Gå til innhold

Guide: Fjerning av varmespreder


Anbefalte innlegg

Sleng den i stekovnen på svak varme (75 - 100o C eller noe, ikke mer) neste gang. Da pleier det å løsne.

En lettere anbefaling er, om det ikke funker med å vri eller dra kjøleren bortover jevnt med prosessorflaten: Ta t viftekontakten og skru på datamaskinen, enkelt og greit. ;)

bare husk å bruk grytekluter eller hansker som tåler litt varme, og selvsagt ikke finn på å kortslutt noe.

 

I hvert fall på Intel så vil CPUen varme seg opp til 105 grader, en perfekt temperatur, for så å skru seg av automatisk (og under seansen så kan du vrikke og vri litt på den), og det hele tar som regel bare 10-20 sekunder. :)

Det høres kanskje risikabelt ut, men i forhold til å bruke masse makt, og risikere fysisk skade på CPU og alt omkringliggende er langt værre. :)

 

Har aldri ødelagt eller skadet en CPU ved å kjøre den for varm i kortere øyeblikk, for så å utnytte seg av automatisk shutdown. :) CPUen som er i bruk i dag har sikkert vært borti lignende tilfellere flere titals ganger, om ikke hundrevis. (som regel fordi kjøleren ikke har god nok kontakt, pumpa har stoppet opp etc..)

På den andre siden, fysisk skade har den pådratt seg og mangler to pins takket være litt fysisk makt. (av den grunn så har jeg mistet to av mine minneslots og mulighet for trippel-channel minnekonfigurasjon) :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel materialet som betyr det meste, pasta er synonymt med forbedringspotensiale - mens lodding i liten grad er det.

 

Lurer på om Propus og Regor (Athlon II x4 og x2) har pasta, de har jeg ikke sett noen har testet dette på. Brisbane hadde pasta, mens Windsor var loddet på mot slutten av AM2-dagene, så det fullt mulig å benytte flere typer på en gang.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Plansliping var i allefall teknikken å bruke på feks celeron400 for å få slettere overflate og dermed tettere kontakt til kjøleribbe. For mitt tilfelle resulterte det i mitt første to-kjerne oppsett i '99/2000 med to stk cel400 overklokket til 504Mhz :) Men det skal sies at jeg i min iver etter å få en perfekt nedsliping også tok tuppen av tommel-og pekefinger uten å merke det før det var for sent.. Jeg gikk med såre fingertupper i en uke etterpå.

 

Å glede! Der minnet du meg på Celeron400 og Abit BP6. Følte meg som kongen i gata med det oppsettet der :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Som nevnt her så er vell dette langt enklere på nyere Intel prosessorer? Er vell strengt tatt å bare løsne litt rundt kanten og poppe den av. Har vurdert dette selv da utallige tester indikerer at Intel har brukt temmelig dårlig, og generelt alt for mye kjølepasta mellom varmespreder og prosessorkjernene på Ivy Bridge og Sandy Bridge-E prosessorene sine.

Har Sandy Bridge-E slik dårlig kjølepasta? Har du noen gode kilder? Jeg vil gjerne lese litt.
Lenke til kommentar

Har Sandy Bridge-E slik dårlig kjølepasta? Har du noen gode kilder? Jeg vil gjerne lese litt.

Nope, har ikke sjekket med Sandy Bridge-E. Eneste jeg vet er at Ivy Bridge får stryk når det kommer til festing av IHS.

Eneste grunnen til at jeg nevnte Sandy Bridge var fordi RAMGuy nevnte at Sandy-bridge også var slik, så tok han på ordet. Men har ikke sett noen nevne noe lignende på SB-E, så ville nesten trodd det var en form for lodding/indialloy etc. Spesielt siden det er ment å være High-End, i motsetning til Ivy Bridge, som det er litt mer forståelig at Intel gir faen i å påkoste for mye, siden det er "middelklasse".

Lenke til kommentar

Enda en flott artikkel! Fortsetter dere slik vil 2013 bli et bra år!

 

Eneste jeg savner er mer av det gode, kan godt gi artiklene mer mat. Da mener jeg bilder, kanskje et par videosnutter som viser prosjektets framgang. Ser ingen grunn til å holde det hele kortfattet. :)

 

Men det går i en veldig riktig retning, slike artikler ønskes varmt velkommen! Bra jobbet!

 

 

EDIT:

Har forresten sett at andre har påstått at de nesten har halvvert temperaturene med å gjøre dette på en Ivy Bridge-prosessor. Vet ikke om det er tilfelle (temperaturene var ihvertfall loggførte), men det kan jo kanskje være en idè? Men så er jo en ny Ivy Bridge-prosessor litt dyrere enn å bruke noe man har liggende. Har ihvertfall lyst å prøve dette selv, risiko eller ikke.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra artikkel! Neste gang, var med godt opp.. Den tar ikke "mye" skade av et par hundre varmegrader i et par sekunder. :devil:

Skjær løs kanten, sett fast prosessoren i et skrufeste, og med knivbladet mellom prosessoren og varmespreder, bend lett utover med kniven og kjør på med butanlighter til den løsner?

Lenke til kommentar

Det hjelper en del med plansliping. Siden de aller fleste hjem er utstyrt med integrert planskive (stekeovnsdøra) synes jeg heller dere skal teste ut dette.

Jeg har planslipt både kjølere og prosessorer med hell. Kan dog advare om at det er et aldri så lite helsike på jord å planslipe en kobberkjøler!

Lenke til kommentar

Det her var ganske morsomt, satt her i forrige uke med en gammel pc og forklarte guttungen hva som var hva, tenkte jeg kunne pille ifrahverandre prosessoren også for og vise han hva som var inni, hadde akkurat de samme probleme som dere, men jeg prøvde med tang og skrutrekker, endte opp med skrutrekker i fingeren, og null suksess i og fjerne varmesprederen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...