Intel og AMD CPUer.Eneste måten å få løs en slik varmespreder er en høy risiko oppvarming til over 100 grader, og da gambler du kraftig.

Nå er det ikke akkurat særlig gambling å gå litt over 100 grader, da det er ganske trygt. Ja, dette er en temp som selv CPUen godtar i operativt modus. (105 grader er thermal limit), og om vi snakker om utsiden og hva den i praksis tåler så kan du gå betraktelig høyere.

 

Ja, for å lodde fast IHS'en opprinnelig så vil den jo varmes opp til et par hundre grader da også. Men ja, når du snakker om slike temperaturer som kanskje 300-400 grader i et par sekunder så starter du å snakke om gambling.

 

Generelt risikofylt vil det selvsagt alltid være, så lenge du skal modde CPUen.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

" Har du kanskje latt være å lese instruksjoner..."

 

Spør heller om noen har lest gjennom instruksjonsheftet før de har forsøkt selv.

Jeg tipper mindre enn 3% gjør noe slikt.

Lenke til kommentar

Åpnet en PS3 håndkontroller en gang for å rense en tast som var blitt sticky pga søl på den (den virket men var litt klissete).

Fikk kontrolleren sammen igjen men den var helt helt død,kastet vel bort 1-2 timer på den seansen,og kontrolleren måtte kastes.:p

Gjør ikke samme tabbe igjen,ikke reparer ting som fungerer var leksa! :-)

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på hvilken prosessor du har, samt litt på selve kjøleren du bruker. ;)

 

Med tilfelle ved Ivy Bridge så er selve monteringen av IHS'en som er problemet, og ikke er mangel på plansliping for eksempel.

 

Åpnet en PS3 håndkontroller en gang for å rense en tast som var blitt sticky pga søl på den (den virket men var litt klissete).

Fikk kontrolleren sammen igjen men den var helt helt død,kastet vel bort 1-2 timer på den seansen,og kontrolleren måtte kastes. :p

Gjør ikke samme tabbe igjen,ikke reparer ting som fungerer var leksa! :-)

Må ikke gi opp så lett da. ;)

Med mindre du har tendenser av å ha mange tommler, så har det som oftest noe med at du har glemt å koble noe sammen. Skal godt gjøres å faktisk ødelegge noe ved en slik seanse. ;) Men 1-2 timer er jo ingenting. :p

Reperasjoner av noe man ikke har erfaring med tar gjerne et halv dag om man er uheldig.

Lenke til kommentar

Mimrer tilbake til plansliping av P2-333 prosessoren min og tilhørende L2-cache kjøling. 500Mhz var resultatet.

 

Alt takket være litt inspirasjon fra MLW og delphi-forumet :p

 

Var tider det!

 

Nå sitter jeg her med en macbook pro på fanget og husker ikke engang hvilken prosessor den har!

 

DrE

Lenke til kommentar

Ikke helt det samme, men jeg skulle skifte CPU-vifte på en AMD-prosessor her om dagen (en eller annen 6- eller 8-core).

 

Jeg løsnet CPU-viften som jeg har gjort mange ganger før. Den satt bom fast. Jeg dobbeltsjekket så at alt var løst, og det var det. Til slutt måtte jeg bruke MAKT, og da løsnet CPUen fra sokkelen. Den satt forstatt på undersiden av kjøleren. Jeg måtte så bruke skrujern for å bryte CPUen løs.

 

Jeg vet at AMD har en tendens til å bli varmere enn Intel, men dette var helt vilt.

 

Jeg er klar over at det nok var brukt for mye kjølepasta.

Lenke til kommentar

Jeg husker tilbake til Athlon og Duron (K7) der folk kunne koble sammen to punkter og aktivere mer cache, jeg tror et godt blyantstrek var nok. Det hadde vært moro å se om det var mulig å aktivere QPI-linkene på f.eks. en i7-3930K, for å koble sammen to slike CPUer. Men jeg har hverken tid eller penger til slikt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt det samme, men jeg skulle skifte CPU-vifte på en AMD-prosessor her om dagen (en eller annen 6- eller 8-core).

 

Jeg løsnet CPU-viften som jeg har gjort mange ganger før. Den satt bom fast. Jeg dobbeltsjekket så at alt var løst, og det var det. Til slutt måtte jeg bruke MAKT, og da løsnet CPUen fra sokkelen. Den satt forstatt på undersiden av kjøleren. Jeg måtte så bruke skrujern for å bryte CPUen løs.

Sleng den i stekovnen på svak varme (75 - 100o C eller noe, ikke mer) neste gang. Da pleier det å løsne.
Lenke til kommentar

Er vel meningen at man skal ha fin, fint pussepapir å pussevekk "overflødige" lag på toppen?

 

Plansliping var i allefall teknikken å bruke på feks celeron400 for å få slettere overflate og dermed tettere kontakt til kjøleribbe. For mitt tilfelle resulterte det i mitt første to-kjerne oppsett i '99/2000 med to stk cel400 overklokket til 504Mhz :) Men det skal sies at jeg i min iver etter å få en perfekt nedsliping også tok tuppen av tommel-og pekefinger uten å merke det før det var for sent.. Jeg gikk med såre fingertupper i en uke etterpå.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...